1515

Här vill de bygga ministäder

Bygg nya ministäder längs de stora pendelstråken. Det är huvudförslaget i en ny plan för att lösa bostadskrisen.

Totalt handlar det om 200.000 nya bostäder enbart i Stockholm.

HUS NÄRA PENDEL. ”Det blir billigt att bygga eftersom de stora infrastrukturkostnaderna redan är tagna”, säger Mats Rönnbo, utvecklingsdirektör på Skanska.
HUS NÄRA PENDEL. ”Det blir billigt att bygga eftersom de stora infrastrukturkostnaderna redan är tagna”, säger Mats Rönnbo, utvecklingsdirektör på Skanska.Bild:TT

Det började med en utredning av tvärförbindelserna i södra Stockholm, men håller nu på att utvecklas till ett helt nytt koncept för att få fart på bostadsbyggandet.

Riktlinjerna har dragits upp av byggjätten Skanska, men vid ritbordet finns även Scania, teknikkonsultföretaget WSP och tågoperatören MTR.

Planerna ska presenteras i mitten av nästa år, men redan nu finns långtgående skisser som visar hur våra större städer kan fortsätta att växa.

Utgångspunkten är att det inte räcker med att förtäta de gamla stadskärnorna, utan att man i stället behöver bygga nya ministäder längs de stora pendelstråken.

”Det vi tittar på är nästa årsring i våra stora städer”, säger Mats Rönnbo, utvecklingsdirektör på Skanska.

Branschgruppen har så här långt fokuserat på Stockholm, men tror att liknande principer kan gälla för Göteborg och Malmö.

Tidigare har man räknat på en ny lösning med snabba elektrifierade pendelbussar, som ska gå i en båge runt Stockholm och knyta ihop länets norra och södra delar.

Det gruppen tittar på nu är framför allt pendeltågstrafiken. Mats Rönnbo lyfter särskilt fram pendeln mot Nynäshamn och Uppsala, där det finns gott om byggbar mark vid redan färdiga stationer.

”Det är fantastiska lägen där det i dag kanske går på 20–30 personer per dag. Det blir billigt att bygga eftersom de stora infrastrukturkostnaderna redan är tagna”, säger han.

Kopplingen mellan just infrastruktur och bostadsbyggande har blivit allt starkare och det finns gott om exempel där satsningar på trafik och bostäder går hand i hand.

Ett av de tydligaste är utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm, där de berörda kommunerna har åtagit sig att bygga 78.000 nya bostäder.

Enligt branschgruppen kan den så kallade Stockholmsbågen ge ett tillskott på 100.000 nya bostäder. Lika stor är potentialen vid de olika pendeltågsstationerna, bedömer man.

”Jag tror att man kan hitta fysiska platser för det, även om inte marknaden kan rulla ut tio sådana här städer på en och samma gång”, säger Mats Rönnbo.

Branschgruppen har hämtat inspiration från de första stora förortsbyggena på 1950-talet i Vällingby och Farsta och valt att kalla sitt koncept för ABC 2.0.

Men även om ledorden fortfarande är arbete, bostad och centrum, finns det stora skillnader gentemot de gamla miljonprogramsområdena. De nya stadsdelarna ska vara större, tätare och mer varierade.

”Många förorter är för glesa, det blir inget kommersiellt tryck. Vi tror att det behövs ungefär 10.000 bostäder för att nå upp till en kritisk massa”, säger Mats Rönnbo.

Branschgruppens förslag kan ses som ett alternativ till regeringens ambition att bygga helt nya städer längre ut från dagens storstäder (se nedan).

Gruppen har haft täta politiska kontakter, inte minst lokalt i Stockholm, och knutit till sig till flera namnkunniga arkitekter, däribland Gert Wingårdh och Thomas Sandell. Man vill även ha en tätare dialog med bolag inom energi- och telekomsektorn.

”Målet är att kunna presentera en färdig konceptmodell i samband med Almedalsveckan nästa år”, säger Mats Rönnbo.

När det gäller gestaltningen av de nya ministäderna kan Hammarby Sjöstad i Stockholm tjäna som exempel, både när det gäller storlek och täthet. Men det ska vara en större mix av hyresrätter, bostadsrätter och villor och en mer utbyggd samhällsservice.

Tanken är att kollektivtrafiken ska fungera som ett nav, omgärdat av täta stadskvarter. Nyckelordet är hållbarhet, enligt Mats Rönnbo.

”Vi tar inte bort bilen, men om man har bra kollektivtrafik kan man minimera behovet av bil till vardags”, säger han.


Innehåll från SentinelOneAnnons

Detta är det kanske mest lömska och skadliga av alla cyberbrott – och så kan du skydda dig

Nils von Greyerz, Senior System Engineer på IT-säkerhetsföretaget SentinelOne.
Nils von Greyerz, Senior System Engineer på IT-säkerhetsföretaget SentinelOne.

Supply Chain Attacks är en metod för cyberkriminella att med ett enda intrång ta sig in i ytterligare kanske tusentals andra företags IT-system.

Genom att använda betrodda vägar lurar de kriminella vanliga IT-säkerhetsskydd – och kan slå till mot företags mest välbevakade delar.

– Den här typen av attack tar sig igenom alla kontroller eftersom det kommer från en källa man litar på. Det är fruktansvärt lömskt, säger Nils von Greyerz, Senior System Engineer på IT-säkerhetsföretaget SentinelOne. 

En Supply Chain Attack går ut på att bryta sig in i någon annans leverantörskedja. Man introducerar därefter skadlig kod i något som ska levereras till andra. Det vanligaste sättet är genom uppdateringar.

Ett mjukvaruföretag kan han tusentals kunder som använder deras programvara – som helt naturligt och automatiskt uppdateras med nya funktioner och för att reparera buggar. Kundföretagen har konfigurerat sina IT-säkerhetssystem för att acceptera och exekvera dessa uppdateringar.

– När de cyberkriminella tar sig in i mjukvaruföretagets IT-system och planterar sin skadliga kod i uppdateringarna, kommer dessa rakt in i kundföretagens enheter vid nästa uppdatering, förbi alla brandväggar och virusskydd, förklarar Nils von Greyerz.

Bakdörr öppnas på kommando

Den skadliga koden kan innehålla bakdörrar som öppnas på order från de cyberkriminella som plötsligt kan få tillgång till den mest känsliga informationen hos tusentals företag. Det kan handla om att stjäla information om samhällsviktig infrastruktur för militära ändamål, olika typer av industrispionage eller för att få kontroll över verktyg för att styra politiska skeenden i ett land.

Ofta vet offren inte ens om att attacken pågår och det finns flera exempel på hur brottet uppnått sitt syfte och avslutats av förövarna innan det upptäcks. Då kan det också vara svårt att veta vilken information som stulits.

– Att skydda sig mot en Supply Chain Attack är en stor utmaning eftersom det är någon vi litar på som fört in den skadliga koden. Här måste man generellt ha en ”No Trust Approach”, där man helt enkelt inte litar på någon, inte ens sina samarbetspartners och leverantörer, säger Nils von Greyerz.

SentinelOne kan erbjuda skydd

Det finns verktyg för att öka skyddet mot dessa attacker. Det handlar om mjukvara som övervakar processer och skeenden som pågår på servrar och andra enheter i en organisation. 

– I alla intrång så finns indikationer någonstans över att något har hänt. Utmaningen är att få fram den datan. Vår lösning SentinelOne Singularity hjälper till att hitta och visualisera denna typ av information, för att man ska kunna förstå att man har blivit utsatt för ett intrång. Vi erbjuder också rätt verktyg för att kunna följa upp och åtgärda när man upptäcker något misstänkt, säger Nils von Greyerz.

SentinelOne Singularity arbetar med endpoint-protection och AI för att övervaka processer och tillgängliggöra avvikelser. Sker något oväntat slår systemet larm.

– Tittar man på hela flödet istället för unika händelser har man mycket större chans att förstå att man är under attack. Det kan man göra med SentinelOnes lösning, avslutar Nils von Greyerz.

Om SentinelOne 

SentinelOne erbjuder marknadens enda IT-säkerhetslösning som med hjälp av AI arbetar med att förebygga, upptäcka och oskadliggöra cyberattacker mot endpoints, containers, 

cloud workloads och IoT-enheter i en enda autonom XDR-plattform. 

Med lösningen SentinelOne Singularity får organisationer full insyn i allt som händer på nätverket i realtid, för att kunna motverka cyberattacker i varje steg av hotets livscykel.

Läs mer på www.sentinelone.com

Mer från SentinelOne

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SentinelOne och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?