Annons

”Hemester” och lyfta restriktioner en ljusglimt i biluthyrarnas nattsvarta vår

Maj blev lika illa som svarta april för biluthyrarna. Bokningarna har gått ned med 35 procent i år och på flygplatserna är uthyrningen i princip död. Men uteblivna utlandssemestrar och lyfta reserestriktioner ger branschen hoppet åter. Främst är det långtidsuthyrningen som lyfter.

Foto:Mostphotos

”Långtidsuthyrning är alltid populärt under juli och början av augusti, men i år har efterfrågan exploderat. I Sverige har vi faktiskt aldrig sett ett sådant tryck på långtidsuthyrning att vi till och med har tvingats bromsa efterfrågan på vissa bilgrupper. Och eftersom de inhemska reserestriktionerna nu kommer att upphävas i Sverige, förväntar vi oss en ännu högre efterfrågan de kommande veckorna”, säger Avis Sverige- och Danmarkschef Andrew Smith till Dagens Industri.

De lyfta reserestriktionerna som gäller från 13 juni innebär att det är fritt att resa var som helst inom landet, mot tidigare då rekommendationen var att undvika bilresor som tar över två timmar. 

”När det gäller bokningar framåt så ligger vi ca 35 procent efter 2019 men det ser ut att ta sig nu efter att tvåtimmarsregeln lyfts. När vi nu anpassat vagnparken till det nya läget tror vi att det kan uppstå brist på bilar för de som är sent ute med bokningar. I allmänhet gäller generösa avbokningsregler nu så tipset är till semesterfirarna att boka snarast. Behöver man boka om eller av så är det inga problem”, säger Anders Trollsås, generalsekreterare och vd för branschorganisationen Biluthyrarna.

Och hos Hertz HTZ -2,58% Dagens utveckling gav de nya rese-rekommendationerna en direkt effekt på uthyrningen. 

”Om man jämför perioden 4-10 juni så ökade vi bokningarna med cirka 15 procent jämfört med veckan innan. Men det är ändå ca 40 procent sämre än samma period 2019”, säger Cecilia Saberi, Hertz kommunikationschef i Sverige.

Den uppåtgående trenden är försiktigt positiv. För citykontoren ser det just nu bättre ut med ökad efterfrågan. Värre är det ute på landets flygplatser. Då flygandet gått ner med närmare 98 procent har det en stor effekt på biluthyrarnas kontor i anslutning till de stora flygplatserna. 

”Det är klart att det får en effekt att inga turister kommer till Sverige , men vad vi ser är goda möjligheter att svenskar hyr bil för inrikesresor i Sverige – främst i Stockholm och Göteborgs-områdena”, säger Andrew Smith.

I stockholmsregionen har både Hertz och Avis har också sett effekter av att SL gått ut och vädjat till människor att inte använda kollektivtrafiken. Så det finns också en trend att hyra mindre miljövänliga fordon under längre perioder för att klara vardagslogistiken. 

Den mycket tydliga trenden är också att kunderna bokar en hyrbil under en mycket längre period. Dels för att slippa förlita sig på kollektivtrafiken och dels för att många är permitterade och har mer fritid och vill kunna ha friheten som det innebär att ha en bil. Detta har man kunnat påvisa genom kundundersökningar via kundverktyget Hotjar.

”Idag i jämförelse med samma period förra året är det ca 30 procent fler som hyr på längre perioder – över 28 dagar – jämfört med att hyra på veckobasis vilket varit vanligare. Vi ser en tydlig trend och kan planera mer långsiktigt. Tidigare år har långtidsuthyrningen varit populär mot företagskunder som ett alternativ till att leasa. Nu ser vi att fler privatpersoner väljer den varianten”, säger Cecilia Saberi på Hertz.

En annan tydlig trend är att kunderna väntar in i det sista på att boka och hämtar också ut bilarna kort efter bokningen. Det är en stor skillnad mot föregående år, då man bokade med mycket längre framförhållning, upplever de båda biluthyrarna. Generösare avbokningsregler gör det också enklare att vara mer spontan. 

”Kunderna uppskattar också att man erbjuder alternativ till personlig service och att man i Coronatider kan boka online samt hämta och lämna bilen i självbetjäningsautomater och därmed undvika sociala kontakter”, säger Cecilia Saberi.

Biluthyrarna understryker också att det är stora skillnader mellan lokala aktörer och stora internationella kedjor där flygplatstrafiken är nära noll. När det gäller hela maj månad jämfört med i fjol så ser läget för samtliga aktörer på den svenska marknaden ut enligt följande:

45% färre hyror

27% färre hyresdygn

35% lägre omsättning

20% mindre vagnpark 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?