1515
Annons

Hässleholm satsar på autonoma livsmedelsleveranser

Hässleholm blir först i Sverige med autonoma livsmedelstransporter på allmän väg. Satsningen är ett samarbete mellan bland andra energikoncernen Eon, lastbilstillverkaren Scania och Axfood-ägda Bergendahl Foods.

Foto:Daniel Larsson

Först ut i satsningen är ett projekt som ska möjliggöra eldrivna autonoma leveranser mellan Bergendahls Food och Autoport logistikcenter i Hässleholm, för att sedan utökas både lokalt och regionalt. Bakom satsningen står ett konsortium bestående av Scania, Eon, Bergendahls Food, Autoport och Afry.

Tillsammans ska företagen se över allt från laddinfrastruktur med solceller till vilken utveckling av mjukvara som krävs för att nyttja de befintliga logistik- och navigeringssystem. Hur ska de eldrivna fordonen nyttja tiden då de lastas på och av till att ladda batterierna. Vidare ska projektet ta fram ett ekonomiskt och juridiskt ramverk, som ska kunna användas av andra aktörer på sikt.

I projektet ingår även att automatisera i- och urlastning.

”Vi ser att utvecklingen mot smarta hållbara transporter går för långsamt. Genom att göra ett skarpt projekt vill vi visa att tekniken redan finns men att det krävs ett nytt mindset för att påskynda omställningen. Affärs- och miljömässiga vinster sker på alla nivåer såsom energi, effektivitet och logistik med mera”, säger Magnus Sjöström, digitaliseringsexpert på Afry, i ett pressmeddelande. 

 

 


När stoppas bensinbilen? Tung kamp i EU

Hur ska skogsbruket bidra till en bättre miljö? Och hur länge får nya bensin- och dieselbilar säljas? Tunga frågor ska upp när EU-ländernas klimatministrar möts i Luxemburg. Enligt miljöminister Annika Strandhäll lutar det åt en hel del kompromissande.

Miljöminister Annika Strandhäll räknar med en hel del kompromisser när EU-ländernas klimatministrar möts i Luxemburg
Miljöminister Annika Strandhäll räknar med en hel del kompromisser när EU-ländernas klimatministrar möts i Luxemburg

På tisdagens ministermöte är det tänkt att medlemsländerna ska enas om en rad tunga förslag som ingår i EU-kommissionens stora klimatpaket inför 2030.

Till då ska EU-länderna gemensamt ha minskat sina utsläpp med 55 procent jämfört med utsläppen år 1990. Det ska ske med hjälp av ett drygt tiotal förslag som kommissionen lade fram i sitt ”Fit for 55”-paket i fjol somras.

”Vi är i ett allvarligt läge, de globala utsläppen ökar”, säger miljöminister Annika Strandhäll (S) på tisdagsmorgonen inför förhandlingarna.

Sverige ska göra sin del, men det måste också andra länder göra. Därför vill hon försöka driva på sina ministerkollegor i EU att komma överens om tuffa mål.

Men förhandlingarna nu kommer att bli fråga om kompromisser, konstaterar hon.

”Alla typer av förhandlingar är ett givande och ett tagande, det måste man ha respekt för.”

Många, särskilt unga klimataktivister, tycker att politiker världen över inte tar klimatfrågorna på allvar, och att 1,5-procentsmålet från Parisavtalet ser ut att redan vara i fara.

”Klimatet är vår tids ödesfråga. Var och en måste bidra och göra sitt. Det vi gör nu i dag är ett steg i rätt riktning.”

Tyngst på tisdagen är frågan om hur handeln med utsläppsrätter (ETS) ska se ut framöver. Förslaget som ligger på bordet innehåller bland annat att de fria utsläppsrätterna ska vara utfasade till år 2035 – betydligt senare än vad EU-parlamentet vill.

”Vi har verkat för att fossilfria industrier ska ta del av den fria tilldelningen av utsläppsrätter, det är en viktig fråga för oss med våra gröna industrier.”

Andra tunga bitar, inte minst för svensk del, gäller utsläppen från allehanda mark- och skogsanvändning – förkortat som LULUCF på ”klimatspråk”. 

Ett ytterligare förslag handlar om när det ska krävas att alla nya personbilar och lätta skåpbilar ska ha nollutsläpp – det vill säga i princip inte längre kunna drivas av bensin eller diesel. EU-kommissionens förslag är att det ska ske år 2035. Sverige och flera andra trycker dock på för ett stopp redan från år 2030. Det lutar åt en kompromiss om 2035.

Det som EU-länderna kan enas om under tisdagen ska sedan jämkas ihop med EU-parlamentets linje innan de nya reglerna kan bli verklighet. Tuffa kompromissförhandlingar väntas under hösten och vintern.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?