1515
Annons

Hen är rikast i Abba-gänget

Abba-miljarderna växer på hög. Musikalen och vinstmaskinen ”Mamma Mia” ångar vidare. Störst tillgångar i Abba-kvartetten har Björn Ulvaeus, skriver Aftonbladet.

Björn Ulvaeus, Anni-Frid Lyngstad, Agnetha Fältskog och Benny Andersson.
Björn Ulvaeus, Anni-Frid Lyngstad, Agnetha Fältskog och Benny Andersson.Bild:TT

Hittills har Mamma Mia-musikalen och filmen genererat 427 miljoner kronor till Benny Anderssons bolag och 250 Mkr till Björn Alvaeus bolag i Sverige, visar Aftonbladets genomgång.

Abba-herrarna äger 25 procent vardera i bolaget Littelstar som kontrollerar Mamma Mia-rättigheterna. Andra halvan ägs av producenten Judy Cramer, som kläckte ursprungsidén om en musikal med Abbas låtar.

Musikalen har totalt dragit in intäkter på hela 22,3 miljarder kronor, varav filmen står för en fjärdedel, och nästa år kommer en uppföljarfilm på biograferna med titeln: ”Mamma Mia: Here we go again”.

Abba-Björn och Abba-Benny redovisade varsin förvärvsinkomst på 2,4 respektive 2,3 Mkr för 2015. Benny gjorde också kapitalinkomster på hela 15,5 Mkr.

Björn Ulvaeus har trots de lägre Mamma Mia-intäkterna jämfört med Benny störst tillgångar av de två. Hans bolag Kopparnäset AB redovisade för 2015 tillgångar på dryga 1,3 mdr kr, medan motsvarande summa för Benny Anderssons bolag AB Nyckelbrädan uppgick till strax över en halv miljard kronor, skriver Aftonbladet.

Agnetha Fältskog redovisade en förvärvsinkomst på 1,2 Mkr liksom kapitalinkomster för 2,5 Mkr 2015 och hennes bolag hade tillgångar på 80 Mkr.

Anni-Frid Lyngstad bor i Schweiz och de offentliga uppgifterna om hennes inkomster är få. Brittiska tidningen The Sun rapporterade dock i fjol att hennes förmögenhet uppgick till hela 800 Mkr. Hon sålde sina artisträttigheter när det gäller ABBA-låtarna till ett bolag i Schweiz redan på 1980-talet. Men hon var till 1999 gift med den tyske prinsen Ruzzo Reuss innan han avled av cancer. Enligt schweiziska tidningen Bilanz hörde hon 2004 till det miljardärtäta landets 300 rikaste.

Innehåll från Södertälje Science ParkAnnons

Viktigt med delad vision för hållbara leverantörskedjor: ”Hållbarhet nödvändigt ur ett affärsperspektiv”

Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.
Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Stora företag har börjat ställa allt högre krav på att hela leverantörskedjan är hållbar. Att jobba med hållbarhet är alltså nödvändigt ur ett affärsperspektiv.

– För oss är det helt avgörande att våra leverantörer delar vår vision om hållbara transportlösningar, förklarar Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Södertälje Science Park erbjuder flera affärsutvecklingsprogram för industriföretag 

Inom en snar framtid kommer Scanias lastbilar och bussar inte längre ha avgasrör. Det betyder att mycket av de koldioxidutsläpp som bolaget traditionellt har haft försvinner – men också att nya typer av koldioxidutsläpp uppstår.

– De utsläppen kommer framför allt att komma från leverantörskedjan, vilket innebär att vi behöver fortsätta att ta steg mot ökad hållbarhet tillsammans med våra leverantörer. Tidigare har vi främst fokuserat på de leverantörer vi har direktkontakt med, men nu jobbar vi även med deras underleverantörer. På så vis kan vi hitta de ställen i vårt långa leverantörsled där det stora klimatavtrycket finns, berättar Andreas Follér. 

”Vi kommer att arbeta hela vägen ner i gruvorna”

Framöver kommer Scania att fokusera på fyra ”hotspots” för utsläpp i sitt miljöarbete – batterier, stål, gjutjärn och aluminium – som de vill ska vara 100 procent gröna år 2030.

– Det här kommer vi att arbeta med hela vägen ner till gruvorna, till själva råvaran. Vi har en aktiv dialog med leverantörerna och tränar, stöttar och utbildar dem. Vi ser det som att vi gör det här tillsammans, säger Andreas Follér.

– Det är säkert så att vissa leverantörer kommer att falla bort de närmsta tio åren eftersom de inte delar våra hållbarhetsambitioner. Samtidigt arbetar de flesta av våra nyckelleverantörer åt samma håll som oss. Det handlar egentligen inte om att vi ställer de kraven, utan att hela världen gör det, tillägger han.

Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.
Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.

Hållbarhetsprogram för företag

Scania är, tillsammans med AstraZeneca, KTH och Södertälje kommun, huvudpartner till och grundare av Södertälje Science Park, som är en mötesplats för hållbar produktion. Bland annat driver Södertälje Science Park ett hållbarhetsprogram för små och medelstora företag.

– Många av de företag som deltar i programmet är underleverantörer till större företag. De vet att det är nödvändigt att jobba med omställningen mot en hållbar värld, men vet inte alltid i vilken ände de ska börja. Därför hjälper vi dem att göra en översyn av sitt företag och hur de kan jobba med hållbarhet kopplade till de globala målen, säger Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park, och tillägger:

– Det är genom att ställa om till en mer hållbar produktion som de kan fortsätta vara relevanta på marknaden.

Läs mer om hållbarhetsprogrammet för små och medelstora företag 

Mer från Södertälje Science Park

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Södertälje Science Park och ej en artikel av Dagens industri

Musk i blåsväder efter Twitterinlägg om Ukraina

Teslagrundaren Elon Musk får vass kritik efter att ha skrivit flera Twitterinlägg om de olagligt annekterade områdena i Ukraina.

Elon Musk.
Elon Musk.Foto:Patrick Pleul/AP

Musk gjorde en omröstning där han bland annat skrev:

”Ukraina-Ryssland fred: – Gör om omröstningarna i de annekterade regionerna med FN:s tillsyn. Ryssland lämnar om folket vill det. – Krim blir formellt en del av Ryssland, som det varit sedan 1783 (tills Chrusjtjovs misstag)”.

Twitteranvändare kunde sedan rösta ja eller nej.

Ryssland annekterade olagligen ukrainska Krim 2014.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj svarar med en egen, syrlig omröstning på Twitter.

”Vilken Elon Musk tycker du om mer?” med alternativen ”En som stöttar Ukraina” och ”En som stöttar Ryssland”.

Musks Twitterinlägg möts också av upprörd kritik från Ukrainas ambassadör i Tyskland, Andrij Melnyk.

”Dra åt helvete är mitt mycket diplomatiska svar till dig Elon Musk”, och ”Det enda det här kommer leda till är att ingen ukrainare NÅGONSIN kommer att köpa din j...a Teslaskit”, skriver han.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera