Hennes affärsidé: Få betongen att grönska

Mindre grönområden i stadsmiljöer gör att det blir varmare. Den utmaningen fick Therese Lundstedt att lämna finansbranschen.

”Har man någon slags makt som aktieägare, styrelseledamot eller företagsledare har man ett ansvar att påverka och göra något positivt”, säger Therese Lundstedt, vd på Urbangreen. 

Therese Lundstedt är vd för Urbangreen som arbetar med grönska i stadsmiljöer. Dessförinnan var hon vd för nätmäklaren Aktieinvest.
Therese Lundstedt är vd för Urbangreen som arbetar med grönska i stadsmiljöer. Dessförinnan var hon vd för nätmäklaren Aktieinvest.Foto:Joey Abrait

När stora grönområden i städer försvinner och ersätts med byggnader skapas vad som kallas 'urbana värmeöar'. Byggnader reflekterar solstrålarna på ett annat sätt än grönska vilket bidrar till att det blir varmare inne i städerna. Genom att lägga växten sedum på taken krävs det mindre energi för att kyla ned byggnader samtidigt som omgivningen omkring också kyls ned. 

”Jag tror att lösningar som är bra för miljön samtidigt måste vara kostnadseffektiva om det ska hända något på riktigt”, säger Therese Lundstedt, vd på Urbangreen. 

Urbangreen arbetar med olika lösningar för att skapa grönska i stadsmiljöer. En del av verksamheten är att lägga sedumtak på fastigheter. Den del av företaget som växer mest är att skapa taklandskap där det förutom sedum kan handla om att lägga miljövänlig trätrall, skapa växtväggar och införa andra växtligheter. Grönskan på taken främjar biologisk mångfald och kan också skydda taken och ger dem en längre livslängd. 

Ett annat problem i städer i dag är att de ofta inte är byggda för att kunna hantera de kraftiga skyfall av dagvatten som kommer till följd av klimatförändringar. 

”Våra takanläggningar hjälper till med hanteringen av dagvatten genom att det fördröjer, absorberar och renar dagvattnet som kommer”, säger Therese Lundstedt.

Det första sociala taklandskapet som Urbangreen arbetade med var på Sveavägen 44 i centrala Stockholm. De senaste åren har de också haft projekt med bland annat NCC:s huvudkontor och Arlanda flygplats. 

I augusti 2019 kom Therese Lundstedt in som ny vd på företaget. Hon har tidigare arbetat inom finansbranschen, senast som vd för nätmäklaren Aktieinvest. 

”När jag jobbade i finansbranschen såg att jag miljösektorn började ta fart. Jag ville lära mig mer och tackade därför bara ja till styrelseuppdrag för företag som på något sätt jobbade inom miljö”, säger Therese Lundstedt. 

Grönska på tak är en den av bolagets verksamhet.
Grönska på tak är en den av bolagets verksamhet.Foto:Joey Abrait

Hon valdes in i Urbangreens styrelse 2017. När företagets dåvarande vd Marcus Edvinsson bestämde sig för att övergå till att vara försäljningschef på heltid tog Therese Lundstedt över vd-rollen. Hon ville se om hennes erfarenheter från finansbranschen fungerade i en helt annan bransch. 

”Någon månad efter att jag hade börjat på Urbangreen var jag i Paris och såg sedum på taket av en busskur. Jag klättrade upp på en soptunna och fotograferade för att skicka till mina kollegor. Då sa de att nu är du inbiten”, säger Therese Lundstedt. 

Under 2019 har Urbangreen satsat på investeringar och att bygga upp företaget ytterligare. Bolaget har bland annat byggt ut sin produktionsanläggning i Småland, dit de också anställt en ny produktionschef. De odlar allt sedum till produktionen själva för att slippa långa transporter och göra det är mer kostnadseffektivt. 

”Vi har inte varit lönsamma än, men vi växer omsättningsmässigt”, säger Therese Lundstedt. 

Urbangreen anlägger de gröna taklösningarna efter att allt annat på bygget är klart. Det gör att deras planering kan påverkas om andras arbete blir försenat.

”Det kan få en effekt på kvartalssiffrorna när projekt faller över årsskiftet. Men det är egentligen ingen större fara för företaget eftersom vi bygger bolaget för framtiden”, säger Therese Lundstedt. 

Företaget siktar på att bli lönsamma men just nu är målet framför allt att växa. De vill etablera sitt varumärke och utveckla kommunikationen i branschen kring vad gröna stadslösningar innebär. 

”Jag har nytta av att jag har drivit bolag i större delen av min karriär. Jag vågar ha lite is i magen och vet att det tar tid att genomföra förändringar”, säger Therese Lundstedt. 

Som företagsledare lockas Therese Lundstedt av att få lägga sin tid på något som är bra för miljön samtidigt som hon fortfarande arbetar för företagets tillväxt. I Urban Green fanns de förutsättningarna. ”Finns det ett behov och företaget kan lösa det finns det också potential”, säger Therese Lundstedt. 

Hållbarhetsfrågan gör att fler fastighetsägare både måste och vill ta mer hänsyn till miljöaspekter när de bygger. Fastighetsägarna möter också ökade krav från sina hyresgäster. ”Vissa branscher har fått göra en otrolig omställning när kunderna förändrar sitt beteende på kort tid. Blir det på samma sätt med hyresgäster kommer fastighetssidan också att behöva ställa om snabbare än vad man gör i dag”, säger Therese Lundstedt. 

 

 

 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från EnergiEngagemangAnnons

Så kan företag säkra el till ett stabilt pris på lång sikt – och samtidigt bidra till ett mer hållbart samhälle

Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.
Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.

Genom att investera i en solcellspark kan företag framtidssäkra sin el-leverans till ett stabilt pris, bidra till samhällets energiomställning och signalera till kunder att man aktivt arbetar för ökad hållbarhet.

– Företag har länge varit frikostiga med att sätta sitt namn på arenor och idrottslag. Här öppnar sig en ny möjlighet att kunna visa sitt miljöengagemang och hållbarhetstänk. Det har ett enormt marknadsföringsvärde som kan gynna företagets affärer, säger Jonas Helander, tf VD på solcellsföretaget EnergiEngagemang.

Utbyggnaden av solenergi i Sverige och framförallt i världen går fort. Det gör att priserna på solceller kraftigt har sjunkit samtidigt som forskning och utveckling har gett högre effekt.

IEA, Internationella Energimyndigheten, utnämnde nyligen solenergi som den nya kungen av den globala elmarknaden i sin senaste rapport, vilket är inte är förvånande då solceller har många fördelar jämfört med andra metoder att producera el. 

Den tar inte slut, till skillnad från kol, olja och naturgas. Solel har minimal miljöpåverkan efter uppbyggnadsfasen, driften är tyst, panelerna är diskreta och en färdig solcellsanläggning är näst intill underhållsfri, vilket håller driftskostnaderna nere.

Solceller - framtidens energilösning

Hittills har diskussioner om solpaneler oftast handlat om mindre anläggningar som villaägare eller företag monterar på sitt tak. Nu öppnas en möjlighet för företag att på ett enklare sätt helt eller som delägare investera i större solcellsparker.

– Att ett företag bygger en egen solcellspark visar att man är en del av någonting nytt och tar en aktiv del i energiomställningen. Det finns också konkreta fördelar som att solenergi är det snabbaste och billigaste kraftslaget när det kommer till att bygga ny energiproduktion. Solenergi är ett bra komplement till det svenska elsystemet som till stor del består av vind-, vatten-, och kärnkraft, säger Jonas Helander.

Elpriset i Sverige kan variera väldigt mycket och bestäms av tillgång och efterfrågan på en marknad med flera hundra aktörer. Denna osäkerhetsfaktor kan bli kostsam för företag.

Med en egen solcellspark blir priset betydligt mer stabilt. 

– Många är oroliga över att el-priset går upp och ner. Det är oförutsägbart och det blir svårt att planera sin verksamhet. Med en egen solcellspark säkrar man alltså upp en del av sin förbrukning till ett långsiktigt fastställt elpris eftersom man vet vad anläggningen kostar över tid, säger han och fortsätter:

– Genom ett upplägg med en solcellsentreprenör som oss tillsammans med ett elhandelsbolag, kan vi erbjuda ett långsiktigt stabilt elpris. Det kommer att gynna företagets verksamhet.

EnergiEngagemang har stor kunskap och erfarenhet av att bygga större solcellsparker. Bland annat har företaget byggt Sveriges största solcellspark längs E20 utanför Strängnäs. Den består av 41600 solpaneler och levererar el åt bostadsrättsföreningar inom HSB Södermanland.

– Det här upplägget är speciellt lämpligt till företag med många mindre filialer eller som har verksamhet där det helt enkelt inte lämpar sig att bygga solcellsanläggningar på befintligt tak. Det finns gott om lågproduktiv jordbruksmark som ligger i träda och som med fördel kan användas för att bygga en större solcellspark, säger han.

Stort PR-värde med solcellspark

För ett företag har en solcellspark ett stort marknadsföringsvärde som kan gynna affärerna.

– Bygger man en solcellspark längs en motorväg skapas ett visuellt intryck för förbipasserande. Det blir som en stor reklamskylt som visar att företaget är en del av energiomställningen till ett mer hållbart samhälle och att man jobbar för framtiden, säger Jonas Helander.

Även om en solcellsanläggning kräver en hög initial investeringskostnad räknar man med att få tillbaka kostnaden på betydligt kortare tid än solcellsparkens livslängd.

– Återbetalningstiden på en solcellspark är drygt 10 år, men parken är gångbar i minst 35 år. Det man bör tänka på är att om man inte gör något alls har man samma osäkra elkostnader kvar. Passivitet har ett pris även det. En solcellsanläggning kan skapa trygghet för ett företag, avslutar han.

Fakta EnergiEngagemang 

EnergiEngagemang har sina rötter i Sörmland men installerar solcellsanläggningar i hela Sverige. Sedan starten 2012 har de varit en av Sveriges ledande solcellsinstallatörer för lantbruk, industri, fastighetsbolag och BRFer. EnergiEngagemang är en Certifierad installatör av solel enligt krav från Energimyndigheten, är registrerade hos Elsäkerhetsverket och Di Gasell för andra året i rad.

Läs mer på www.energiengagemang.se

 

Mer från EnergiEngagemang

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EnergiEngagemang och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?