Det är förmiddag när den första solstrimman strilar in genom de skira, vita gardinerna och lägger sig som en spotlight över det stora, kvadratiska glasbordet i vardagsrummet. Mitt på det står ett antal mindre föremål, bland dem en liten grön pyramid i malakit, en porslinsskål formad som en hand, ett doftljus från Fornasetti och en ärvd bronsstatyett skapad av Carl Milles.
“Det är roligt med saker som har en historia. Så fort jag skjutsar barnen på fotbollsträningar passar jag på att gå på loppisar. Mick brukar säga att jag har utvecklat falkögon för att upptäcka var det kan finnas second hand-butiker”, säger Monica Born och visar upp sitt senaste fynd, en handspegel signerad Svenskt Tenn som hon köpte för 35 kronor.
I familjen Borns sällskapsrum har många föremål fått ett nytt hem. Allt från en Venini-spegel från Murano från 1930-talet, till industrilampan Triplex som är ledad åt alla håll och fäst på väggen, skapad av skiftnyckelns uppfinnare Johan Petter Johansson. Här finns många vackra saker att upptäcka och vila ögonen på, och med fönster i tre väderstreck dansar solen in i rummet och sätter ljuset på nya föremål.
“Har ni sett den här då?”, säger Mick Born, och pekar på något som ser ut som en avskalad variant av en afrikansk mask.
“Den är i böjträ skapad av Charles och Ray Eames, och har använts för att spjälka upp ben under andra världskriget. Den har till och med spår av blod kvar.”
Det amerikanska designerparet ä favoriter visar det sig, och i huset finns även ett dussintal glasfiberstolar, som fått nyproducerade ben, utplacerade lite varstans. Alla har Mick Born kommit över till vrakpris när han var “Ebay-beroende ett tag”, som han skämtsamt kallar det.
Men parets djupgående intresse för design sträcker sig inte bara bakåt i tiden, även modernare designfavoriter har fått ta plats i rummet. Sofforna i modellen Togo från Ligne Roset är det senaste tillskottet. Här finns också flera lampor av märket Flos och en byrå från parets egna bolag Superfront, med mönstret Delirium som specialdesignats av konstnären Klas Ernflo.
“Att ha det som är “rätt” eller det senaste är inte det viktiga för oss, utan att vi omger oss av möbler och saker vi tycker om. Forskning visar att vi människor mår bättre av estetik och vackra ting, så att inreda snyggt handlar inte bara om yta - det påverkar även vårt välbefinnande”, säger Monica Born.
Den vita trävillan i Bromma byggdes 1924 och hit flyttade familjen Born strax efter att deras andre son föddes för drygt tio år sedan. Under åren de bott här, har huset sakta genomgått en transformation, utan att förlora sin 1920-talscharm.
“För oss har det varit viktigt att hela tiden ta hänsyn till vad som harmonierar med huset, och anpassa materialval och göra renoveringar som anammar husets stil”, säger Mick Born.
Till exempel har entréns stengolv bytts ut mot ljus carraramarmor, ett populärt material när nyklassicismen fick ett uppsving under 1920-talet. På samma sätt har paret låtit vardagsrummets fiskbensparkett flytta ut även i den nedre hallen, där trappan till övervåningen går. Samtidigt har huset, som vetter mot gatan, byggts om så att den inglasade verandan åt trädgårdssidan till, inte längre separeras från vardagsrummet. Genom att riva väggarna mot verandan skapades en matrumsalkov med fint ljusinsläpp tack vare rummets många fönster.
“Tanken var att rikta om huset från gatan till trädgården, och samtidigt få in mer trädgård i huset; och när vi rev väggarna som skilde vardagsrum från blomsterverandan kunde vi dessutom återanvända den dörr som använts mellan dem till att bli ytterligare en utgång mot vår altan”, säger Monica Born.
Nu sitter den dörren i stället närmare köket, som är det rum som tydligast präglats av familjeföretaget. Med Ikea-stommar som bas, har paret Born designat luckor, lådfronter, sidor, handtag och ben som ger inredning från den svenska möbeljätten en ny, och mer designmedveten, prägel. Idén till företaget fick de för över 15 år sedan, när de renoverade den vindslägenhet de då bodde i. Men först 2012 lämnade de sina framgångsrika karriärer i reklambranschen, för att satsa helhjärtat på företaget som i år väntas omsätta drygt 45 miljoner kronor.
“Vi ser en jättepotential framåt eftersom Ikea finns överallt och dessutom blir mer och mer digitalt. Vi säljer redan nu ben och handtag över hela världen, och hela vårt sortiment i Europa, och där ser vi bland annat Frankrike och Storbritannien som starka tillväxtmarknader.”
I det egna köket har paret satsat på en djärv kombination, med överskåp i mönstret Parallells och färgen Pale Lilac, och omönstrade underskåp i färgen Cloudy Grey, toppat med en bänkskiva i marmor.
“Det är ovanligt att kombinera två färger, men om allt i köket är i samma färg kan det lätt uppfattas som ett stort schabrak, vilket man undviker på det här sättet”, säger Mick Born, och får medhåll av hustrun:
“Det blir mer levande, en effekt som förstärks av våra handtag i solid, obehandlad mässing. När vi designar ska det vara äkta. Ser det ut som mässing, är det mässing, som också får en vacker patina med tiden.”
Var hämtar ni inspiration?
“Överallt. Naturen, sönernas teckningar, inredningsbutiker, resor. Är vi till exempel på Milanomässan, passar vi på att besöka olika järnhandlar. Att titta på italienska rörkopplingar från 1950-talet kan vara en dröm”, säger Mick Born.
Mode är också ett starkt intresseområde, enligt Monica Born, som just den här dagen bär en Kleinblå kimono-inspirerad överdel från svenska Rodebjers senaste kollektion.
Hur ser ni på att jobba ihop som par och dessutom vara omgivna av företagets produkter hemma?
“Tidigare har jag alltid varit lite misstänksam mot par som arbetar ihop, det har verkat påfrestande. Men det är roligt, praktiskt och härligt att ha lunchdejt varje dag. Dessutom får man se andra sidor av sin partner på jobbet. Jag kan bli lite imponerad när jag ser hur duktig Mick är i professionella sammanhang till exempel”, säger Monica Born och maken fyller i:
“Men det är klart att jobb och fritid flyter ihop en del. Barnen tycker i bland att det blir för mycket jobb vid middagsbordet, men vi försöker ha regler för när vi pratar jobb och inte.”
På övervåningen har familjen sina sovrum och ett badrum som nyligen renoverats. Väggarna har helt klätts i gråmelerad marmor i fallande längder, det vill säga där stenplattornas skarvar inte möts på samma ställe.
“Vi var ute efter en hotellkänsla, och då brukar kakelplattor ligga på det sättet. Det är snyggt för att det ger ett mjukare intryck när plattorna inte linjerar, men det är också mer ekonomiskt, eftersom man bättre tar tillvara på stenen så här”, säger Mick Born.
Marmorn går igen i bänkskivan på badrumsmöbeln, som givetvis är egen design, här med fronten Plus i färgen Cloudy Grey och toppat med ett vitt, runt emaljhandfat som tillverkas av Alape. I samband med renoveringen har paret Born även passat på att sätta in fiffiga lösningar. Duschens golvbrunn från Unidrain gör så att brunnen kamoufleras med en bit marmor, vilket ger golvet ett helkaklat intryck. I väggen mittemot fönstret har man också låtit golvvärmen klättra upp bakom kaklet, för att skapa en inbyggd handdukstork.
I sin helhet ger hemmet ett enhetligt intryck, men både Mick och Monica Born erkänner att de också har egna preferenser när det kommer till inredning. Medan Mick Born drar åt det strama, avskalade, industriella hållet, drar Monica Born mer åt det färgstarka. Stilskillnaderna till trots, har de inga svårigheter att enas om vilket föremål som är favoriten i hemmet. Valet faller på en tavla som hänger strax under industrilampan i vardagsrummet och föreställer en avslappnad surfare och en jättevåg i svartvitt.
“Fotot är från 1960-talet och det köpte vi när vi bodde två månader på Maui när barnen var 3 och 6 år. Det var där vi utarbetade konceptet till det som blev Superfront, så den har ett starkt symboliskt värde för oss”, säger Monica Born.