1515

”Hårdrockssnickaren” får företaget att växa med taktik från sportvärlden

HACKÅS. Det började med tillverkning av bad- och bastutunnor. I dag är höga krav på kvalitet, säljande projektledare som sätter sig ned med kunderna och ”Salom-taktik” några av framgångsfaktorerna för årets Gasell i Jämtlands län: Lennart i Salom. 

Lennart Olofsson, ägare av Lennart i Salom.
Lennart Olofsson, ägare av Lennart i Salom.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Rök slingrar upp från den vedeldade badtunnan på gården i Salom. Hundarna Zpike och Znow håller koll på allt som händer på gårdsplanen. Nedanför ängarna vilar Storsjön och längre bort Oviksfjällen. På gården står en av företagets svarta tjänstebilar med företagsnamnet ”Lennart i Salom” i gotisk stil. Somliga kallar honom ”hårdrockssnickaren”. 

”De flesta tycker ju om hårdrock så det är ju ingen nackdel. Men det var inget vi tänkte på från början”, säger Lennart Olofsson vars företag är årets Gasellvinnare i Jämtlands län. 

I ett annat hörn av gårdsplanen blir en ny bastutunna till i snickaren Ante Mobergs händer. Det var bad- och bastutunnorna som lade grunden till Lennart Olofssons företag. Han gick företagarinriktning på gymnasiet och har alltid velat driva eget, men visste inte riktigt inom vad. För tio år sedan jobbade han som gruppchef på ett nummerupplysningsföretag, men hade börjat tröttna på skrivbordsjobbet.

”Jag ville ut och röra på mig. Man satt på kontoret och såg folk ute i finvädret som snickrade.”

Ungefär samtidigt som han och hans sambo byggde huset i Salom på en äldre ditflyttad timmerstomme började han jobba extra i sin svärfars byggfirma och blev så småningom lärling där. Vid sidan om började han snickra vedeldade bad- och bastutunnor. 

”Snart kände man att det här går inte att köra på fritiden, det här måste vi göra ett företag av.”

Så blev det och efter bara några månader anställde han sin första medarbetare. 2015, tre år efter starten, gick han från enskild firma till aktiebolag. Målsättningen var att växa med en person om året för att inte dra på sig för stora kostnader. När antalet anställda i fjol passerade tio blev det nödvändigt att också anställa en arbetsledare. 

”När man börjar bli 15–20 anställda måste jag nästan vara på kontoret heltid och ta hand om det.”

Så nu är han tillbaka på ett kontor igen, men med en helt annan frihet. 

”Det känns bra. Vill jag snickra så åker jag bara ut en dag och hjälper till.”

Då kan han också hålla koll på hur arbetet flyter ute på byggena.

”Något vi myntat själva är Salom-taktik. Yttertak, fönster, panelbyte, där är vi riktigt duktiga. Därför vill jag att mina anställda gör exakt som vi har sagt och inte börjar hitta på egna lösningar.”

Det handlar om att göra smarta val som effektiviserar arbetstiden. Vid byte av yttertak uppstår till exempel lätt dödtid när fyra man ska upp och ned för en stege.

”Vi har gjort så att en är på backen och ska förbereda alla framtida moment, så att de som är på jobb däruppe bara behöver gå ned från ställningen på rast.”

Företaget är huvudsponsor för Svenstaviks hockeylag – tidigare känt som Sveriges sämsta men som nu börjat klättra något i tabellen. Lennart Olofsson var tidigare spelande tränare i laget och lånar gärna taktik från sportvärlden i sitt företagsbyggande. Alla på företaget har likadana arbetskläder och delmål är viktiga. 

”Man får jobba med samma person i några veckor, sedan byter vi. Jag vill att vi blir ett team som hör ihop, att man vet vad alla på företaget heter.”

År 2018 valde han också att anställa tre projektledare som fokuserar på försäljning, kundkontakter och uppföljning. Det gav snabb effekt. 

”På tio offerter fick jag tidigare sex jobb av tio. Nu är det nästan så att på tio offerter får vi kanske in nio och ett halvt jobb.”

Mellan 2018 och 2019 mer än dubblades omsättningen och gick från 6,7 till 16,3 Mkr. Investeringar i nya firmabilar och ställningar ledde till ett minusresultat på nästan en halv miljon kronor för fjolåret. 

I dag jobbar två personer som säljande projektledare, ett jobb som tidigare ingick i Lennart Olofssons arbetsuppgifter. De kan sätta sig ned med kunderna, gå igenom materialval, väga pris mot kvalitet och snabbt komma med en offert. 

Projektledarna jobbar även uppsökande:

”Är det dåliga fönster i ett villaområde och man har sålt in ett fönsterbyte hos en kund kan de fortsätta att besöka fler i det villaområdet.”

Alla jobb ger inte stora förtjänster, men Lennart Olofsson tycker att det är viktigt att ta även små jobb. Ibland leder de vidare till större jobb, som när en person ville ha hjälp att installera en duschkabin. 

”Det slutade med att han ville att vi skulle räkna på att bygga ut hans maskinhall.”

I dag motsvarar ursprungsverksamheten, bad- och bastutunnor, ungefär en heltid om året. Merparten av jobben i dag är snickeriarbeten hos privatpersoner. Just nu byggs också ett lösvirkeshus i företagets regi.

”Personligen älskar jag att bygga lösvirke. Du har inte mått på allting, du får börja fundera, hjärnan får jobba, det är det jag tycker är kul.” 

Det är viktigt för honom att ha en bredd i verksamheten. Företaget hyr ut både bad- och bastutunnor och den svarta limousinen som står parkerad på gårdsplanen kan bokas av festsällskap. Företaget ligger i startgroparna för att kunna installera solel. Tankar finns på att investera i fastigheter. 

”Ju bredare vi är desto mindre känsliga kommer vi vara om det blir en krasch i byggbranschen. Vissa personer kanske kommer in som snickare men slutar som fastighetsskötare.”

Badtunnan har blivit varm och det är dags för Lennart Olofsson att hoppa i. På andra sidan gårdsplanen tar en ny bastutunna form. 

 


Innehåll från DentmeAnnons

Framtidens arbetsplatser har framtidens förmåner

De branscher som inte följer med i den digitala utvecklingen kan få svårt att överleva i framtiden. Det gäller även vården – och nu finns det en ny innovativ tjänst inom tandvård.

Det känns bra att vi kan erbjuda vår tjänst både till privatpersoner och företag som vill bli mer attraktiva som arbetsgivare, säger David Kruse, medgrundare och vd på Dentme.

Läs mer om hur företagstandvård fungerar.

Digitala vårdmöten blir allt vanligare och nu har utvecklingen nått tandvårdsbranschen. Det innovativa bolaget Dentme tar stafettpinnen med målet att bli det starkaste varumärket inom digital tandvård på marknaden.  

– Tandvården kommer att genomgå en kraftig förändring under de närmsta åren och vi tänker vara med och leda den förändringen. Vi vill göra det enkelt för patienten att få rätt vård, utan att nödvändigtvis behöva besöka en klinik i första läget, säger David Kruse, medgrundare och vd. 

David Kruse.
David Kruse.

Hos Dentme är det möjligt att träffa erfarna tandläkare och tandhygienister direkt via mobilen eller surfplattan. Förutom akuta frågor och rådgivning om egenvård förenklar även Dentme processen inför ett besök på en klinik.

– Vi gör det enklare för patienten att snabbt få hjälp samtidigt som vi är med och frigör resurser på klinikerna. Vi vet hur mycket tid som går åt till att diagnostisera besvär som enkelt skulle kunna skötas via mobilen, exempelvis en tappad fyllning eller krona, säger Hadi Ahmad, medgrundare och tandläkare.  

Han förklarar att Dentme börjar med en första undersökning och rådgivning i appen. Om man bedömer att patienten behöver vidare vård bokar de in en tid hos en av sina utvalda partnerkliniker. Grundarna David Kruse, Noel Abdayem och Hadi Ahmad är måna om att hjälpa fler människor till bättre munhälsa. 

– Tandläkarrädsla har blivit ett folkhälsoproblem. Vi tror att videosamtal via appen med en legitimerad tandläkare kan vara ett första steg mot en tryggare tandvårdsupplevelse. Genom videosamtalet har patienten större kontroll över situationen och kan bygga upp en tillit som gör det enklare att så småningom genomföra ett fysiskt besök, säger Hadi Ahmad, kliniskt ansvarig på Dentme. 

Noel Abdayem och Hadi Ahmad.
Noel Abdayem och Hadi Ahmad.

Förutom privatpersoner ger Dentme även företag möjligheten att erbjuda tjänsten till sina anställda. Då ingår, utöver appen, även en årlig undersökning på en fysisk klinik för de anställda. 

– Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för sina anställdas hälsa och välmående. Företagstandvård ger friskare medarbetare, men det kan också vara en konkurrensfördel i kampen om kompetens på arbetsmarknaden, säger David Kruse och berättar att de som använder sig av digital vård kommer att känna sig trygga med tjänsten.

– Vi är en partner för våra kunder hela vägen på resan mot bättre tandhälsa genom att erbjuda den bästa tillgängligheten, kundupplevelsen och rätt vård till rätt pris. Vi vill att bra tandvård ska bli tillgängligt för alla, säger han. 

Läs mer om hur du erbjuder dina medarbetare tandvård här. 

 

 

Mer från Dentme

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dentme och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?