1515

Hård dom mot högskolorna: ”Får en etta i betyg”

När stiftelsen Allbright efter en lång rad granskningar av näringslivets jämställdhet nu sätter universiteten och högskolorna under lupp faller domen hård.

”Akademin får en etta i betyg. Den behöver kavla upp ärmarna”, säger Amanda Lundeteg, vd på stiftelsen.

Foto:Jesper Frisk

Trots att kvinnor har dominerat de akademiska utbildningarna sedan 1970-talet är mer än sju av tio professorer på svenska universitet och högskolor män. Det visar den senaste rapporten från stiftelsen Allbright, som verkar för ett jämställt näringsliv.

”Akademin och näringslivet är lika goda kålsupare. De hinder som kvinnor möter i näringslivet går igen i akademin och det är lika svårt för en kvinna att bli professor som vd”, säger Amanda Lundeteg. 

Sämst är ekonomiinstitutionerna och de tekniska universiteten. Med bara 18 procent kvinnor i professorskåren ligger de 10 procentenheter lägre än snittet. Prestigelärosätena Handelshögskolan i Stockholm, Kungliga tekniska högskolan och Chalmers rankas som de sämsta universiteten ur ett jämställdhetsperspektiv av stiftelsen.

”Det här är institutioner som förser näringslivet med arbetskraft till de tyngsta positionerna men visar sig vara ännu större bakåtsträvare”, säger Amanda Lundeteg.

Genom en rad intervjuer med studenter, doktorander, forskare och professorer framkommer en kultur där nätverksbygge snarare än kompetens är nyckeln till framgång, enligt Allbright.

”Akademin ska vurma för objektiviteten och premiera banbrytande forskning. I stället är den högst subjektiv och vänskapsband där män lyfter män är viktigare än meriter. Diskrimineringen inom akademin är något av det allvarligaste vi har sett”, säger Amanda Lundeteg.

Extra nedslående är att det verkar ske få framsteg inom akademin, enligt Amanda Lundeteg.

”Jag känner igen mig från mina egna erfarenheter av universitetet för tio år sedan. Akademin framstår faktiskt som sämre än näringslivet. Medan företagen åtminstone pratar om jämställdhet framstår akademins strukturer som mycket starkare och vi har fått så många negativa vittnesmål om hur jämställdhetsarbetet motarbetas”, säger hon.

Amanda Lundeteg uppmanar både politiker och näringslivet att sätta press på akademin.

”Det svenska näringslivet bygger på innovation och då borde näringslivet kräva att de bästa forskarna får jobben. Och medan det finns begränsningar för politikerna att påverka näringslivet har de alla möjligheter att ställa krav på universiteten och högskolorna”, säger hon.

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?