1515

Hela listan: Så skuldsatt är din kommun

Kommunernas belåning skjuter i höjden, visar siffror från Nyhetsbyrån Siren. 

Stora investeringsbehov gör att kommunerna tvingas låna – och skulderna kan växa ännu mer framöver. Här kan du se hur det ser ut i din kommun. 

Foto:TT

Åtta av tio kommuner i Sverige har ökat sin skuldsättning per capita under de senaste tre åren, visar en sammanställning av SCB:s statistik som nyhetsbyrån Siren gjort. 

De exakta skulderna för kommunerna varierar beroende på om de lånat pengar till sina kommunala bolag direkt via kommunen eller via sina bolag. I det tidigare fallet blir kommunens skuld i SCB statistik högre än om de gjort det i det senare fallet. Men trenden är tydlig – kommunernas skulder ökar. 

Allra mest ökade skulderna i Allingsås, Skövde och Kungälv. Men högst belåning har Örebro, där skulden uppgår till över 105.000 kronor per invånare och Ystad, cirka 101.000 kronor, tätt följt av Allingsås, där skulden är cirka 95.000 kronor, en ökning med cirka 83.000, från skuldnivån på 12.000 som kommunen hade år 2014. 

Anledningen är, enligt Mattias Bokenblom, forskningsansvarig på låneinstitutet Kommuninvest, att det i dag är en period med stora investeringsbehov i landets kommuner och då räcker inte bara skatteintäkterna. 

"Det räcker inte med det löpande kassaflödet i en så investeringsintensiv period som vi är inne i. Prognosen är att skulderna kommer att fortsätta öka", säger han till nyhetsbyrån Siren. 

Samtidigt som många kommuner lånar till investeringar finns också ett stort framtida ekonomiskt underskott i kommunsektorn. Enligt Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, senaste rapport saknas det mellan 30 och 50 miljarder för att kommunerna ska kunna behålla samma nivå på välfärden 2021 som i dag. 

Annika Wallenskog, chefsekonom på SKL, säger till Di att det är viktigt att kommunerna själva tänker efter och räknar ut vad lånen kommer kosta framöver. 

"Det ser väldigt olika ut beroende på vilken kommun det gäller. Det finns kommuner som inte har några problem, medan vissa har jättestora problem. Jag tycker det är viktigt att varje kommun räknar ut vad de behöver för överskott för att klara att betala tillbaka skulderna och de avskrivningskostnader som man får framöver", säger hon.

Hon varnar för att en investering inte är gratis. 

"Ibland får jag känslan av att en del tänker att investeringar är gratispengar eftersom kostnaderna inte kommer direkt utan fördelas på ett antal år. Men man höjer hela tiden nivån som man framåt ska betala", säger hon. 

Dessutom menar Annika Wallenskog att kommuner måste ta med i beräkningen höjda kostnader för exempelvis underhåll av det som man bygger. 

"Alla lokaler har kostnader för energi, städning och allt sånt där."

Kommunernas skulder kan komma att fortsätta öka framöver. Även om många kommuner i dagsläget har vaknat och börjat göra investeringar för att klara en förändrad demografi, finns det fortfarande kommuner som inte sett behoven ännu.

"Dessutom är det så att när alla ska investera samtidigt blir kostnaderna högre eftersom man konkurrerar om samma arbetskraft. 

 

 


Innehåll från ValtechAnnons

Vad driver tillväxten i framtidens detaljhandel?

Begravningen av de fysiska butikerna har lyckligtvis ställts in men den fysiska butiksupplevelsen måste ändras för att bättre återspegla konsumenternas behov och förväntningar. Teknik, ökad varumärkeslojalitet och kopplingen mellan den fysiska och digitala upplevelsen är några nyckelord för en framtidssäker detaljhandel, avslutar den globala digitala byrån Valtech i sin senaste rapport.

Att skapa framtidens handel handlar till stor del om att skapa bättre upplevelser för konsumenten men även om att använda ny digital teknik och data för att möjliggöra personligare upplevelser som skapar värde för både företag och kunder. För att komma dit krävs ett datadrivet arbetssätt, snabbare processer och en högre grad av experimenterande kring lösningar i butik och online. 

– Den digitala transformationen handlar om att kombinera kunskap kring teknik, konsumenternas behov och affärsmodeller. Att förstå hur förändrade beteenden och framtida trender påverkar företag, konsumenter och samhället. Klimatet är ett bra exempel. Konsumenternas ökade fokus på sitt klimatavtryck bör påverka företagens strategier och handlingar. Därför är det avgörande att implementera strategier runt hållbarhet, så som recommerce av produkter, säger Pontus Persson, Senior Strategy and Transformation Advisor, Valtech.

Ladda ner en gratis version av rapporten här

Förutse inte - försök förstå

Ingen kan förutsäga men alla företag bör försöka förstå framtiden. Med fokus på detta har Valtech skapat Valtech Future Studio där man fokuserar på forskning och utveckling, samt riktad innovation. Man investerar i kunskap, framtidsscenarier och framtagning av prototyper för att hitta långsiktiga lösningar på framtidens utmaningar. 

– Genom R&D och riktad innovation med fokus på framtidens teknik och genom att skapa framtida scenarier vill vi visa hur tekniken skapar möjligheter för dem och deras kunder.

Fem trender för framtidens retail

Valtech har tagit fram två framtidsscenarier för detaljhandeln. Ett där fysiska butiker växer och ett där de minskar, samt lösningar för hur man kan öka intäkt, lojalitet och skapa bättre kundupplevelser i dessa. Här syns fem tydliga områden som kommer att påverka framtidens retail:

1) En omdaning av den fysiska butikens roll
Förändrade konsumentbeteenden ställer krav på att den fysiska butiken ser över sin roll och sitt koncept med hjälp av digital teknik.

2) Personaliserad köpupplevelse
Den ökande e-handeln innebär en förväntan på en personlig och anpassad upplevelse även i den fysiska butiken.

3) Minska gapet mellan fysiskt och digitalt
Förbättra den fysiska handeln genom ny digital teknologi som exempelvis AR, IoT, sensorer och ansiktsigenkänning i kombination med en kundprofil berikad med data.

4) Konsumentupplevelse skapar lojalitet
Retail går från fokus på transaktion till fokus på att skapa en upplevelse i både fysisk butik och e-handel för att bygga relationer och vinna kundlojalitet. 

5) Virtuella konsultationer
– Personaliserad rådgivning från en fysisk person eller en sofistikerad AI-driven avatar ger en högre grad av service online och i butik, avslutar Pontus Persson.

Läs fler exempel på transformationer här 

Om Valtech

Valtech är en global digital byrå som arbetar med affärstransformation med kunder som L’Oreal, MAC Cosmetics och BMW. Valtech Future Studio är en del av Valtech som fokuserar på R&D och innovation inom teknik i framkant. Valtech grundades 1993 och har närmare 4000 anställda med olika kunskaper på 51 kontor i 18 länder.

www.valtech.com 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Valtech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?