Annons

Här slåss Sverige om VM-guld i AI

Ett land med 10 miljoner invånare kan inte konkurrera med USA och Kina på alla AI-områden. Men inom industriell AI har Sverige möjlighet att visa framfötterna menar Sara Mazur, ordförande i Wallenbergsfärens forskningsprogram WASP. 

Sara Mazur, ordförande i Wallenbergsfärens forskningsprogram WASP. Lagertillverkaren SKF är en av de svenska industrijättarna som tror på en framtid med AI. I höstas förvärvades bland annat det israeliska företaget Presenso som utvecklar mjukvara.
Sara Mazur, ordförande i Wallenbergsfärens forskningsprogram WASP. Lagertillverkaren SKF är en av de svenska industrijättarna som tror på en framtid med AI. I höstas förvärvades bland annat det israeliska företaget Presenso som utvecklar mjukvara.Foto:Evelina Carborn/TT

”Jag tvekade inte en sekund när jag fick frågan. Det här är kanske Europas roligaste uppdrag”, säger Sara Mazur om jobbet som ordförande i Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program, WASP, som hon tillträdde i januari i år. 

I november i fjol fick hon ytterligare miljarder att förfoga över. Budgeten fram till 2029, som nu uppgår till 5,5 miljarder kronor, gör WASP till den enskilt största forskningssatsningen i Sverige någonsin. 

Analysen som gjordes i samband med att startskottet för programmet gick 2015 visade att medan Sverige hade vissa områden i absolut världsklass, som reglerteknik och signalbehandling, så nådde inte AI-forskningen en kritisk massa samtidigt som den ansågs oerhört viktig för Sveriges framtida konkurrenskraft.

”Programmet omfattar traditionell AI, maskininlärning, deep learning samt även natural language processing och computer vision. Om man tittar på bildigenkänning är det väldigt mycket Kina och USA som leder, pengamässigt har vi inte en chans att komma upp i de summorna. AI inom sociala medier tror jag inte är vår styrka och det är nog inte viktigast för oss heller.”

Men det finns nischer där Sverige kan bli världsledande. 

”Jag tror att vår konkurrenskraft inom AI finns i industriella sammanhang och inom life science. 

Vi har väldigt högteknologisk industri och styrkor att bygga på som att vi är bra på att samarbeta, att vi har bra industriella partners och tillgång till riktig data. Vi har också satsat mycket på att bygga kompetens kring maskininlärning, för det är något vi behöver inom industrin.”

Hon berättar att när WASP i fjol rekryterade 10 AI-professorer ”i absolut världsklass” var det just kopplingen mellan akademi och industri som fällde avgörandet för flera av dem. 

”Det som lockade var att få komma till vårt nätverk med svensk industri. Många sa att de trivdes jättebra på sina nuvarande universitet men att det saknades en industriell avnämare för deras forskning.”

Vis av erfarenheten från jobbet som forskningschef på Ericsson om svårigheten att gissa vad som skulle bli nästa stora teknologi avstår hon från att göra det igen. I stället pekar hon på den potential i form av effektivitet och kvalitet industriell AI kan få. 

”Mjukvara finns nästan överallt i dag och AI är den teknologi som gör mjukvaran smart. Många pratar om självkörande bilar men det är bara en del. Vi har alla industriella tillämpningar, som resurseffektivitet och kvalitetsgranskning och inom hälsovård.”

En oro hon har är att teknikutvecklingen går så fort så att lagar, regler och affärsmodeller inte hänger med.

”Då är risken att vi inte kan använda de teknologier vi tagit fram till fullo.”

Hur ser du på risken att vi bygger in våra fördomar?
”Inga modeller eller simuleringar är bättre än materialet vi stoppar in i dem. Om vi vänder på frågan så tror jag att AI kan användas för att upptäcka bias eller fördomar genom att den kan se att datan inte är fullständig, att det är fläckar som inte är ifyllda.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?