Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Helsingborgarna säger nej till att sälja Öresundskraft

Helsingborgarna säger nej till att sälja kommunens energibolag. Det blev resultatet i dagens folkomröstning, som betyder att den hemlige köparens, vilken är AMF enligt Helsingborgs Dagblad, tolvmiljarders bud på energibolaget är i fara. 

Foto:Johan Nilsson/TT
Valaffischer utanför en vallokal på Stadsbiblioteket i Helsingborg.
Valaffischer utanför en vallokal på Stadsbiblioteket i Helsingborg.Foto:Johan Nilsson/TT

I dag gick Helsingborgsborna till röstlokalerna för att svara på frågan om det kommunala energibolaget Öresundskraft ska säljas eller inte. När det rösterna har räknats visar det preliminära resultatet sig att hela 96,4 procent är emot en försäljning.

”Kontrollräkningen av alla röster kommer att vara klar på tisdag. Då har vi ett slutgiltigt resultat att rapportera in till valmyndigheten”, säger Cecilia Holm, valsamordnare och utredare vid stadsledningsförvaltningen i Helsingborg. 

Sedan valet hösten 2018 har Öresundskrafts framtid varit en infekterad stridsfråga i staden. Den moderata kommunledningen har velat sälja och fått med sig KD, SD och L. Tillsammans har de en stor majoritet i kommunfullmäktige. Men motståndet har varit högljutt från såväl oppositionspartierna som bland invånarna, vilka via namnlistor fick igenom folkomröstningen. 

Om valresultatet både var väntat och tydligt var siffrorna kring valdeltagandet desto mer spännande. Ett deltagande på 50,06 procent, enligt det preliminära resultatet, gav även det nej-sidan anledning att jubla. Folkomröstningen är egentligen endast rådgivande, inte beslutande. Men politikerna har sagt att valdeltagandet är en viktig faktor när de ska göra en helhetsbedömning av affären och ett deltagande på över 50 procent har setts som en viktig gräns. Inte minst eftersom att SD har sagt att om färre än 50 procent av de röstberättigade helsingborgarna röstar kommer partiet att bortse från resultatet för att istället gå på sin egen linje och säga ja till en försäljning.

Parallellt med valkampanjerna har kommunen under hösten inlett en säljprocess och även fått ett bud från en köpare som ”representerar svensk pensionskapital”.  Enligt tidningen HD är den hemlige köparen AMF och budet ligger på 12,2 miljarder kronor. 

Om de styrande går emot resultatet i dagens omröstning och säljer Öresundskraft är planen att placera köpeskillingen i en kommunal stiftelse. Den beräknas ge en årlig avkastning runt 300 miljoner kronor vilket motsvarar dagens årliga vinstnivå från Öresundskraft. 

Det moderata kommunalrådet Peter Danielssons huvudargument under valkampanjen har varit att en försäljning minskar risken för kommunen. 

Priset, som AMF ska ha bjudit, har Peter Danielsson kommenterat med ”mer än jag någonsin vågat drömma om.” Men alla är inte lika övertygade, tvärt om har just prislappen seglat upp som en huvudfråga inför folkomröstningen. 

Enligt HD visar Öresundskrafts egna prognoser att bolagets vinst kan öka de kommande åren, även om kommunen äger bolaget, vilket i så fall skulle få prislappen att framstå som sämre.  

Oppositionen och väljarna är också oroliga för att affären ska leda till höjda priser på el eller på andra produkter från Öresundskraft som bredband, fjärrvärme, fjärrkyla, fordonsgas.

”En köpare har som mål att få tillbaka sin investering med ränta och det går inte utan avgiftshöjningar. Det ser vi i samtliga fall där svenska kommuner valt att sälja ut sina energitillgångar”, har oppositionsrådet Jan Björklund (S) sagt.

Helsingborgs kommunfullmäktige kommer att ta slutlig ställning till affären senare, preliminärt den 26 februari.


Innehåll från LexusAnnons

Dolda fällor när du jämför olika SUV-modeller

Den självladdande elhybriden Lexus NX 300h är en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.
Den självladdande elhybriden Lexus NX 300h är en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.

Det kan vara en utmaning att jämföra hur mycket olika bilar kostar.

Vad som egentligen ingår i priserna kan nämligen skilja sig åt mellan olika tillverkare.

Så här undviker du dolda prisfällor.

Välutrustad från start – här är Lexus NX 300h

Vid en första anblick kan drömbilen se ut att vara prisvärd. Men när man börjar granska detaljerna upptäcker man ofta en annan verklighet. Olika typer av utrustning kräver ofta extrainvesteringar, speciellt när det handlar om SUV:ar i premiumklassen. Det kan handla om viktiga saker som säkerhet, komfort eller miljöprestanda. Viktiga detaljer man sällan vill kompromissa med. När man är nöjd med utrustningen finns det en överhängande risk att priset blir betydligt högre än vad man hade räknat med.

Det finns positiva undantag där tillverkarna erbjuder bilar som har en bra utrustningsnivå redan i grundutförandet och därmed gör det lättare för sina kunder att få en bra bild av slutpriset. Ett exempel är den självladdande elhybriden Lexus NX 300h, en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.

Lexus NX har en självladdande elhybriddrivlina som standard. Det innebär att NX erbjuder en effektiv elmotor tillsammans med en fyrcylindrig bensinmotor vilket ger en sammanlagd kraft på 197 hästkrafter.

Lexus NX 300h har inte bara automat som standard utan även många andra detaljer som bidrar till en trevligare upplevelse bakom ratten. Några exempel är multimedia-skärm, ljudanläggning från Pioneer® med åtta högtalare och Bluetooth, bi-LED-strålkastare och 17-tums lättmetallfälgar. Som standard finns också 2-zons klimatanläggning och backkamera.

En rad säkerhetssystem som Aktivt krockskyddssystem, Antispinn/Antisladd, Automatiskt avbländande helljus, Körfältsassistans och Vägskyltsavläsare ingår också.

Dessutom finns utrustningsnivåerna Comfort, Business, Executive, F Sport, F Sport S och Luxury med detaljer som förhöjer upplevelsen av Lexus NX 300h ytterligare. Oavsett vilken utrustningsnivå man väljer framgår det tydligt vad man får för sin extrainvestering, vilket gör det enkelt att se den totala kostnaden.

Välutrustad från start – här är Lexus NX 300h

Mer från Lexus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?