De senaste åren har så kallade ”robotaxis” lanserats på en rad marknader, då alltid med en mänsklig förare i bilen som snabbt kunnat ta över körningen i nödsituationer. Nu rullar dock Auto X ut 25 fullständigt självkörande fordon i den kinesiska mångmiljonstaden Shenzhen.
LÄS MER De tar självkörning till ny nivå – men ratas av biljättarna
Vem som helst får dock inte nyttja de nya fordonen, som än så länge är reserverade för företagets anställda och särskilda gäster.
De autonoma fordonen kommer att hjälpa till att lösa många distanserings- och säkerhetsproblem som uppkommit till följd av corona-pandemin, uppgav en taleskvinna för bolaget. Hon tillade också att de förarlösa försöken var spännande.
”Det är något av en sci-fi-upplevelse för våra passagerare. När du verkligen upplever att fordonet kör sig själv är spänningsnivån överväldigande”, säger Jewel Li till nyhetskanalen CNBC.
Nästa steg för Auto X är att utöka både antalet fordon och området som bilarna testas i, samt att lansera i fler städer. Enligt vd:n Jianxiong Xiao är planen att under de kommande sex månaderna expandera till totalt tio städer, framför allt i Sydostasien.
LÄS OCKSÅ Mäktiga stiftelsen släpper guide till självkörande fordon – ”inget direkt inflytande”
Auto X har sedan tidigare ett pilotprojekt i Shanghai samt har som enda kinesiskt bolag tillstånd att testa och utvärdera förarlösa taxis i San Jose i den amerikanska delstaten Kalifornien. Kalifornien ligger i framkant och är bas för världens ledande startups inom självkörande fordon, däribland marknadsledaren Waymo. Men de kinesiska uppstickarna flåsar dem i nacken. Många experter menar att det bara är en tidsfråga innan Kina blir det ledande landet inom självkörande fordon.
I Kina finns uppstickare som Deeproute.ai, Pony.ai, WeRide, Didi Chuxing, Momenta, Baidus Apollo för att nämna några.
Megastäder som Shenzhen, Guangzhou och Peking positionerar sig snabbt inom utvecklingen mot autonoma fordon och uppkopplad mobilitet. De är snabbfotade, inför rätt regleringar och bygger upp nödvändig digital infrastruktur.
Många av bolagen letar samarbeten med biltillverkare globalt. Till exempel ingick Auto X och elbilstillverkaren NEVS ett strategiskt partnerskap kring just självkörande fordon förra sommaren. Enligt Nevs ska en självkörande taxitjänst finnas på plats i Stockholm redan nästa år. Och mjukvaran kommer från just Auto X.