Hennes bok djupdyker i modevärldens digitala tidsålder

En ny bok visar hur digitalisering, influencers och bloggare har förändrat den svenska modebranschen totalt. Men bokens författare Karin Winroth följer utvecklingen med skräckblandad förtjusning: ”Jag följer gärna branschen på en armlängds avstånd.”

Karin Winroth, docent i företagsekonomi vid Södertörns högskola.
Karin Winroth, docent i företagsekonomi vid Södertörns högskola.Foto:Amanda Lindgren

Att digitaliseringen tagit plats och form i de flesta branscher är i dag så gott som självklart. I sin nya bok djupdyker Karin Winroth, docent i företagsekonomi vid Södertörns högskola, i hur kartan för modebranschen ritats om i takt med att de digitala verktygen blivit allt mer styrande.

”Modebranschen är en av de branscher som påverkats väldigt mycket av det digitala”, berättar Karin Winroth.

”Det handlar om alltifrån hur sociala medier har kommit att bli en viktig plattform inom branschen till hur man bygger varumärken och digitala verksamheter i dag.”

Vilka är de tydligaste förändringarna?

”Försäljningen sker på ett helt annat sätt. Det har blivit dyrt att ha fysiska butiker när alla handlar på nätet. I och med det har sociala medier och även influencers blivit en viktig försäljningskanal.”

Att det över huvud taget skulle bli en bok på temat var inte självklart – tanken föddes i samband med ett forskningsprojekt. Hon beskriver sin egen relation till branschen som något av en skräckförtjusning.

”Det är en spännande och inspirerande bransch, men den verkar ganska ansträngd. Jag följer den gärna på en armlängds avstånd”, säger hon och skrattar.

I boken får vi bland annat följa två drivna entreprenörers digitala väg in i modebranschen, varav svenska Elin Kling är en utav dem. Genom sin modeblogg, startad 2007, klättrade hon sig i sinom tid upp till branschens toppskikt.

”Hon började som en vanlig tjej med en modeblogg, nu är hon en minst lika viktig aktör själv. Modebranschen har blivit lite mer demokratisk på så sätt”, säger Karin Winroth.

Men att det tidiga 2000-talets modebloggare – att jämföra med dagens influencers på sociala medier – skulle få en betydande roll för de stora modehusen var till en början långt ifrån självklart. Karin Winroth beskriver deras resa in i branschens finrum som både svår och lång.

”Enligt Elin Kling kom vändningen när hon fick göra sin gästkollektion för H&M 2011. Hon var den första bloggaren att få göra ett sådant samarbete. Efter det började bloggarna släppas in och bli allt tydligare spelare”, säger hon och fortsätter:

”De blev viktiga för modehusen, genom bloggarna kunde de visa sig uppdaterade och dessutom få kontakt med kunderna.”

Sedan dess har Elin kling gjort ytterligare en gästkollektion och dessutom varit creative director för modemagasinet ”Styleby”. I dag har hon tagit en paus från bloggandet, istället driver hon klädmärket Tôteme tillsammans med sin man Karl Lindman. 

Under det senaste räkenskapsåret omsatte Tôteme över 108 miljoner kronor, och de räknar med att omsätta uppemot 200 Mkr under 2020. En framgångssaga som enligt Elin Kling inte hade varit möjlig utan den nära kontakt med konsumenterna hon etablerat under sin tid som bloggare.

”Hon vet hur hon ska exponera Tôteme, och hon har förvaltat sina kontaktnät väl. Sedan måste hon ju vara en affärskvinna också”, säger Karin Winroth.

Men att göra samma resa som Elin Kling i dag är nästintill omöjlig, menar Karin Winroth. Modebloggarnas tid tycks vara något passé, och att nå igenom bruset på sociala medier kan vara svårt. I sin bok nämner hon fyra avgörande aspekter för den som vill lyckas på den digitala modearenan: timing, att se möjligheter, persona och nätverk.

”Spelplanen förändras konstant. Du kan inte sitta och planera i tre år, då har spelplanen hunnit bli något helt annat. Se till att utnyttja kontakter, det behöver inte vara stora företag”, tipsar hon.

Men i grund och botten verkar det vara hur mycket av en medial persona man har som styr framgången – möjligen är det till och med ett krav, enligt Karin Winroth.

”Söker man finansiell framgång kan det till att börja med framstå som att det är bättre att satsa på att bli trader på finansmarknaden. Men då får man inte vara med i den mediala cirkusföreställning som modebranschen erbjuder”, skriver hon i boken.

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Michelin NordicAnnons

Längre räckvidd på din elbil eller laddhybrid – enkla knepen

Det är inte bara batterikapaciteten och körstilen som bestämmer hur lång räckvidd din eldrivna bil har.

Även valet av däck har stor betydelse för hur långt du kommer på en laddning.

Lär dig mer om hur moderna däck kan påverka din räckvidd 

Intresset för eldrivna bilar fortsätter att öka. Enligt Bil Sweden ökade antalet laddbara bilar i Sverige med 132 procent under 2020.

En av de vanligaste och viktigaste frågorna i valet av elbil är räckvidden, det vill säga hur långt du kan köra på el efter en laddning. 

De flesta tittar främst på bilens beräknade räckvidd enligt WLTP-cykeln. En normal elbil brukar ha 20–40 mil i räckvidd, medan en laddhybrid, som både drivs av en elmotor och en bränslemotor, brukar gå att köra 4–6 mil på ren eldrift.

Bilens däck har stor påverkan

En faktor som påverkar räckvidden mer än vad många tror är vilket däck bilen utrustas med.

Michelin, en av världens ledande däcktillverkare, lanserar nu däcket e.Primacy – världens första däck som är koldioxidneutralt vid inköpstillfället.

Tack vare innovativ teknik har Michelin lyckats skapa ett däck som har 27 procent lägre rullmotstånd jämfört med de närmaste konkurrenterna. 

Lösningen kallas Energy AirShield compound, ett super-lufttätt skikt med låg energiförlust som ökar räckvidden för elbilar eller minskar bränsleförbrukningen för fossildrivna fordon.

Det innebär 7 procent längre räckvidd för en batteridriven bil eller ytterligare 30 kilometer i räckvidd för en elbil som från början har en beräknad räckvidd på 400 kilometer.

Den genomsnittliga bränsleförbrukningen minskar med 0,21 liter per 100 kilometer.

Många faktorer påverkar räckvidden

Men det finns även en rad andra faktorer som påverkar bilens räckvidd:

• Hur fort du kör. Bara genom att köra 90 km/tim istället för 100 km/tim gör stor skillnad.

• Hur mjukt du kör. För många snabba start och stopp reducerar räckvidden. Försök istället att släppa upp gasen i god tid och rulla mot ett stopp. 

• Klimatanläggningen. Den som sänker värmen ett par grader kan vinna ett par extra kilometer i räckvidd. Luftkonditionering och stolsvärme har mer påverkan på räckvidden än exempelvis lampor och underhållningssystem.

• Vädret. Kallt väder minskar räckvidden. Vid extrem kyla är det extra bra att ha koll på räckviddsmätaren.

• Förvärmning. Många elbilar går att förvärma under tiden som de står på laddning, då kan man starta sin bil varm och isfri och slippa ta så mycket kraft från batteriet. 

Lär dig mer om hur moderna däck kan påverka din räckvidd 

 

Mer från Michelin Nordic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Michelin Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?