1515

Hård konkurrens om museibesökarna

Förra helgen öppnade Nationalmuseum efter den mångåriga totalrenoveringen. 

Den här helgen öppnar den stora Modernautställningen, en genomlysning av den svenska konstscenen som återkommer vart fjärde år på Moderna museet.

Modernautställningen 2018, med framtiden bakom oss. Joa Ljungberg och Santiago Mostyn, curatorer för utsällningen. Framför Helena Lund Eks, Lilly of the valley.
Modernautställningen 2018, med framtiden bakom oss. Joa Ljungberg och Santiago Mostyn, curatorer för utsällningen. Framför Helena Lund Eks, Lilly of the valley.Foto:Evelina Carborn

Konkurrensen kunde knappast vara hårdare. Det återinvigda Nationalmuseum på Blasieholmen har kallats "decenniets konsthändelse" och besökarna vallfärdar just nu dit. Kommer några att passera museets entré, fortsätta över Skeppsholmsbron och uppför Svensksundsvägen som leder fram till Moderna museet?

"Vilken fråga! Det tror jag absolut", utbrister Joa Ljungberg som tillsammans med Santiago Mostyn curerar Modernautställningen.

”För konstvärlden är det här en jätteviktig utställning. Jag föreställer mig att det kommer att bli en utställning som känns relevant i sin tid och som kommer att väcka många funderingar och tankar som är viktiga. Jag hoppas verkligen att många hittar hit.”

Den som styr kosan mot Moderna i morgon lördag, när utställningen invigs, kommer längs vägen att möta en gatumusikant, John Willgren. Han är konstnär och hans version av den tyska melodin "Die Fahne hoch", som framförs i valstakt på dragspel, är hans bidrag till utställningen. Vad de flesta knappast anar är att det är en tysk marschsång från Tredje Rikets dagar, förklädd till en behaglig vals som den tiggande gatumusikanten framför. Som sådan blir den en kommentar till vår samtid, där strömningar från den tiden åter växt sig starka. 

Modernautställningen arrangeras i år för fjärde gången, premiäråret var 2006. 

"Den ursprungliga tanken var att presentera en översikt som visar vad som händer på konstscenen för närvarande", säger Santiago Mostyn, själv konstnär och gästcurator.

Emellertid har de båda curatorerna tolkat uppdrag ganska fritt visar det sig. 

"Det ingår också i uppdraget att fundera på vad som ingår i den svenska konstscenen: var börjar och slutar den?", frågar sig Joa Ljungberg.

Som exempel på att konstvärlden inte begränsas av landsgränser nämns att en del av de närmare 40 konstnärer som är representerade i grupputställningen har anknytning till Sápmi, som sträcker sig över Norge, Sverige, Finland och in i Ryssland. 

"Vi har framför allt velat lyfta fram konstnärer som borrar i den svenska historien och som belyser hur vårt samhälle har förändrats på olika sätt. Med tanke på den tid vi lever i just nu med politiska strömningar och klimathot har vi känt att det är viktigt att lyfta fram konstnärskap som har ett sociopolitiskt budskap och engagemang”, säger Joa Ljungberg.

Årets Modernautställning, som visas över julhelgerna in på det nya året, har den lite dystra rubriken "Med framtiden bakom oss".

”Vi kände att vi kanske mer än någonsin befinner oss i en tid som kräver av oss att vi blickar tillbaka mot det förflutna och funderar kring vilka värderingar och politiska prioritering som avgjort var vi står i dag", säger Joa Ljungberg.

"Det var något som vi upplevde starkt i mötet med flera konstnärer, det var många som blickade tillbaka mot historien. Det var också tydligt att det finns ett starkare intresse än tidigare att göra det utifrån ett lokalt perspektiv.”

Det första som möter museibesökaren är en sju meter lång målning, "Hanging", av Helena Lund Ek, placerad intill entrén till utställningen, men som ännu inte kommit upp när Di är på besök. Det första vi möter är i stället Muhammad Alis teckningar "366 days of 2012" gjorda i Damaskus. Efter fem år av krig i hemlandet Syrien flydde han 2016 över Medelhavet och kom till sist till Sverige.

"Han har bevittnat hela det Syriska samhällets sönderfall", säger Joa Ljungberg.

Ett annat starkt konstverk är textilkonstnären Britta Marakatt-Labbas "Händelser i tid". Hon har använt sig av gamla tyska vetesäckar som skeppades genom Sverige under andra världskriget och som bevarats. Emblem med den tyska örnen syns på säckarna, liksom årtal. 

"När attentatet mot Utøya inträffade funderade Britta Marakatt-Labbas på hur hon skulle förhålla sig till det och började brodera motiv från Utøya på säckarna", berättar Joa Ljugberg.

Tillsammans med Santiago Mostyn träffade hon närmare 200 konstnärer varav ett knappt 40 tal alltså är representerade på Moderna museet. 

”Vi mötte rika och spännande konstkretsar i alla städer i besökte", säger Santiago Mosyn, och poängterar att norra Sverige är starkt representerat i utställningen. 

Det enda historiska konstverk som visas är Sven X-et Erixsons målning "Flyktingar i Malmö Museum, 1945", som i det här sammanhanget blir en historisk kommentar till vår samtid.


Innehåll från SJAnnons

Så reser du smartare – nya X 2000 ännu en anledning att stanna på marken

Sitt bekvämt, surfa tryggt med 5G-baserat wifi och se fram emot ännu mer driftsäkra tågresor.

I dagarna är det världspremiär för X 2000 – ett supermodernt, men återvunnet och återanvänt tåg som redan erövrat priser.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här

Skulle Sveriges krokiga järnväg rätas ut? Eller var det kanske dags att bygga en ny typ av tåg som kunde köra snabbt även i kurvorna? På sent åttiotal var frågan högaktuell. 

Svaret blev X 2000 – och i medierna skapades genast svallvågor i samband med premiärturen. Expressen rapporterade att vagnarna följer med i kurvorna och att det inte var några ”krängningar att tala om”.

Sedan X 2000:s lansering 1990 har det gjorts cirka 200 miljoner unika resor, och tekniken har stadigt gått framåt – på alla fronter.

Nya prisbelönta X 2000 är ett supermodernt men återvunnet tåg där SJ sparat mer än 5 000 ton rostfritt stål genom att återanvända hela stålskalet från det befintliga tåget. 

– Vi har helt enkelt byggt ett helt nytt tåg inuti ett befintligt. Det visar att det går att skapa nytt, samtidigt som vi tar tillvara och återanvänder värdefullt material, säger Andrea Persson, ansvarig för förvaltningen av SJ:s X 2000-flotta.

Nya X 2000 får 110 datorer för att styra och övervaka tåget, att jämföra med 24 dessförinnan. 

– Tåget har ett avancerat system för självdiagnostik, vilket bland annat betyder att vi från distans har möjlighet att i realtid ta emot och övervaka en mängd signaler från tågets olika tekniska system och kan på så sätt agera förebyggande. Tågresan blir mer driftsäker tack vare alla nya tekniska system, säger Andrea Persson och tillägger:

– Ny styrning av innerdörrarna gör att det blir lättare att ta sig mellan vagnar och tydligare märkning av vagn och plats sparar tid vid av- och påstigningar.

Radiotransparenta fönsterglas

1990 kommenterade tidningen Expressen imponerat de tekniska innovationerna: ”X 2000 har telefon, fax, kopieringsapparat. Vid varje fåtölj kan man via freestylelurar lyssna på P3 och två interna kanaler.”

2021 har det skapats helt andra förutsättningar.

– En ny modern bistrokassa har installerats som ska göra betalningar snabbare och smidigare. Ett nytt 5G-baserat wifi-system gör det dessutom enklare att arbeta och koppla av under resan.

Nya X 2000 har radiotransparenta fönsterglas, en teknik som är helt ny i Sverige men som finns på de allra modernaste snabbtågen i Europa. 

– Det innebär att mobilsignaler från alla mobiloperatörer längs med spåren kommer in i tåget och dessutom kan metoder som snabbar på dataöverföring användas fullt ut. 

Även övrig teknik har fått en rejäl uppdatering. När de 12 996 nya stolarna monterats in har det krävts totalt 28 mil nya kablar. 

– De nya stolarna får en smart utformning. Stolarna ger bra svankstöd, har ett stort ryggbord, dubbla eluttag, avställningsytor och möjlighet till bra lutning på ryggstödet.

Uppgraderingen av X 2000 är ett enormt projekt som har tagit flera år. Att byta ut alla väsentliga delar i ett modernt tåg kan liknas vid en avancerad transplantation av hjärna, hjärta och centrala nervsystemet samtidigt. 

– Mycket arbete har lagts ner på att få de olika systemen att kommunicera och en rad tester har gjorts. Innan varje tågsätt sätts i trafik kommer det att ha provkörts minst 15 000 kilometer.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?