1515

Hela havet stormar i Nordic Mines

Alla i ledningen och styrelsen för gruvbolaget Nordic Mines ställer sina platser till förfogande. Samtidigt väljer bolaget att tacka ja till det bud som man tidigare förkastat eftersom kassan snart är tom. Den hårt prövade aktien tog direkt ett glädjeskutt på börsen.

Nordic Mine passar att leverera en rejäl smällkaramell samtidigt med rapporten. Ordförande, styrelseledamöter, vd samt ekonomichef ställer samtliga sina platser till förfogande och avgår vid den extra bolagsstämma som hålls inom kort.

"Vi har arbetat väldigt, väldigt hårt för att hålla bolaget flytande. Problemet har varit den ständigt pågående striden mellan aktieägarna och Lau Su", säger den avgående vd:n Saradhi Rajan.

Detta sker veckan efter att styrelsen gjort helt om och beslutat sig för att acceptera storägaren Lau Sus erbjudande om en garanterad nyemission i stället för ett konkurrerande förslag från kanadensiska Firesteel som styrelsen tidigare förordat. Erbjudandet omfattar att Lau Su förser Nordic Mines med 69,1 Mkr i nyemissionen, nya investeringar på 26,5 Mkr och ett lån på 10,6 Mkr. Samtidigt får Lau Su tillsätta tre av de fyra platserna i styrelsen.

"Vi har haft ett läge där budet från Firesteel hade räddat bolaget. Men då krävs det 40 procent av rösterna i bolaget och vi hade endast 17 procent. Om det enda erbjudande som återstår räddar bolaget så måste vi acceptera det", säger Saradhi Rajan.

Lau Su, som kontrollerar en dryg femtedel av Nordic Mines stamaktier, tar därmed kontrollen över bolaget, som har cirka 13.800 aktieägare.

Saradhi Rajan försvarar beslutet att inte offentliggöra Lau Sus erbjudandet tidigare med hänvisning att detta initialt var mycket kortfattat och att det först signerades under natten mot tisdag då styrelsemötet avslutades vid 5.30 på morgonen.

Han levererar dock en rejäl känga till Lau Su och påpekar att flera aktieägare är på väg att stämma Lau Su för att ha lurat till sig deras aktier, något som satt ledningen i en mycket svår situation. Lau Su kritiseras även för att ha läckt information till marknaden under processen som varit för att påverka utfallet, något Rajan kallar "irrationellt och olyckligt".

Bolagets likvida medel uppgick vid slutet av mars till 1,3 miljoner kronor. Det är ett rejält dränage jämfört med de 2,9 miljoner kronor vid som fanns där vid årsskiftet.

"Således har bolaget för närvarande inte tillräckligt med likviditet för att täcka sitt behov under de kommande tremånaderna räknat från och med rapportdagen", skriver bolaget.

Det gångna kvartalets rörelseresultat uppgick till -11,3 miljoner kronor.

Nordic Mines-aktien, som har tappat närmare 40 procent under det senaste året, steg med närmare 20 procent under tisdagen. Men sammanlagt har börsvärdet raderats ut sedan toppen 2011 och sedan dess tappat 99,8 procent.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?