1515
Annons

Hemma hos designerparet: "När vi designar ska det vara äkta"

På jobbet ger de Ikea-inredning ny skepnad. Men hemma hos det äkta Superfront-paret Monica och Mick Born i Bromma är det en skön mix av loppisfynd och personliga designfavoriter som gäller - i kombination med djärva val från det egna företaget.

Foto:@JOEY ABRAIT, Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:@JOEY ABRAIT, Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Det är förmiddag när den första solstrimman strilar in genom de skira, vita gardinerna och lägger sig som en spotlight över det stora, kvadratiska glasbordet i vardagsrummet. Mitt på det står ett antal mindre föremål, bland dem en liten grön pyramid i malakit, en porslinsskål formad som en hand, ett doftljus från Fornasetti och en ärvd bronsstatyett skapad av Carl Milles.

“Det är roligt med saker som har en historia. Så fort jag skjutsar barnen på fotbollsträningar passar jag på att gå på loppisar. Mick brukar säga att jag har utvecklat falkögon för att upptäcka var det kan finnas second hand-butiker”, säger Monica Born och visar upp sitt senaste fynd, en handspegel signerad Svenskt Tenn som hon köpte för 35 kronor. 

I familjen Borns sällskapsrum har många föremål fått ett nytt hem. Allt från en Venini-spegel från Murano från 1930-talet, till industrilampan Triplex som är ledad åt alla håll och fäst på väggen, skapad av skiftnyckelns uppfinnare Johan Petter Johansson. Här finns många vackra saker att upptäcka och vila ögonen på, och med fönster i tre väderstreck dansar solen in i rummet och sätter ljuset på nya föremål.

“Har ni sett den här då?”, säger Mick Born, och pekar på något som ser ut som en avskalad variant av en afrikansk mask.

“Den är i böjträ skapad av Charles och Ray Eames, och har använts för att spjälka upp ben under andra världskriget. Den har till och med spår av blod kvar.”

Det amerikanska designerparet ä favoriter visar det sig, och i huset finns även ett dussintal glasfiberstolar, som fått nyproducerade ben, utplacerade lite varstans. Alla har Mick Born kommit över till vrakpris när han var “Ebay-beroende ett tag”, som han skämtsamt kallar det.

Men parets djupgående intresse för design sträcker sig inte bara bakåt i tiden, även modernare designfavoriter har fått ta plats i rummet. Sofforna i modellen Togo från Ligne Roset är det senaste tillskottet. Här finns också flera lampor av märket Flos och en byrå från parets egna bolag Superfront, med mönstret Delirium som specialdesignats av konstnären Klas Ernflo. 

“Att ha det som är “rätt” eller det senaste är inte det viktiga för oss, utan att vi omger oss av möbler och saker vi tycker om. Forskning visar att vi människor mår bättre av estetik och vackra ting, så att inreda snyggt handlar inte bara om yta - det påverkar även vårt välbefinnande”, säger Monica Born. 

Den vita trävillan i Bromma byggdes 1924 och hit flyttade familjen Born strax efter att deras andre son föddes för drygt tio år sedan. Under åren de bott här, har huset sakta genomgått en transformation, utan att förlora sin 1920-talscharm. 

“För oss har det varit viktigt att hela tiden ta hänsyn till vad som harmonierar med huset, och anpassa materialval och göra renoveringar som anammar husets stil”, säger Mick Born. 

Till exempel har entréns stengolv bytts ut mot ljus carraramarmor, ett populärt material när nyklassicismen fick ett uppsving under 1920-talet. På samma sätt har paret låtit vardagsrummets fiskbensparkett flytta ut även i den nedre hallen, där trappan till övervåningen går. Samtidigt har huset, som vetter mot gatan, byggts om så att den inglasade verandan åt trädgårdssidan till, inte längre separeras från vardagsrummet. Genom att riva väggarna mot verandan skapades en matrumsalkov med fint ljusinsläpp tack vare rummets många fönster.  

“Tanken var att rikta om huset från gatan till trädgården, och samtidigt få in mer trädgård i huset; och när vi rev väggarna som skilde vardagsrum från blomsterverandan kunde vi dessutom återanvända den dörr som använts mellan dem till att bli ytterligare en utgång mot vår altan”, säger Monica Born.

Nu sitter den dörren i stället närmare köket, som är det rum som tydligast präglats av familjeföretaget. Med Ikea-stommar som bas, har paret Born designat luckor, lådfronter, sidor, handtag och ben som ger inredning från den svenska möbeljätten en ny, och mer designmedveten, prägel. Idén till företaget fick de för över 15 år sedan, när de renoverade den vindslägenhet de då bodde i. Men först 2012 lämnade de sina framgångsrika karriärer i reklambranschen, för att satsa helhjärtat på företaget som i år väntas omsätta drygt 45 miljoner kronor. 

“Vi ser en jättepotential framåt eftersom Ikea finns överallt och dessutom blir mer och mer digitalt. Vi säljer redan nu ben och handtag över hela världen, och hela vårt sortiment i Europa, och där ser vi bland annat Frankrike och Storbritannien som starka tillväxtmarknader.” 

I det egna köket har paret satsat på en djärv kombination, med överskåp i mönstret Parallells och färgen Pale Lilac, och omönstrade underskåp i färgen Cloudy Grey, toppat med en bänkskiva i marmor. 

“Det är ovanligt att kombinera två färger, men om allt i köket är i samma färg kan det lätt uppfattas som ett stort schabrak, vilket man undviker på det här sättet”, säger Mick Born, och får medhåll av hustrun: 

“Det blir mer levande, en effekt som förstärks av våra handtag i solid, obehandlad mässing. När vi designar ska det vara äkta. Ser det ut som mässing, är det mässing, som också får en vacker patina med tiden.” 

Var hämtar ni inspiration? 

“Överallt. Naturen, sönernas teckningar, inredningsbutiker, resor. Är vi till exempel på Milanomässan, passar vi på att besöka olika järnhandlar. Att titta på italienska rörkopplingar från 1950-talet kan vara en dröm”, säger Mick Born. 

Mode är också ett starkt intresseområde, enligt Monica Born, som just den här dagen bär en Kleinblå kimono-inspirerad överdel från svenska Rodebjers senaste kollektion. 

Hur ser ni på att jobba ihop som par och dessutom vara omgivna av företagets produkter hemma? 

“Tidigare har jag alltid varit lite misstänksam mot par som arbetar ihop, det har verkat påfrestande. Men det är roligt, praktiskt och härligt att ha lunchdejt varje dag. Dessutom får man se andra sidor av sin partner på jobbet. Jag kan bli lite imponerad när jag ser hur duktig Mick är i professionella sammanhang till exempel”, säger Monica Born och maken fyller i:

“Men det är klart att jobb och fritid flyter ihop en del. Barnen tycker i bland att det blir för mycket jobb vid middagsbordet, men vi försöker ha regler för när vi pratar jobb och inte.”

På övervåningen har familjen sina sovrum och ett badrum som nyligen renoverats. Väggarna har helt klätts i gråmelerad marmor i fallande längder, det vill säga där stenplattornas skarvar inte möts på samma ställe. 

“Vi var ute efter en hotellkänsla, och då brukar kakelplattor ligga på det sättet. Det är snyggt för att det ger ett mjukare intryck när plattorna inte linjerar, men det är också mer ekonomiskt, eftersom man bättre tar tillvara på stenen så här”, säger Mick Born.

Marmorn går igen i bänkskivan på badrumsmöbeln, som givetvis är egen design, här med fronten Plus i färgen Cloudy Grey och toppat med ett vitt, runt emaljhandfat som tillverkas av Alape. I samband med renoveringen har paret Born även passat på att sätta in fiffiga lösningar. Duschens golvbrunn från Unidrain gör så att brunnen kamoufleras med en bit marmor, vilket ger golvet ett helkaklat intryck. I väggen mittemot fönstret har man också låtit golvvärmen klättra upp bakom kaklet, för att skapa en inbyggd handdukstork. 

I sin helhet ger hemmet ett enhetligt intryck, men både Mick och Monica Born erkänner att de också har egna preferenser när det kommer till inredning. Medan Mick Born drar åt det strama, avskalade, industriella hållet, drar Monica Born mer åt det färgstarka. Stilskillnaderna till trots, har de inga svårigheter att enas om vilket föremål som är favoriten i hemmet. Valet faller på en tavla som hänger strax under industrilampan i vardagsrummet och föreställer en avslappnad surfare och en jättevåg i svartvitt. 

“Fotot är från 1960-talet och det köpte vi när vi bodde två månader på Maui när barnen var 3 och 6 år. Det var där vi utarbetade konceptet till det som blev Superfront, så den har ett starkt symboliskt värde för oss”, säger Monica Born. 

 


Tvärnit för åkeriernas investeringar: ”Företagen tappar kraft”

Åkeriernas investeringar har gjort tvärhalt, enligt tre branschengagerade ägare som Di talat med. Långa leveranstider och ungefärliga priser gör det omöjligt att uppskatta vad ett lastbilsköp kommer att landa på om ett år.

”På sikt kommer det att märkas i hela samhället”, säger familjeföretagaren Ingrid Skoog Bengtsson.

Syskonen Stefan och Ingrid Skoog som driver familjeägda transportlogistikbolaget Skoogs Åkeri i Ängelholm och Marika Hansson, delägare i det familjeägda åkeriet Hansson Transport i Ockelbo .
Syskonen Stefan och Ingrid Skoog som driver familjeägda transportlogistikbolaget Skoogs Åkeri i Ängelholm och Marika Hansson, delägare i det familjeägda åkeriet Hansson Transport i Ockelbo .Foto:Press, Pernilla Wahlman

Åkerierna i landet står inför en oviss höst, där kommande månader kan avgöra ödet för branschens utveckling de närmaste åren. 

Det är så Ingrid Skoog Bengtsson, vd och delägare av familjeföretaget Skoogs Åkeri i Ängelholm, beskriver åkerinäringens situation som hittills försämrats drastiskt under 2022. 

Di har i flera artiklar rapporterat om bränslepriserna som pressar på, men även åkerier med avtalsklausuler som täcker upp är bekymrade över inflationen – fast på andra områden, inte minst fordon. 

Investeringarna ligger i princip på is. Osäkerheten för vad bolagens inköp ska landa på är för stor, säger Ingrid Skoog Bengtsson och hänvisar till leveranstiden som numera ligger på över tolv månader. 

”Det är svårt att få en offert från Scania och Volvo. De kan inte säga vad en lastbil kostar om ett år. Man får ett cirkapris som man måste ta ställning till några månader före leverans, vilket gör det nästan omöjligt att kostnadsberäkna en större investering.”

I april levererade Volvo en av lastvagnskoncernens starkaste rapporter hittills, trots att orderingången krympte med 43 procent jämfört med motsvarande period i fjol. 

Parallellt växer bolagets orderbok, vilket gör att man är restriktiv med att ta emot nya order, kommenterade vd Martin Lundstedt i samband med rapportsläppet

Vidare pekade han på att Volvo ligger något före kostnadskurvan tack vare en flexibel prissättning som kompenserar för inflationen. 

”Ska man lägga en order längre ut i tiden måste det komma med flexibilitet för kostnader som inte går att förutse, annars är vi inte beredda att ta den. Det är fördelen med att jobba inom business to business, det är en återkommande affär med en relation som varar under många många år och våra kunder förstår att vi måste höja priserna”, betonade Martin Lundstedt.

Martin Lundstedt, vd AB Volvo.
Martin Lundstedt, vd AB Volvo.Foto:Jack Mikrut

Samtliga tre åkerier som Di talat med uppger att de har förståelse för strategin, men understryker att följden blir att bolagen håller igen. Investeringsviljan har dämpats i hela branschen, fortsätter Ingrid Skoog Bengtsson vars bolag har 50 lastbilar och hyr in extra bilar vid behov. 

”Ingen vet heller vilken motor som är lämpligast att satsa på. Det är en annan osäkerhet som gör att företagen tappar kraft. På sikt kommer det att märkas i hela samhället.”

För fem år sedan såg Marika Hansson, delägare för ett annat familjeägt åkeri – Hansson Transport i Ockelbo, till att det kom en HVO-tank till orten. I dag är efterfrågan på förnybart diesel minimal, vilket ingen då kunde förutspå, säger hon till Di.  

”Vi var jätteglada över att kunna köra helt fossilfritt. Sedan drog skatten på HVO iväg. Nu är det helt ohållbart kostnadsmässigt”, säger hon och tillägger:  

”Så istället kör de flesta på diesel uppblandad till 20 procent, när vi skulle kunna köra 100 procent förnybart. Hela bränslepolitiken är jättekonstig.”

Marika Hansson.
Marika Hansson.Foto:Pernilla Wahlman

Åkeriet, som startades av Marika Hanssons farfar 1930, hann precis köpa in ett släp innan leverantörernas offerter blev ungefärliga för att ta höjd för snabbt ökande komponentpriser.

”Påbyggare (företag som är specialiserade på att bygga olika typer av yrkesfordon, reds anm) som lade ut offerter under förra halvåret ligger fast med sina priser från 2021. Sedan dess har stål- och komponentpriserna stuckit i höjden. Många leverantörer kommer alltså att gå back under 2022. Som bäst blir affären plus minus noll.” 

Ytterligare ett familjeåkeri är Hagby Åkeri i Uppsala som sedan drygt tio år drivs av andra generationen. Bränslepriserna har bolaget täckning för tack vare kundavtal med bränsleklausuler. Övriga kostnadsökningar – som service, däck och lastbilar – tär på marginalerna, enligt vd Fredrik Jansson som äger företaget tillsammans med sin bror. 

”Det index som branschen använder sig av utgår från en grundkalkyl där samtliga priser ökat på ett sätt som vi inte har varit med om tidigare. Allt har gått upp – och när man avvaktar med inköp behövs mer service som också blivit dyrare.”

Hagby Åkeri har liksom Hansson Transport gjort en vältajmad investering till ett fast pris. Däremot finns fortfarande inget leveransdatum för ordern som gjordes i januari, uppger Fredrik Jansson.

”Vi har beställt ett ekipage till mars nästa år, men allt är väldigt osäkert. Ingen kan lova någonting.”

Andra åkerier har haft mindre tur, rent kostnadsmässigt. Han tar en branschkollega som exempel, vars inköp kommer att bli cirka 17 procent dyrare än det pris som gällde vid orderdatum. 

”Bilen har gått upp en miljon kronor på ett år. Nu funderar han på att sälja den vidare för att få igen pengarna.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?