1515
Annons

Här rullar de första helt förarlösa taxibilarna ut på gatorna

Helt självkörande bilar – utan en människa som övervakar körningen – rullas nu ut för första gången på gatorna i kinesiska Shenzhen. 

Bakom fordonen står Auto X, finansiellt uppbackade av e-handelsjätten Alibaba. 

”Spänningsnivån är överväldigande”, säger en talesperson för företaget till CNBC.

Foto:Auto X

De senaste åren har så kallade ”robotaxis” lanserats på en rad marknader, då alltid med en mänsklig förare i bilen som snabbt kunnat ta över körningen i nödsituationer. Nu rullar dock Auto X ut 25 fullständigt självkörande fordon i den kinesiska mångmiljonstaden Shenzhen.

LÄS MER De tar självkörning till ny nivå – men ratas av biljättarna 

Vem som helst får dock inte nyttja de nya fordonen, som än så länge är reserverade för företagets anställda och särskilda gäster. 

De autonoma fordonen kommer att hjälpa till att lösa många distanserings- och säkerhetsproblem som uppkommit till följd av corona-pandemin, uppgav en taleskvinna för bolaget. Hon tillade också att de förarlösa försöken var spännande.

”Det är något av en sci-fi-upplevelse för våra passagerare. När du verkligen upplever att fordonet kör sig själv är spänningsnivån överväldigande”, säger Jewel Li till nyhetskanalen CNBC.

Nästa steg för Auto X är att utöka både antalet fordon och området som bilarna testas i, samt att lansera i fler städer. Enligt vd:n Jianxiong Xiao är planen att under de kommande sex månaderna expandera till totalt tio städer, framför allt i Sydostasien.

LÄS OCKSÅ Mäktiga stiftelsen släpper guide till självkörande fordon – ”inget direkt inflytande” 

Auto X har sedan tidigare ett pilotprojekt i Shanghai samt har som enda kinesiskt bolag tillstånd att testa och utvärdera förarlösa taxis i San Jose i den amerikanska delstaten Kalifornien. Kalifornien ligger i framkant och är bas för världens ledande startups inom självkörande fordon, däribland marknadsledaren Waymo. Men de kinesiska uppstickarna flåsar dem i nacken. Många experter menar att det bara är en tidsfråga innan Kina blir det ledande landet inom självkörande fordon.  

I Kina finns uppstickare som Deeproute.ai, Pony.ai, WeRide, Didi Chuxing, Momenta, Baidus Apollo för att nämna några. 

Megastäder som Shenzhen, Guangzhou och Peking positionerar sig snabbt inom utvecklingen mot autonoma fordon och uppkopplad mobilitet. De är snabbfotade, inför rätt regleringar och bygger upp nödvändig digital infrastruktur.

Många av bolagen letar samarbeten med biltillverkare globalt. Till exempel ingick Auto X och elbilstillverkaren NEVS ett strategiskt partnerskap kring just självkörande fordon förra sommaren. Enligt Nevs ska en självkörande taxitjänst finnas på plats i Stockholm redan nästa år. Och mjukvaran kommer från just Auto X.


Innehåll från Piteå KommunAnnons

Piteå ställer om för framtiden

Vindkraftparken i Markbygden, Piteå.
Vindkraftparken i Markbygden, Piteå.Foto:Anders Westergren

Framtidens hållbara lösningar stavas förnybar el, fjärrvärme och vätgas. Åtminstone är det några av fokusområdena i Piteå, där man förutom kostnadseffektiva logistiklösningar även satsar på att bygga energilager för att kunna ta vara på den intermittenta sol- och vindkraften.

Förnybar energi är grunden i den gröna omställningen som sker runtom i världen i syfte att nå klimatmålen. Några som kommit en bra bit på vägen är Piteå kommun. Regionen har de senaste åren tagit stora kliv i hållbarhetsarbetet genom nya energismarta investeringar i det växande transportnavet Piteå Port & Hub.

– Vi har redan elektrifierat stora delar av logistiken som leder fram till hamnen. Även själva hamnkontoret drivs av förnybar energi. Kontoret är den första byggnaden i Norrbotten med fasadmonterade solcellspaneler, säger Jan Johansson, chef för samhällsbyggnad på Piteå kommun.

Etablera och investera

Piteå är också centrum gällande solelproduktion där man byggt anläggningar med flera olika tekniker vilket lockat till sig olika forskningsprojekt. Centrala i satsningarna är PiteEnergi som tidigt ville lära sig mer om tekniken.

– Vårt energibolag är som en miniatyr av hela branschen: vi jobbar med allt från elnät och elhandel till nya tjänster inom produktion och lagring för att ta vara på energin på ett effektivare sätt, säger Jörgen Andersson-Strand, vd på PiteEnergi.

Läs mer om framtidens hållbara infrastrukturer

Att bygga energilager är en viktig del för att säkerställa ett jämnt utbud av förnybar energi. När det blåser mycket eller om solen skiner länge är det möjligt att spara överskottet i vätgasform eller batterier, för att sedan omvandla energin tillbaka till el när behovet finns.

– Vi har flera projekt tillsammans med LTU och andra aktörer inom forskning på bland annat vätgas och biobränslen. Ett av projekten, CH2ESS vars syfte är att utveckla lösningar för vätgasanvändning i industriella processer, är extra spännande kopplat till omställningen i svensk industri. Vi vill vara med och påverka omställningen till en förnybar framtid inom flera områden, säger Jörgen Andersson-Strand. 

Grön energi

Ett annat sätt att effektivisera hanteringen av den förnybara energin är att ta vara på överskottet och göra fjärrvärme av den. Allt eftersom fler etablerar sin verksamhet i Norrland ökar förutsättningarna för att ta vara på restprodukter från olika industrier.

– Fjärrvärme kommer få en allt viktigare del i omställningen eftersom den fungerar avlastande gentemot elbehovet. Den fjärrvärme vi använder i Piteå idag använder sig av överskottsvärme från industrin – energin är med andra ord helt grön. Det ger en co2- reducering som motsvarar 800 tankbilar med släp i oljeförbränning per år, avslutar Jörgen Andersson-Strand.

Läs mer om forskning och utveckling

VISSTE DU ATT...
En av världens mest avancerade pilotanläggningar, LTU Green Fuels för förgasning av bioprodukter till syngas och gröna bränslen finns i Piteå.

LÄS MER HÄR

Mer från Piteå Kommun

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Piteå Kommun och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?