1515
Annons

Här såldes en lägenhet för 1,5 miljoner kvadratmetern

Bostadspriserna i Hongkong hör till de högsta i världen. Nu har staden också tagit över rekordet för den allra dyraste lägenheten i Asien.

Mid-Levels ligger på bergssluttningen på Hongkongön och har stadens högsta hyror.
Mid-Levels ligger på bergssluttningen på Hongkongön och har stadens högsta hyror.Bild:Mostphotos

En anonym köpare har slagit till och betalat över 1,5 miljon kronor per kvadratmeter för en bostad på 394 kvadratmeter i det nya lyxområdet Mount Nicholson på bergssluttningarna på Hongkong-ön, enligt tidningen South China Morning Post.

Men köparen fick tydligen blodad tand. Hen nöjde sig inte med rekordlägenheten utan passade på att köpa en till bostad på 425 kvadratmeter i samma område. Den sammanlagda köpeskillingen för de båda lägenheterna uppgick till cirka 1,2 miljarder kronor.

På grund av de höga bostadspriserna är hongkongborna väldigt trångbodda. Den genomsnittliga boytan är inte mer än 14 kvadratmeter per person. 

Innehåll från LyrecoAnnons

Problemfri arbetsdag – är det möjligt?

Borde alla företag lägga lika mycket tid och energi på att åstadkomma hållbarhet i alla led? Det tror inte Patrik Schedvin, Managing Director på Lyreco. Han menar istället att man bör fokusera på att göra ett bra jobb och låta Lyreco leverera mer hållbara produkter och lösningar till arbetsplatsen.

Modern aktör med långvarig tradition

Lyreco, som nyligen förvärvade Staples i norra Europa, har närmare hundra års erfarenhet av att förse sina kunder, medarbetare och samarbetspartners med hållbara lösningar för arbetsplatsen. Nu är de redo att föra vidare sitt arv till framtida generationer.

– Tidigare har vi varit starka på varsitt håll, men de olikheter som förr skiljde oss åt gör idag att vi kompletterar varandra. Lyreco hade en starkare global närvaro och Staples kunde tillföra lokal förankring hela vägen ut till fysiska butiker. Gemensamt för oss båda är att vi har haft en stark cirkulär mentalitet och en vilja att göra vardagen på jobbet så hållbar som möjligt, säger Patrik Schedvin. 

Läs mer om Lyrecos hållbarhetsarbete 

Ett löfte som ska hållas

Som Sveriges marknadsledande aktör inom kontors- och förbrukningsmaterial till arbetsplatser vill Lyreco skapa något banbrytande och täcka behov med lösningar som varit efterlängtade på marknaden. Vi har alltid sett oss som pionjärer, någon som är nyfiken och bryter ny mark, någon som alltid har kundens nuvarande men också framtida behov i fokus.

– Vår vision är ”A great working day. Delivered”. För att tala klarspråk handlar det om att vi vill leverera de bästa förutsättningarna och lösningarna som underlättar arbetet i vardagen, säger Patrik Schedvin.

Läs mer om Lyreco och vårt erbjudande 

Flexibilitet och innovation har alltid drivit Lyrecos ambition om att kunna leverera precis vad varje enskild arbetsplats behöver.

– Vi strävar ständigt efter att bli ännu bättre på det vi redan gör bra. Och vi ser fram emot att göra det tillsammans, säger Patrik Schedvin och fortsätter:

– En av våra främsta tillgångar framåt är vår gedigna säljkår som agerar rådgivande mot våra kunder och samarbetspartners. Det innebär en starkare lokal närvaro och en möjlighet att se till flera behov på den svenska marknaden. Vi är en global aktör med lokal expertis.

– När vi talar om ordet leverans gör vi det ur flera aspekter. Det är både den fysiska leveransen av varor med hållbara transporter, men sen handlar det även om att vi vill leverera ett löfte om att alltid skapa förutsättningar för en riktigt bra arbetsdag, säger Patrik Schedvin.

Resan har bara börjat

Framåt siktar Lyreco mot en fullkomlig omni-närvaro. Med en marknadsnärvaro som sträcker sig från digitalt på web, kundservice till fysisk dialog via säljkår och i butik.

– För oss är det viktigt att kunna nå varje kund, där kunden vill bli nådd. Flera marknader innebär flera sätt att anpassa våra lösningar för att kunna tillgodose så många behov som möjligt, säger Patrik Schedvin.

Fakta om Lyreco:

Idag är Lyreco marknadsledande i Sverige. Efter Lyrecos förvärv av Staples har Staples i Sverige integrerats i varumärket under namnet ”Lyreco”. Lyreco finns för närvarande i 25 länder i Europa och Asien, samt i ytterligare 17 länder via partners.

Lyreco en global aktör 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lyreco och ej en artikel av Dagens industri

Brittiska finansministern: ”Det kommer mera”

Den nya regeringen i Storbritannien rivstartar med flera ofinansierade skattesänkningar. Och det kommer mera, lovar finansminister Kwasi Kwarteng. 

Foto:Jessica Taylor

Den nytillträdda brittiska regeringen avtäckte på fredagen delar av sin ekonomiska politik. Paketet innehöll den mest expansiva budgeten i Storbritannien på 50 år. 

Marginalskatten för höginkomsttagare sänks från 45 till 40 procent och den inkomstskatt som alla betalar sänks med en procentenhet, från 20 till 19 procent. Budgeten ökar Storbritanniens lånebehov kraftigt.

I en intervju med BBC på söndagen säger den nye finansministern Kwasi Kwarteng att det inte är den sista skattesänkningen. 

”Det kommer mera. Vi har bara varit här i 19 dagar. Jag vill se att det brittiska folket, under det kommande året, får behålla mer av sin inkomst”, säger han. 

Marknaden reagerade negativt på budgeten. Pundet föll och räntorna på statspapper steg. 

”Jag kommenterar inte marknadsrörelser”, säger Kwasi Kwarteng till BBC. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera