Annons

Helena Helmersson årets Ruter Dam 2020

Hon hann knappt sitta en månad på chefsstolen innan en brinnande pandemi bröt ut.

 

Nu tilldelas Helena Helmersson, vd för H&M-gruppen, årets Ruter Dam – och hon tror att kommande år blir lugnare.

”Det värsta tror vi är bakom oss”, säger hon.

Foto:Jesper Frisk

”Jag är så tacksam och smickrad över en sådan här utmärkelse, det känns fantastiskt”, säger Helena Helmersson om utmärkelsen.

Ruter Dam tilldelas varje år den kvinnliga chef som befordrats och fått det största ledaransvaret, men vägen till vd-stolen på H&M HM B +2,64% Dagens utveckling -gruppen var inte självklar för Helmersson.

Trots över 20 år inom bolaget har hon aldrig haft något karriärmål, berättar hon.

”Jag har haft förmånen att erbjudas många olika roller och på något sätt ledde det ena till det andra”, säger hon och fortsätter:

”Men om jag ser tillbaka så har det som ledde mig hit varit ett driv och en passion att få människor runt omkring mig att växa och nå riktigt utmanande mål. Den delen av ledarskapet tycker jag är väldigt inspirerande.”

Ruter Dams syfte är att få in fler kvinnliga chefer på hög nivå i svenskt näringsliv – något Helena Helmersson tycker är viktigt.

Trots det gillar hon inte att tala i termer av kvinnligt och manligt ledarskap. Kanske kommer det sig av att hon jobbat i princip hela sitt yrkesliv på H&M-gruppen, där det arbetar fler kvinnor än män och jämställdhet är ett naturligt inslag, säger hon.

”Jag tenderar mer att tänka på det som personligt ledarskap, man får utgå från den person man är och se till att man är genuin i sitt ledarskap.”

”Men sett till samhället i stort så är det såklart jätteviktigt och man ser att en jämn fördelning mellan män och kvinnor medför att man som företag presterar bättre.”

Helena Helmersson fick minst sagt en hektisk start på sitt nya jobb. Knappt en månad efter att hon tillträtt bröt coronapandemin ut och H&M-gruppen tvingades stänga 80 procent av sina butiker världen över.

När hon nu blickar tillbaka säger hon att det var tufft. Allt gick i ett rasande tempo och ledningen tvingades vidta drastiska åtgärder.

”Vi jobbade stenhårt”, säger hon.

”Men jag har fantastiska kollegor runt omkring mig. Så nu, när vi tror att det värsta är bakom oss, tycker jag att vi går stärkta ur krisen.” 

I dag är omkring 160 butiker stängda, och trots larm om ökande smittspridning på flera håll i Europa är inte Helmersson orolig.

”Det har hänt hela tiden. Nu sprider det sig på vissa håll i världen, men för en månad sedan var det på andra håll. Vi har fått hantera det marknad för marknad allt eftersom, vissa har man öppnat upp och andra har man varit tvungen att stänga ner. Det får vi nog leva med, säger hon och tillägger:

”Men det värsta, det vill säga när vi hade 80 procent av butikerna stängda, det tror vi är bakom oss.”

Innehåll från EKNAnnons

Sveriges nya enhörning räknar med dubblerad omsättning

Stefan Jansson är vd på Polarium.
Stefan Jansson är vd på Polarium.

I våras värderades det smarta energilagringsbolaget Polarium till över en miljard dollar och blev därmed Sveriges nya enhörning. Bolaget har haft en slående tillväxtresa – och för att växa snabbt utan att tappa kontrollen över verksamheten har de använt garantier från Exportkreditnämnden, EKN.

Så kan EKN hjälpa företag att växa internationellt 

Svenska Polarium grundades 2015 och erbjuder energilagringslösningar baserade på litiumjonteknik till telekombranschen, tillverkningsindustrin och kommersiella fastigheter. Deras lösningar är baserade på smarta batterier och mjukvara som kan maximera användares inköp av grön och billig el.

– Generellt sett är el som smutsigast när den är dyrast, eftersom det är vid de dyra konsumtionstopparna som vi tvingas komplettera vår användning av förnybar el med fossil el från andra länder. Genom att maximera inköpen av grön el uppfyller våra lösningar därför två av kundernas intressen: att spara pengar och att bidra till klimatomställningen, säger Stefan Jansson, vd på Polarium.

– Vi jobbar till exempel mot ett stort hotell i Stockholm där vi räknar med att kunna sänka elkostnaden med 80 procent. Det är möjligt genom att de dels kan använda lagrad el från våra batterier när nätpriserna är som högst och dels kan sälja tillbaka el till elnätet när det är förmånligt för dem.

Dubblerar omsättningen i år

Polarium omsatte 741 miljoner kronor 2020 och 1,1 miljarder kronor 2021. Under 2022 räknar de med att dubblera omsättningen. Bolaget har idag fabriker och säljkontor världen över och i våras blev de Sveriges nya enhörning när de värderades till över en miljard dollar.

– Eftersom den pågående elektrifieringen är akut har vi velat växa så snabbt som möjligt. Lyckligtvis har vi haft rätt förutsättningar för en väldigt intensiv tillväxtresa utan att behöva sälja stora andelar av bolaget. En avgörande faktor i det har varit EKN, säger Stefan Jansson.

Växte snabbt med hjälp av EKN

EKN erbjuder exportörer och deras underleverantörer garantier som stöttar bolagens export. Polarium har använt flera av EKN:s garantier under sin tillväxtresa och gör det än i dag. Det handlar exempelvis om den så kallade rörelsekreditgarantin som minskar bankens risk vid lån till bolag.

– Vi var faktiskt det första bolaget som använde förlagan till EKN:s nya garanti Exportsprånget. Det innebar att vår bank fick 80 procents riskavtäckning när de gav oss kredit, trots att vi var relativt nyetablerade. Lösningen innebar att vi kunde växa snabbt med ett mindre beroende av externt kapital. Det har varit så värdefullt för oss, säger Stefan Jansson.

Polarium använder också löpande en garanti för kundfordringar från EKN som säkrar att bolaget får betalt även om kunden inte kan betala som avtalat.

– Vi är ett tech-bolag som gör många affärer på utsatta marknader. Med den här garantin har vi kunnat tacka ja till affärer som vi inte hade kunnat ta annars; lägre kreditrisker ger högre tillväxt. Samma garanti kan även användas för att ge kunder attraktiva finansieringsvillkor och det är något som vi sneglar på framåt.

”Grön och billig el för alla”

I våras investerade AMF 955 miljoner kronor i Polarium och i höstas blev även Alecta ny delägare i bolaget. Tillväxtresan fortsätter mot målet, som enligt vd:n är ”grön och billig el för alla”.

– Globalt sett står fossila bränslen fortfarande för 80 procent av all elproduktion. Vi är mitt i en förflyttning mot ett helt nytt energisystem sett till infrastruktur, distribution och konsumtion. Här har Polarium en viktig roll att spela och än har vi bara sett början, säger Stefan Jansson.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din fortsatta tillväxt 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera