Annons

Hennes affärsidé: Få betongen att grönska

Mindre grönområden i stadsmiljöer gör att det blir varmare. Den utmaningen fick Therese Lundstedt att lämna finansbranschen.

”Har man någon slags makt som aktieägare, styrelseledamot eller företagsledare har man ett ansvar att påverka och göra något positivt”, säger Therese Lundstedt, vd på Urbangreen. 

Therese Lundstedt är vd för Urbangreen som arbetar med grönska i stadsmiljöer. Dessförinnan var hon vd för nätmäklaren Aktieinvest.
Therese Lundstedt är vd för Urbangreen som arbetar med grönska i stadsmiljöer. Dessförinnan var hon vd för nätmäklaren Aktieinvest.Foto:Joey Abrait

När stora grönområden i städer försvinner och ersätts med byggnader skapas vad som kallas 'urbana värmeöar'. Byggnader reflekterar solstrålarna på ett annat sätt än grönska vilket bidrar till att det blir varmare inne i städerna. Genom att lägga växten sedum på taken krävs det mindre energi för att kyla ned byggnader samtidigt som omgivningen omkring också kyls ned. 

”Jag tror att lösningar som är bra för miljön samtidigt måste vara kostnadseffektiva om det ska hända något på riktigt”, säger Therese Lundstedt, vd på Urbangreen. 

Urbangreen arbetar med olika lösningar för att skapa grönska i stadsmiljöer. En del av verksamheten är att lägga sedumtak på fastigheter. Den del av företaget som växer mest är att skapa taklandskap där det förutom sedum kan handla om att lägga miljövänlig trätrall, skapa växtväggar och införa andra växtligheter. Grönskan på taken främjar biologisk mångfald och kan också skydda taken och ger dem en längre livslängd. 

Ett annat problem i städer i dag är att de ofta inte är byggda för att kunna hantera de kraftiga skyfall av dagvatten som kommer till följd av klimatförändringar. 

”Våra takanläggningar hjälper till med hanteringen av dagvatten genom att det fördröjer, absorberar och renar dagvattnet som kommer”, säger Therese Lundstedt.

Det första sociala taklandskapet som Urbangreen arbetade med var på Sveavägen 44 i centrala Stockholm. De senaste åren har de också haft projekt med bland annat NCC:s huvudkontor och Arlanda flygplats. 

I augusti 2019 kom Therese Lundstedt in som ny vd på företaget. Hon har tidigare arbetat inom finansbranschen, senast som vd för nätmäklaren Aktieinvest. 

”När jag jobbade i finansbranschen såg att jag miljösektorn började ta fart. Jag ville lära mig mer och tackade därför bara ja till styrelseuppdrag för företag som på något sätt jobbade inom miljö”, säger Therese Lundstedt. 

Grönska på tak är en den av bolagets verksamhet.
Grönska på tak är en den av bolagets verksamhet.Foto:Joey Abrait

Hon valdes in i Urbangreens styrelse 2017. När företagets dåvarande vd Marcus Edvinsson bestämde sig för att övergå till att vara försäljningschef på heltid tog Therese Lundstedt över vd-rollen. Hon ville se om hennes erfarenheter från finansbranschen fungerade i en helt annan bransch. 

”Någon månad efter att jag hade börjat på Urbangreen var jag i Paris och såg sedum på taket av en busskur. Jag klättrade upp på en soptunna och fotograferade för att skicka till mina kollegor. Då sa de att nu är du inbiten”, säger Therese Lundstedt. 

Under 2019 har Urbangreen satsat på investeringar och att bygga upp företaget ytterligare. Bolaget har bland annat byggt ut sin produktionsanläggning i Småland, dit de också anställt en ny produktionschef. De odlar allt sedum till produktionen själva för att slippa långa transporter och göra det är mer kostnadseffektivt. 

”Vi har inte varit lönsamma än, men vi växer omsättningsmässigt”, säger Therese Lundstedt. 

Urbangreen anlägger de gröna taklösningarna efter att allt annat på bygget är klart. Det gör att deras planering kan påverkas om andras arbete blir försenat.

”Det kan få en effekt på kvartalssiffrorna när projekt faller över årsskiftet. Men det är egentligen ingen större fara för företaget eftersom vi bygger bolaget för framtiden”, säger Therese Lundstedt. 

Företaget siktar på att bli lönsamma men just nu är målet framför allt att växa. De vill etablera sitt varumärke och utveckla kommunikationen i branschen kring vad gröna stadslösningar innebär. 

”Jag har nytta av att jag har drivit bolag i större delen av min karriär. Jag vågar ha lite is i magen och vet att det tar tid att genomföra förändringar”, säger Therese Lundstedt. 

Som företagsledare lockas Therese Lundstedt av att få lägga sin tid på något som är bra för miljön samtidigt som hon fortfarande arbetar för företagets tillväxt. I Urban Green fanns de förutsättningarna. ”Finns det ett behov och företaget kan lösa det finns det också potential”, säger Therese Lundstedt. 

Hållbarhetsfrågan gör att fler fastighetsägare både måste och vill ta mer hänsyn till miljöaspekter när de bygger. Fastighetsägarna möter också ökade krav från sina hyresgäster. ”Vissa branscher har fått göra en otrolig omställning när kunderna förändrar sitt beteende på kort tid. Blir det på samma sätt med hyresgäster kommer fastighetssidan också att behöva ställa om snabbare än vad man gör i dag”, säger Therese Lundstedt. 

 


Innehåll från LexusAnnons

Dolda fällor när du jämför olika SUV-modeller

Det kan vara en utmaning att jämföra hur mycket olika bilar kostar.

Vad som egentligen ingår i priserna kan nämligen skilja sig åt mellan olika tillverkare.

Så här undviker du dolda prisfällor.

Den självladdande elhybriden Lexus NX 300h är en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.
Den självladdande elhybriden Lexus NX 300h är en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.

Välutrustad från start – här är Lexus NX 300h

Vid en första anblick kan drömbilen se ut att vara prisvärd. Men när man börjar granska detaljerna upptäcker man ofta en annan verklighet. Olika typer av utrustning kräver ofta extrainvesteringar, speciellt när det handlar om SUV:ar i premiumklassen. Det kan handla om viktiga saker som säkerhet, komfort eller miljöprestanda. Viktiga detaljer man sällan vill kompromissa med. När man är nöjd med utrustningen finns det en överhängande risk att priset blir betydligt högre än vad man hade räknat med.

Det finns positiva undantag där tillverkarna erbjuder bilar som har en bra utrustningsnivå redan i grundutförandet och därmed gör det lättare för sina kunder att få en bra bild av slutpriset. Ett exempel är den självladdande elhybriden Lexus NX 300h, en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.

Lexus NX har en självladdande elhybriddrivlina som standard. Det innebär att NX erbjuder en effektiv elmotor tillsammans med en fyrcylindrig bensinmotor vilket ger en sammanlagd kraft på 197 hästkrafter.

Lexus NX 300h har inte bara automat som standard utan även många andra detaljer som bidrar till en trevligare upplevelse bakom ratten. Några exempel är multimedia-skärm, ljudanläggning från Pioneer® med åtta högtalare och Bluetooth, bi-LED-strålkastare och 17-tums lättmetallfälgar. Som standard finns också 2-zons klimatanläggning och backkamera.

En rad säkerhetssystem som Aktivt krockskyddssystem, Antispinn/Antisladd, Automatiskt avbländande helljus, Körfältsassistans och Vägskyltsavläsare ingår också.

Dessutom finns utrustningsnivåerna Comfort, Business, Executive, F Sport, F Sport S och Luxury med detaljer som förhöjer upplevelsen av Lexus NX 300h ytterligare. Oavsett vilken utrustningsnivå man väljer framgår det tydligt vad man får för sin extrainvestering, vilket gör det enkelt att se den totala kostnaden.

Välutrustad från start – här är Lexus NX 300h

Mer från Lexus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?