1515
Annons

Hela listan: Så skuldsatt är din kommun

Kommunernas belåning skjuter i höjden, visar siffror från Nyhetsbyrån Siren. 

Stora investeringsbehov gör att kommunerna tvingas låna – och skulderna kan växa ännu mer framöver. Här kan du se hur det ser ut i din kommun. 

Foto:TT

Åtta av tio kommuner i Sverige har ökat sin skuldsättning per capita under de senaste tre åren, visar en sammanställning av SCB:s statistik som nyhetsbyrån Siren gjort. 

De exakta skulderna för kommunerna varierar beroende på om de lånat pengar till sina kommunala bolag direkt via kommunen eller via sina bolag. I det tidigare fallet blir kommunens skuld i SCB statistik högre än om de gjort det i det senare fallet. Men trenden är tydlig – kommunernas skulder ökar. 

Allra mest ökade skulderna i Allingsås, Skövde och Kungälv. Men högst belåning har Örebro, där skulden uppgår till över 105.000 kronor per invånare och Ystad, cirka 101.000 kronor, tätt följt av Allingsås, där skulden är cirka 95.000 kronor, en ökning med cirka 83.000, från skuldnivån på 12.000 som kommunen hade år 2014. 

Anledningen är, enligt Mattias Bokenblom, forskningsansvarig på låneinstitutet Kommuninvest, att det i dag är en period med stora investeringsbehov i landets kommuner och då räcker inte bara skatteintäkterna. 

"Det räcker inte med det löpande kassaflödet i en så investeringsintensiv period som vi är inne i. Prognosen är att skulderna kommer att fortsätta öka", säger han till nyhetsbyrån Siren. 

Samtidigt som många kommuner lånar till investeringar finns också ett stort framtida ekonomiskt underskott i kommunsektorn. Enligt Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, senaste rapport saknas det mellan 30 och 50 miljarder för att kommunerna ska kunna behålla samma nivå på välfärden 2021 som i dag. 

Annika Wallenskog, chefsekonom på SKL, säger till Di att det är viktigt att kommunerna själva tänker efter och räknar ut vad lånen kommer kosta framöver. 

"Det ser väldigt olika ut beroende på vilken kommun det gäller. Det finns kommuner som inte har några problem, medan vissa har jättestora problem. Jag tycker det är viktigt att varje kommun räknar ut vad de behöver för överskott för att klara att betala tillbaka skulderna och de avskrivningskostnader som man får framöver", säger hon.

Hon varnar för att en investering inte är gratis. 

"Ibland får jag känslan av att en del tänker att investeringar är gratispengar eftersom kostnaderna inte kommer direkt utan fördelas på ett antal år. Men man höjer hela tiden nivån som man framåt ska betala", säger hon. 

Dessutom menar Annika Wallenskog att kommuner måste ta med i beräkningen höjda kostnader för exempelvis underhåll av det som man bygger. 

"Alla lokaler har kostnader för energi, städning och allt sånt där."

Kommunernas skulder kan komma att fortsätta öka framöver. Även om många kommuner i dagsläget har vaknat och börjat göra investeringar för att klara en förändrad demografi, finns det fortfarande kommuner som inte sett behoven ännu.

"Dessutom är det så att när alla ska investera samtidigt blir kostnaderna högre eftersom man konkurrerar om samma arbetskraft. 

 

 


Innehåll från KIAAnnons

Distinkt formspråk på nya Kia Sportage

Med nya Kia Sportage kommer även en helt ny design.

En kraftfullt formgiven familjesuv som hämtar inspiration från sitt eldrivna syskon, Kia EV6. Förarmiljön är ombonad, högklassig och präglas av två välvda 12,3-tumsskärmar.

Här är nya Kia Sportage – se alla bilderna

Det råder inga tvivel om att nya Kia Sportage är nära släkt med företagets elbil, Kia EV6. Formspråket hos Sportage bär drag av nya EV6, med skarpa linjer och ytor som nästan verkar omfamna varandra.

Både elbilen EV6 och nya Sportage är sprungna ur samma designfilosofi – ”Opposites United” – och den kommer att prägla alla märkets bilmodeller de kommande åren.

Men Kia Sportage är först och främst en stark personlighet på egen hand. En suv i mellanstorlek, anpassad för både äventyr ute i det fria och ett liv i storstadens puls.

Intelligenta strålkastare

Fronten är det kanske starkaste kännetecknet, med en ny tolkning av Kias grill: ”tiger nose”. Med nya Sportage kommer, precis som på EV6, ett ”Digital Tiger Face”. Vad menas med det? Ja, titta på de bumerangformade varselljusen, som markerar grillens ytterkanter och omfamnar de intelligenta strålkastarna (Matrix-LED). Du kommer att känna igen nya Sportage när du möter den i trafiken. Men allra helst vill du sitta bakom ratten.

Nu lanseras Kia Sportage som laddhybrid med en räckvidd på eldrift på hela 70 kilometer (enligt WLTP) och koldioxidutsläppet ligger på låga 25 g/km. Precis som Kia Sportage Hybrid har laddhybriden fyrhjulsdrift som standard.

Rymlig och komfortabel

Redan i dag står laddbara modeller för 82 procent av Kias försäljning i Sverige, och målet är att siffran ska vara 100 procent år 2024. Kia har det lägsta genomsnittliga koldioxidutsläppet bland de bäst säljande bilmärkena i Sverige (35 gram/km jämfört med 75 g/km för hela marknaden).

Båda Sportage-versionerna är rymliga, Sportage laddhybrid sväljer till exempel hela 540 liter bagage med baksätet på plats. Om det fälls fram ryms 1 715 liter, och det bakre ryggstödet kan fällas i tre sektioner för maximal flexibilitet (40/20/40).

Komforten är hög och utrustningsnivån likaså.

Panoramaskärmar

Likheterna med den toppmoderna elbilen EV6 syns inte bara utanpå nya Sportage. Inuti är släktskapet också påtagligt. Instrumentpanelen följer samma designspråk som exteriören och precis som i EV6 är det två stora, välvda panoramaskärmar som präglar förarmiljön. Vardera skärmen är på 12,3 tum.

Såväl kartor för navigationen som programvaror för infotainment uppdateras over-the-air i nya Sportage, och med appen Kia Connect kan föraren ansluta till mängder av funktioner: Kia Live Services, Online Navigation, Online röstigenkänning och möjlighet att integrera telefonens kalender med bilen.

Större och mer praktisk – nya Kia Sportage som laddhybrid 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?