Annons

Hemester lyfte Gullberg & Jansson

Gullberg & Jansson, ett miljöteknikföretag som bland annat verkar inom swimmingpoolbranschen, såg markant ökad efterfrågan på sina produkter under senare delen av kvartalet till följd av den hemestertrend som startade till följd av coronapandemin.

Foto:Anders Wiklund/TT

Koncernens nettoomsättning för andra kvartalet steg till 77,4 miljoner kronor (58,8).

Det är affärsområdet Gullberg & Jansson of Sweden som levererar pooltak och poolvärmepumpar i Norden, och där steg nettoomsättningen till 73,2 miljoner kronor (56,7).

Ebita-resultatet för hela koncernen förbättrades till 16,8 miljoner kronor (11,3).

”Trots rådande omständigheter har arbetet över gränserna med våra tillverkare i Europa och Asien fungerat över förväntan. Vi har kunnat upprätthålla en god service gentemot våra återförsäljare då vi tidigt i säsongen valde att säkra våra leveranser och öka upp vårt varulager för att möta den ökade efterfrågan”, skriver bolaget.

För affärsområdet Stads & Park Produkter uppgick nettoomsättningen till 2,8 miljoner kronor (2,1). 

”Inom vårt affärsområde Stads & Park har vi sedan pandemins start fått begränsa antalet kunddemonstrationer och besök som i vanliga fall är en stor del av bolagets dagliga arbete”, kommenterar bolagets vd Peter Bäck.

Arbetet med att utveckla det tredje och nya affärsområde Nordic Relax of Sweden fortskrider enligt plan, med något senarelagd lansering på grund av covid-19. 

”Vi har fått hem tilltänkta produkter, utvecklat dessa och gör nu ytterligare utvärderingar”, skriver Peter Bäck.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Fortum Sverige ABAnnons

Från kompost till klädbutik

Det är först på senare år som textilindustrins klimatpåverkan på allvar har granskats, trots att dess utsläpp av växthusgaser är större än den så utskällda flygsektorn. Men det vill Fortum ändra på med satsningen på Bio2X där både skog- och fruktrester omvandlas till textilfibrer. 

”Kan vi ge restprodukter nytt liv så är det mer än bara klimatet som tjänar på det”, säger Per-Oscar Hedman, kommunikationschef på Fortum, som menar att textilindustrin måste ställa om för att klara ökande hållbarhetskrav från både konsumenter och myndigheter. 

30 kilo koldioxidekvivalenter och drygt 3 700 liter vatten kostar ett par jeans över sin livscykel och det vatten som används i produktionen släpps i flera fall ut helt orenat, något som skapar stora miljöproblem. Genom att använda restprodukter och mer resurssnåla tekniker kan detta förändras. 

Den finska energikoncernen Fortum jobbar sedan ett antal år med olika lösningar inom cirkulärekonomi, exempelvis återvinning av hushållsplast och elbilsbatterier. Med Bio2X är det helt andra branscher som gäller och för att kunna omvandla biomassa till textilfibrer samarbetar Fortum med Spinnova, ett finskt innovationsföretag som fokuserar på textil. 

Win-win för alla – inte minst miljön 

Allt från vetehalm till gamla fruktskal och rester från skogsbruket kan användas som råvara till att producera textilfibrer. I processen, som kallas för fraktionering, separeras biomassan i cellulosa, hemicellulosa och lignin. Det är cellulosan som sedan används och omvandlas till textilfibrer och därefter tyger. Att använda trä- eller bambufibrer för att tillverka tyg är i sig inte nytt, däremot behöver den process som används inom Bio2X mindre vatten och kemikalier än vad som är vanligt. Dessutom ligger fokus på att använda just restprodukter. 

– I många fall är det här restprodukter som inte kommer till användning och kan vi använda det som går av biomassan till textilfibrer och resten till biobränslen så bidrar till en mer hållbar textilindustri och ett mer effektivt användande av resurserna, säger Per-Oscar Hedman. Även om Fortum är med och driver projektet finns det inga tankar på att bli textilproducent försäkrar han, -Vi har massor av erfarenhet av att ta hand om biomassor och det är där vår styrka i projektet ligger.  

Än så länge kan du inte köpa kläder i butik som tillverkade av textilfibrer från projektet, men om du inte redan gör det så kan du börja med några knep som spelar roll. Återanvänd och köp second hand. Lämna in kläder som inte längre kan användas till återvinning. Håll utkik i affären efter kläder gjorda av certifierat material, helst viskos eller bambu. 

Läs om vad vi gör för att ta hand om framtiden redan i dag 

 

Mer från Fortum Sverige AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fortum Sverige AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?