1515
Annons

Hård kritik mot miljardstöd till kollektivtrafiken – ”en politisk cirkus”

Nu ska regeringens utlovade kompensation till kollektivtrafiken betalas ut. Men bara två av tre kronor ersätts. Och nya restriktioner i samband med pandemin väntas gräva nya hål i kassan.
”På sikt kan vi tvingas hantera förlusterna genom att skära ner på trafiken och höja biljettpriserna”, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Stockholm, till Dagens industri.

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Stockholm, vill att regeringen kompenserar kollektivtrafiken för varje krona som den förlorat i samband med pandemin.
Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Stockholm, vill att regeringen kompenserar kollektivtrafiken för varje krona som den förlorat i samband med pandemin.Foto:Johan Nilsson/TT

Kollektivtrafiken har till följd av pandemirestriktioner dragits med stora underskott i över ett och ett halvt år. Enligt siffror från branschorganisationen Svensk kollektivtrafik har landets regionala kollektivtrafikmyndigheter förlorat totalt cirka 7 miljarder i framför allt uteblivna biljettintäkter i år.

Enligt en prognos kan den totala förlusten för minskade biljettintäkter under pandemin hamna på över 23 miljarder kronor 2020-2022. Hittills har regeringen utlovat 7 miljarder kronor i kompensation.

På måndagen gav Trafikverket besked om hur den senaste kompensationen, som regeringen beslutade om i somras, ska fördelas mellan de olika kollektivtrafikmyndigheterna i Sverige (se faktaruta). De kollektivtrafikansvariga myndigheterna begärde tillsammans 4,8 miljarder kronor i kompensation för årets första sex månader men de fick nöja sig med 3 miljarder. Det innebär att de ersätts med 64 procent.

Kristoffer Tamsons (M) som utöver trafikregionråd också är ordförande för både SL och Svensk Kollektivtrafik är mycket kritisk till hur regeringen hanterat frågan kring kollektivtrafiken och nya restriktioner.

”Än så länge har det varit knäpptyst. Man presenterar restriktioner som innebär mångmiljardförluster, sen gömmer de sig och vi måste släpa ut dem i ljuset för att få någon som helst form av kompensation”, säger han.

Han menar att man i de flesta andra länder valt att gå in och kompensera samhällskritiska verksamheter – såsom bland annat kollektivtrafik – krona för krona, och signalerat den tryggheten från start.

”Vi ska inte behöva vänta till årets slut för att kompenseras för årets första månader. Och vi vet inte heller hur vi ska hantera de förluster som kommer att komma framöver. Vi hade velat se att regeringen på förhand markerade hur de förlusterna kommer att backas upp”, säger Tamsons och fortsätter:

”Klarar vi inte av att lyfta fram kollektivtrafiken som den bärande ryggraden i ett hållbart transportsystem kommer Sverige aldrig klara sina miljö- och klimatmål. Då är det bara en politisk cirkus på nationell nivå.” 

Aida Hadzialic är finansregionråd i opposition.
Aida Hadzialic är finansregionråd i opposition.Foto:Amanda Lindgren

Oppositionen ser gärna att kollektivtrafiken får statsbidrag för att upprätthålla kvaliteten, men anser att just Stockholm inte behövt extra pengar om de använt befintliga resurser på rätt sätt.

”Stockholm är Sveriges rikaste region och har resurserna men de måste styras mycket mer ändamålsenligt”, säger oppositionsfinansregionrådet i Stockholm, Aida Hadzialic (S) och fortsätter:  

”De borde sanera alla onödiga utgifter. Regionen gjorde överskott på 5,6 miljarder 2020 tack vare tillskott från regeringen, men parallellt med det har det tillkommit motsvarande 12,5 miljarder i fördyringar i regionen.”

Som exempel nämner hon tvisten med det italienska företaget Ansaldo som slutade med att SL fick betala 665 miljoner kronor i skadestånd.  Att SL dessutom valde att ge en frivillig bonus till pendeltågsoperatören MTR på 24 miljoner för att de kört full trafik trots att de i grundavtalet redan åtagit sig det, tycker Hadzialic är stötande.

”De hade inte behövt betala ut den bonusen, men de väljer att lägga pengar på annat istället för på kollektivtrafiken”, säger Hadzialic. 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?