1515
Annons

Här slår krisen hårdast i landet – ”inbromsning vi aldrig har sett tidigare”

Ekonomin bromsar in kraftigt i alla delar av landet. Värst drabbat är Stockholm och Smålandsregionen, enligt en ny rapport från Nordea.

Men vissa regioner klarar sig förhållandevis bra.

Samtliga svenska regioner är på väg in i en djup lågkonjunktur och väntas få en negativ tillväxt i år, enligt Nordeas NDA SE +1,16% Dagens utveckling bedömningar. För Stockholms del blir det i så fall första gången på 25 år som tillväxten blir negativ.

”Läget är allvarligt. Stockholm har en inbromsning som vi aldrig har sett tidigare, så långt vi har data”, säger Susanne Spector, senioranalytiker på Nordea.

Något som pekas ut som unikt med coronakrisen är att tjänstesektorn drabbats så hårt och så snabbt. I tidigare kriser har just den sektorn fungerat som en buffert för ekonomin, enligt Susanne Spector.

Hotell-, restaurang- och besöksnäringen tar också en hård smäll. Det gör att krisen slår brett över hela landet. Men det finns ändå stora skillnader.

”Det är skillnad både regionalt och mellan olika branscher. I industrin är det främst fordonsindustrin som bromsat in och det ger avtryck i Västsverige och i Småland där man har mycket underleverantörer”, säger Susanne Spector.

De län som klarat sig förhållandevis bra är de som inte har en så stor exponering mot fordonsindustrin och där näringslivet och arbetsmarknaden har en viss bredd.

Omkring 8 procent av alla sysselsatta i Stockholmsregionen har hittills antingen varslats eller permitterats. I Jönköpings län och Västra Götalands län handlar det om 7 respektive 6 procent. Det är de tre län som drabbats värst.

Gotlands, Uppsala och Södermanlands län har lägst andel varslade och permitterade, mellan 2–3 procent.

”Norrlandsregionen, Sydsverige och Mälardalen går förhållandevis bättre. Men det är för att det inte är lika dåligt som under finanskrisen”, säger Susanne Spector.

”Det säger något om hur allvarligt läget är när måttstocken är finanskrisen”, poängterar hon.

Över 60 procent av tjänsteföretagen planerar att minska antalet anställda inom de närmaste sex månaderna, enligt Nordea. I den ännu hårdare drabbade hotell- och restaurangnäringen är siffran 84 procent.

”Det har slagit väldigt olika inledningsvis. Det är tydligt att i vissa regioner förbereder man sig för nedgången som man ser komma och i andra kämpar man redan för sin överlevnad”, säger Susanne Spector.


Fraktkrisen tar ny fart – slår hårt mot många företag

Problemen i det globala logistiksystemet som slår hårt mot många företag är långt ifrån över. Den varningen utfärdar Elvir Dzanic, VD på Göteborgs hamn. Han gläds däremot att hamnen, som är Sveriges viktigaste transportnav, går starkt.

Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn
Elvir Dzanic, VD på Göteborgs HamnFoto:Press / TT

”Den kris i den internationella varu- och logistikförsörjningen som startade i samband med pandemin ser tyvärr inte ut att lätta. Tvärtom har nya hårda nedstängningar på grund av covidutbrott i Kina lett till att problemen tagit förnyad fart. Och det får nu utan tvekan globala följdeffekter”, säger Elvir Dzanic.

Som vd för Göteborgs hamn har han en god inblick i läget för de globala transporterna, som är så viktiga för bland annat den utrikeshandelsberoende svenska ekonomin och många svenska företag.

”Störningar. förseningar, fördyringar och andra problem i varuförsörjningen är tyvärr det nya normala. Och min bedömning är att företagen måste ställa in sig på att den här väldigt besvärliga situationen kommer att fortsätta, sannolikt åtminstone hela det här året”, säger Elvir Dzanic. 

Men i Göteborgs hamn fortsätter utvecklingen att se desto ljusare ut. Det visar en ny sammanställning för det första kvartalet 2022. På containersidan ökade volymerna i Göteborgs hamn för sjätte kvartalet i följd. 212 000 containrar (s k TEU) hanterades under det första kvartalet 2022 vilket innebär en ökning med fyra procent. Det är också den högsta totalsiffran för perioden januari-mars sedan 2014.

”Det är helt fantastiskt. Det återspeglar dels svensk tillväxt. Men i stor utsträckning beror ökningarna också på att Göteborgs hamn tar marknadsandelar, både från andra hamnar i Sverige och Europa”, säger Elvir Dzanic.

Hur kommer det sig?

”Det är ett resultat av många åtgärder som gjort att vi återvunnit förtroendet som var naggat efter bland annat tidigare konflikter”, säger Elvir Dzanic.

”Att vi haft ledig kapacitet och en välfungerande hamn av dock av central betydelse. Det är oerhört attraktivt för rederier och varuägare i ett läge där containerfartyg i många hamnar i Europa och USA tvingas vänta i många dagar på grund av köer och trängsel.”

Ett tecken på den stärkta konkurrenskraften är att Göteborgs hamn nyligen fick en ny direktlinje för containertransporter till USA. 

”Den har fått en mycket stark start. Bland annat ser vi att fordonsindustrin använder den för att flytta över inköp av viktiga komponenter från Kina till USA”, säger Elvir Dzanic.  

Volymerna ökade även inom roro och energi. På passagerarsidan inom färjesegmentet syns en tydlig positiv effekt av lättade reserestriktioner. 185 000 passagerare innebär en ökning med 177 procent under första kvartalet. Det var ändå inte nära ett normalläge, enligt Göteborgs hamn. Till skillnad från alla andra kategorier minskade transporterna av nya bilar i hamnen. Totalt hanterades 67 000 bilar under årets första kvartal, vilket var 7 procent färre jämfört med samma kvartal i fjol.

”Det hänger samman med den minskade produktionen av nya bilar vi sett på grund av komponentbristen. I ett historiskt perspektiv är det ändå en mycket bra volym”, säger Elvir Dzanic. 

Kriget i Ukraina uppges inte haft inneburit någon negativ påverkan på volymerna.

”Det hänger samman med att den ryska handeln via Göteborgs hamn även historiskt sett varit mycket liten. Under 2021 utgjorde det rysslandsorienterade godset mindre än 0,5 procent av hamnens hanterade godsmängd”, säger Elvir Dzanic. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?