1515
Annons

Helldén: ”All gatuparkering i Stockholms innerstad ska få laddmöjlighet”

2030 ska all gatuparkering i Stockholms innerstad ha laddmöjlighet för elbilar. Nu har Trafiknämnden fått i uppdrag att reda ut hur detta ska bli verklighet. 

”Vi vill göra det enklare för de stockholmare som nu inte kan få till en p-plats i ett garage eller liknande att skaffa elbil”, säger Stockholm Stads trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) till Dagens Industri. 

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) vill att alla stockholmare ska köra elbil 2030.
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) vill att alla stockholmare ska köra elbil 2030.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Laddningsmöjligheter – eller bristen på såna – pekas ofta ut som ett centralt hinder för att skaffa el-bil. I Stockholms Stads budget för 2021 har man avsatt resurser för att förenkla just laddning i Stockholm. Bland annat ska hälften av alla parkeringsplatser i nybyggda garage ha laddmöjligheter, och samtliga platser ska förberedas för det. 

För boende i enfamiljshus är det enkelt att installera en laddare och där finns också möjlighet att få ladda-hemma-stöd på 10.000 kronor. 

Men för boende i flerfamiljshus, både hyres- och bostadsrätter, är just laddningen ett stort hinder. Har man inte en garage-plats utan står parkerad på gatan är en laddbar bil inget alternativ. Det vill staden ändra på.

”Tanken är att vi ska ta fram en handlingsplan för innovativ gatuladdning. Vi har i dag 35.000 p-platser i gatumiljö och 12.000 tillstånd för boendeparkering . Det är en stor del av hushållen i innerstan som i dag inte kan skaffa elbil på ett rimligt sätt. Det är det vi ska försöka komma åt med det här uppdraget”, säger Daniel Hellden.

 I uppdraget som Trafiknämnden har fått på sitt bord kommer man bland annat titta på hur man kan jobba ihop med andra aktörer, göra en omvärldsbevakning och se hur man löst det i andra städer och förhoppningsvis kunna presentera en tydlig handlingsplan för när och hur arbetet kan läggas upp. Målsättningen är tydlig: att ha så många elbilar som möjligt i Stockholm för att klara de nationellt satta utsläppsmålen till 2030. Och det innebär att infrastrukturen måste komma på plats så snart som möjligt.

I Stockholm finns sedan tidigare så kallade laddgator. Staden har satt ett mål om 2.000 publika laddplatser till 2020 och 4.000 till 2022. I dag finns det 400 i gatumiljö. Och cirka 1.400 i Stockholms Stads garage. Men det går alldeles för långsamt, menar Helldén.

””Laddgatorna har varit ett viktigt första steg men det är fruktansvärt dyrt, omständligt och tar alldeles för lång tid. Det är svårt att se hur vi ska kunna matcha den enorma utveckling som sker på elbilsfronten. Nästan 50 procent av alla bilar som säljs i Stockholm är ju laddbara”, säger han.

Därför måste man se hur man kan nyttja redan befintlig infrastruktur. 

”I närheten av varje parkering på gatan finns ju fastigheter till exempel. Kan vi utnyttja den infrastruktur som redan finns i fastigheterna? Kan vi samarbeta med fastighetsägarna och använda deras elsystem? För det här handlar ju inte om någon snabbladdning, utan snarare om att kunna ladda sin bil över natten”, säger Hellden.

Daniel Helldén hoppas att man ska kunna besvara frågor gällande tidsplan, betalningslösningar och mycket mer när man kommit en bit i utredningen. 


Innehåll från VerizonAnnons

Snabbare och säkrare framtid med 5G

Snabbare, säkrare och effektivare. Femte generationens mobilnät, 5G, kan inte bara erbjuda företag skräddarsydda och snabbare lösningar än i dag. Det kan också öka säkerheten och produktionen.

Läs mer: Sex experter svarar på frågor om 5G.   

Till viss del bygger 5G på samma teknologi som föregångaren 4G, som bland mycket annat gjorde det möjligt att strömma video och att smidigt ladda ner appar.

– 5G kommer också att möjliggöra en massa nya typer av upplevelser för användarna. Dessutom kommer det att förändra en hel del för företag. 5G kan överföra data med mycket mindre fördröjning än 4G och kommer att kunna stödja många fler enheter. Det utvecklades också för att erbjuda bättre stöd för privata nätverk, säger Scott M. Lawrence, direktör vid telekommunikationsjätten Verizon.

Exklusiv tillgång till nätverket

Just privata 5G-nätverk spås revolutionera nyttjandet av mobilnät. Med ett privat 5G-nätverk har företaget exklusiv tillgång till nätverket som fungerar på den frekvensen. Det är en skillnad från exempelvis wifi, där alla använder en av två frekvenser - vilket kan leda till överbelastning eller störningar.

Affärsfördelarna med 5G-nätverk är många. En är att företag kan bygga ett nätverk utifrån sina applikationers behov. De kan själva bestämma vilken prestanda man önskar. Det betyder också att nätverket är säkert. Ägaren har full kontroll över vem som kan komma åt det.

Den sista pusselbiten är så kallad edge computing. Det kan användas för en applikation som baseras på artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML) för att analysera videofilmer från exempelvis en tillverkningsprocess. Att snabbt kunna upptäcka ett problem och omedelbart vidta åtgärder kan vara avgörande.

Ett konkret exempel är möjligheten att förbättra arbetsmiljö och säkerhet. Hastigheten för många automatiskt styrda fordon (AGV) är för närvarande begränsad för att minimera risken för olyckor. Med den tillförlitlighet som ett privat 5G erbjuder i nästintill realtid kommer det att vara möjligt att öka hastigheten och därmed också produktiviteten. Tester med sensorer på fordon och AI/ML för att upptäcka eventuella faror och vidta åtgärder för att undvika incidenter har visat att femfaldiga ökningar kan vara möjliga utan att äventyra säkerheten.

– Videoövervakning kan också bidra till att förbättra säkerheten, men den har hittills begränsats av att någon aktivt måste titta på filmerna. Det kan vara orealistiskt på en stor arbetsplats med många potentiella faror. I stället har man undersökt incidenter i efterhand. Med privat 5G kan video överföras till en server på plats på millisekunder, analyseras automatiskt och rapportera avvikelser i tid för att förhindra olyckor, säger Scott M. Lawrence. 

Kan förhindra allvarliga skador

5G har testats på oljeriggar för att säkerställa att människor använder rätt skyddsutrustning. Om en anställd till exempel tar av sig en av sina skyddshandskar, kan maskinen han arbetar på stoppas automatiskt, vilket kan förhindra allvarliga skador.

I den medicinska världen används samma teknik för att vägleda anställda när de ska sätta på sig avancerad skyddsutrustning. En AI/ML-driven assistent kan ge vägledning nästan i realtid och bekräfta att varje steg är korrekt genomfört. Samma teknik kan också tillämpas i en miljö där man monterar komplex utrustning. Istället för att kvalitetssäkringen ska ske efter monteringen kan den integreras genom hela produktionen. Om en operatör skulle missa ett steg eller göra en felaktig anslutning varnas de och ett fel förhindras. 

Det här är bara några exempel på hur privat 5G och edge computing kan bidra till att förbättra säkerheten. Det finns många, många fler.

– Möjligheterna är praktiskt taget obegränsade. Från gruvdrift till hälsovård, tillverkning till detaljhandel, upptäcker företag att privat 5G kan hjälpa dem att lösa problem som tidigare var svåra att lösa, säger Scott M. Lawrence.

Hundratals miljoner människor har redan 5G-täckning och den siffran växer snabbt. Med privat 5G behöver man inte ens vänta på att mobiloperatörerna ska bygga ut sina nätverk; så länge spektrumet är tillgängligt kan man själv välja tidpunkt. 

Läs mer: Sex experter svarar på frågor om 5G.   

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?