1515
Annons

Hemarbete ger skjuts åt deras digitala tjänster – ”kommer bara bli viktigare”

KARLSTAD. Plötsligt kom de digitala mötesrummen i fokus, och Special-Elektronik ser nu en fortsatt ljus framtid med snabbt utvecklingstempo.

För att växa ytterligare tar bolaget även lite annorlunda grepp till hjälp – som ett högteknologiskt växthus i trädgården.

Åke Larsson.
Åke Larsson.

Det är ett iögonfallande kontor, med stora ytor, den senaste tekniken överallt, ett imponerande hemmabiorum, squashhall, växthus och mycket annat.

”I dag kallar vi oss för en kunskapsdriven systemleverantör, och detta är navet i verksamheten. Vi fungerar som en kunskapsresurs som kan bolla olika lösningar med våra kunder och även visa olika möjligheter här på plats”, säger Åke Larsson, vd och en av två delägare.

Verksamheten är inne i en spännande fas, redan hittills under 2021 har orderboken fyllts på rejält.

”Generellt är det många företag och skolor som vill diskutera effektiva funktioner för sina möten och arbeten på distans”, säger Åke Larsson.

”Vi har också skrivit ett distributionsavtal för Sverige med Absen, världens största tillverkare av LED-display. Det är vi naturligtvis stolta över, och LED växer fram i många applikationer både inom- och utomhus.”

Special-Elektronik startades av Hans Gustafsson år 1970. Man installerade först tv-antenner, sedan kabel-tv. På 1990-talet tog grossistförsäljningen över mer och mer. Sex anställda fick möjligheten att köpa in sig i företaget. 2002 tog de över helt och hållet när grundaren gick i pension. I dag ägs företaget av Åke Larsson och Johan Larsson.

Affärsområdena är bland annat professionellt ljud och teknik för mötesrum, styrelserum och hörsalar. Försäljningen sker till återförsäljare, som installationsfirmor och it-bolag. Bland slutkunderna finns sedan universitet, kyrkor, sportarenor, skolor och konferensanläggningar, för att nämna en del.

”Vi erbjuder styrsystem som kopplar ihop allting och gör det lättanvänt”, säger Åke Larsson.

Special-Elektronik jobbar också med exempelvis hotell-tv, och belysningsstyrning och ljudintegration till privata hem. Coronapandemin har medfört att teknik för digitala möten har fått en rejäl skjuts.

”Mötesteknik kommer bara att bli viktigare och viktigare. Sitter du hemma och ska ha möte med din viktigaste kund så höjs kraven på ditt hemmakontor också, och det här börjar företagen inse”, säger Johan Larsson, delägare.

”Den digitala upplevelsen blir också ett viktigt signalvärde. Vill du framstå som ett professionellt, modernt företag så kan du inte ha ett digitalt möte med sjaskig teknik, oavsett om mötet hålls från ert konferensrum eller ett hemmakontor.”

I vanliga fall är lokalerna i Karlstad ofta fyllda av besökare. Det kan vara såväl återförsäljare som slutkunder som är på plats. Kanske handlar det om att visa upp ett nytt system för ett konferensrum, eller någon annan ny teknik.

”Våra lokaler ska vara en plats för inspiration och lärande”, säger Åke Larsson.

För att hålla en hög servicenivå och med vilja att både lära och lära ut bland personalen satsar Special-Elektronik mycket på trivsel för medarbetarna. Det är alltifrån träning till egen odling av grönsaker som serveras till frukostar och andra måltider.

”Vi har en holistisk syn på företagande, en helhetssyn som inte bara handlar om att göra affärer. I grunden handlar det om att det ska vara roligt att gå till jobbet. Vi tillbringar hela dagarna här, då måste vi trivas för att vilja göra ett bra jobb”, säger Åke Larsson.

”Företagskulturen är det viktigaste vi har. Det är som ett enda stort kollektiv som måste fungera tillsammans.”

Indiskas vd efter förluståren: ”Vi har en extrem revanschlust”

Efter ett fem år långt stålbad ser Karin Lindahl, vd Indiska, en ljusare framtid för kedjan som varit farligt nära att gå i graven. Med ett nytt sortiment gör bolaget debut på Stockholms modevecka – och ser möjligheter att norpa kunder i en lågkonjunktur. 

Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).
Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).Foto:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera