1515

Hatstore räds inte de amerikanska e-handelsjättarna

Unika koncept byggt på ett av våra vanligaste och mest älskade klädesplagg: kepsen.

Det är grundarna bakom Hatstores affärsidé för att stå starka när e-handelsdrakarna intar den svenska marknaden.

Hatstore-grundarna Alexander Berg, Niklas Nordheim och Filip Klasson har tagit amerikanska kepstrender till Sverige sedan starten. Nu hägrar en full etablering på jättemarknaden i väst.
Hatstore-grundarna Alexander Berg, Niklas Nordheim och Filip Klasson har tagit amerikanska kepstrender till Sverige sedan starten. Nu hägrar en full etablering på jättemarknaden i väst.Foto:Joey Abrait

”Du kan köpa en keps för inga pengar alls som slängs i en byrålåda och glöms bort. Vår kund är någon som ser värdet i kvaliteten i en superskön och snygg keps, som kommer att använda den hundra gånger och är beredd att betala för det”, säger Niklas Nordheim, en av grundarna bakom Hatstore.

Sportkepsar, hattar och mössor – e-handlaren Hatstore har en huvudbonad för varje kund. Från lagret i Kalmar levererar de till 26 marknader, men framför allt finns kundbasen i Sverige. Amerikanska trender påverkar starkt med storsäljare som Yankees-kepsen, ursprungligen tillverkad för det New York-baserade baseballaget och dess fans.

”Det är nog många som köper kepsen utan att ens veta att det handlar om baseball och bara någon procent som faktiskt är ett fan av baseballaget, men det handlar om en trend. Vi säljer mycket amerikanska märken och det är den kulturen som influerar”, säger grundaren och vd:n Filip Klasson.

För Filip Klasson handlade det vid starten om ett intresse för att driva bolag inom e-handel. Produkten, huvudbonader, kom senare.

”Jag tänkte att det var en bra produkt då det i Sverige inte finns ett lika stort utbud som utomlands. Vill du ha en röd keps har du kanske två att välja mellan i fysisk butik i en stad som Kalmar”, säger han.

Det första året såldes en handfull kepsar om dagen från ett 10 kvadratmeter stort kontor och lagerlokal, andra dagar lades inga beställningar alls minns grundarna. Genom den kommunala inkubatorn Kalmar Science Park hittade Filip Klasson en medgrundare i Niklas Nordheim och utbytet med andra bolag i uppstartsfas gav ny kraft till bolaget.

Utöver att vara återförsäljare av framför allt klassiska amerikanska kepsmärken har Hatstore även börjat utveckla sina egna unika produkter. Alla anställda har fått skapa sin egen kepsdesign som finns till försäljning, men även att låta kunderna själva skräddarsy sina egna kepsar på Hatstores hemsida har blivit populärt.

”Det blir mycket internskämt. ’Make America Great Again’ var stort 2016 och olika skämtsamma varianter på den. Men många kunder har väldigt stor fantasi och skapar riktigt snygga grejer. Det är kul för det ger en helt annan inblick i vilka kunderna är och vad de ska använda kepsen till”, säger Niklas Nordheim.

För Hatstore är unika produkter en överlevnadsfråga. E-handlare pressas allt hårdare av jättar på marknaden som amerikanska Amazon och kinesiska Wish.

”Konkurrensen kommer nog att öka, men vi säljer redan på Amazons marknader och det fungerar för oss ändå i och med att vi satsar på att skapa mervärde och förädla produkterna. För framtida e-handlare kommer det nog att bli helt nödvändigt att jobba så om man ska ha en chans”, säger Filip Klasson.

En annan lyckad investering var den i en egen plattform för att kunna skala upp systemet och implementera nya verktyg. I samband med det gick även systemutvecklaren Alexander Berg in som delägare i bolaget och han arbetar i dag med fullt fokus på att hitta nya, innovativa lösningar och ta Hatstore till nästa nivå.

”Tidigare hade vi en grundplattform som i viss mån var anpassad för våra ändamål och processer, men typiskt för alla bolag som jobbar med externa system är att det tar evigheter att få någonting specialutvecklat. Även en liten förändring kan ligga tre månader i framtiden och det ger en stor begränsning av möjligheten att skala upp verksamheten”, säger Alexander Berg.

Lagret har vuxit till runt 1.000 kvadratmeter. Bolaget omsatte förra året 41,2 miljoner kronor och har inga planer på att bromsa in. Trots mördande konkurrens blickar det svenska e-handelsbolaget mot jätteekonomin i väst. Att existera online öppnar dörrar. En liten svensk aktör kan möta kunder över hela världen. Det är en av de fördelar som attraherade grundaren Filip Klasson till marknaden.

”Ett drömmål är en full etablering i USA – ett riktigt lager, att få köpa in från amerikanska kollektioner och göra en ordentlig reklamsatsning. Det skulle kräva en hel del kapital att bygga ett starkt varumärke även i där borta, men det är något som hela tiden har legat framför oss och som vi fortsätter att jaga”, säger Filip Klasson.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?