1515

Hemnet höjer priserna

Bostadssajten Hemnets nya ägare plussar på annonspriserna. Hälften av prishöjningen går till mäklarna.

Bild:TT

Tidigare mäklarägda Hemnet såldes vid årsskiftet till nya ägare. Nu höjer bostadssajten sina priser för bostadsannonser med mellan 13 och 30 procent från den 1 juli i år.

För bostäder till utgångspris mellan 2 och 5 miljoner kronor höjs annonspriset med 25 procent till 1.500 kr.

Höjningen sker efter den fördubbling av sajtens annonspriser som genomfördes hösten 2015.

”Sajten har utvecklats en del sedan dess. Vi lagt till tjänster och funktionalitet och trafiken har ökat. Så det är en starkare produkt idag”, säger Hemnets pressansvarige Staffan Tell.

Prishöjningen gynnar också fastighetsmäklarna. Av den annonsavgift som bostadssäljaren betalar till Hemnet hamnar hälften i mäklarens ficka, som tack för besväret.

”Mäklarna gör ett visst administrativt arbete. Därför är det rimligt att de får en del av annonspengen”, säger Staffan Tell.

Staffan Tell tror inte att den nya prishöjningen kommer att reta bostadssäljarna.

”Vi är övertygade om att de som säljer sin bostad tycker att priset reflekterar det värde som vi levererar.”

Med Rickard Engström, doktorand vid KTH Bank och Finans med mångårig erfarenhet som mäklare, är kritisk till både prishöjningen och upplägget att mäklarna agerar annonssäljare.

"Personligen anser jag att inga sidoinkomster som kan rubba förtroendet för mäklartjänsten bör tillåtas", säger han.

Hemnets dominanta position på marknaden för bostadsannonser har gjort mäklarkårens försäljning av sajten mycket känslig. Konkurrensverket har tidigare underkänt mediejätten Schibsted som köpare.

Den försäljning som avtalades i december skedde under förutsättning att de nya ägarna inte drar fulla växlar på sajtens marknadsposition, enligt Rickard Engström.

"Priset är satt utifrån att Hemnet inte ska göra kraftiga prishöjningar, för blidka konkurrensverket", säger han.

Riskkapitalbolaget General Atlantic aviserade i december köpet av Hemnet, tillsammans med ett konsortium som företräds av Pierre Siri och Henrik Persson vilka har bakgrund på Blocket respektive Kinnevik. Prislappen uppgavs till totalt 2 miljarder kronor.

Säljare var framför allt mäklarfirmorna Svensk Fastighetsförmedling och Swedbankägda Fastighetsbyrån, tidigare huvudägare. Organisationen Mäklarsamfundet kvarstår dock som minoritetsägare efter affären.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?