Annons

Här reser sig Northvolts jättefabrik som lovar 10.000 jobb

Bygget av Europas största batterifabrik, Northvolt Ett, väntas skapa 10.000 nya jobb i Skellefteå med omnejd. Ett tusental personer jobbar nu för att den första delen ska gå i produktion i slutet av nästa år. 

På ett område stort som ett och ett halvt Gamla stan i Stockholm växer Europas största batterifabrik fram.
På ett område stort som ett och ett halvt Gamla stan i Stockholm växer Europas största batterifabrik fram.Foto:Northvolt

Norr om Skellefteälven och åtta kilometer öster om stadens centrum pågår ett intensivt arbete. Där, i Bergsbyn, jobbar just nu ett tusental personer med att bygga Europas största batterifabrik och ett av Sveriges största industriprojekt någonsin, Northvolt Ett. 

”Bygget har gått väldigt bra så här långt och ligger i linje med budgeten”, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt. 

”Det är en väldigt välorganiserad byggarbetsplats. Vi byggde ju Northvolt Labs först bland annat i syfte att lära oss och använda dessa lärdomar på Northvolt Ett och det tycks ha fungerat.” 

Till dags dato har Northvolt, som startades 2016 av Elon Musks tidigare logistikchef Peter Carlsson, tagit in 3,5 miljarder dollar, motsvarande cirka 30 miljarder kronor, i en kombination av aktiekapital och lån. 

Foto:TT

I en fullt integrerad batterifabrik, som den som Northvolt bygger i Bergsbyn, går varje gigawattimme loss på 1 miljard kronor berättar Jesper Wigardt. Det gör svaret på frågan om vad den första byggfasen på 16 gigawattimmar kommer att kosta, den som ska gå i produktion i slutet av nästa år, till en lätt matematisk beräkning. 

”Vi har kundorder från bland andra Volkswagen, BMW och Scania på totalt 13 miljarder dollar fram till 2030. Det betyder i princip att våra första 16 gigawattimmar är utsålda.”

Området, där den första delen av fabriken just gått från konstruktions- till installationsfas, är 500.000 kvadratmeter stort vilket kan jämföras med storleken på ett och ett halvt Gamla stan i Stockholm. För att göra plats för detta gigantiska bygge har 40.000 träd avverkats, 400.000 kubikmeter berg och en miljon kubikmeter morän flyttats. 

I den höga byggnaden, som löper från norr till söder, kommer det aktiva materialet till batterierna att tillverkas. I byggnaden som sticker ut från den kommer celltillverkningen att ha sin hemvist, och i byggnaden bakom celltillverkningen kommer det sista steget i batteritillverkningen ”formation and ageing” att ske. 

Parallellt med det första bygget har den andra linan, som ska ta produktionen upp till 16 gigawattimmars kapacitet, påbörjats. 

”Där håller vi på att gjuta plintar och inom väldigt kort kommer vi att kunna se något sticka upp ur marken.”

Under nästa vecka ska Northvolt till mark- och miljödomstolen för att få miljötillstånd för den andra fasen men också för den gigafabrik för batteriåtervinning som ska byggas intill och för den del av det aktiva materialet som ska skeppas till bolagets tvillingfabrik i Tyskland, Northvolt Zwei. Tanken är att den tyska fabriken ska kopiera allt från själva byggnationen till processer i takt med att Northvolt Ett framskrider. 

När bygget drog igång ville många nyfikna se området som röjts för Northvoltfabriken utanför Skellefteå.
När bygget drog igång ville många nyfikna se området som röjts för Northvoltfabriken utanför Skellefteå.Foto:Henrik Montgomery/TT

Det blir uteslutande grön energi i form av vatten- och vindkraft som kommer att driva Northvolt Ett.

”Förbrukningen väntas ligga på 2 terrawattimmar per år. Det motsvarar 1 till 2 procent av Sveriges elkonsumtion.”

När fabriken är fullt utbyggd 2024, 2025 kommer de runt 3.000 anställda att producera batterier till mellan 700.000 och 800.000 bilar per år, lite beroende på storlek, berättar Jesper Wigardt.

Men Bergsbyn kommer inte bara befolkas av Northvolt. 

”Åtminstone två underleverantörer har hittills meddelat att de kommer att bygga i direkt anslutning till vår fabrik, kinesiska Kedali som är världsledande på batteribehållare, och koreanska Dongjin som producerar batterikomponenter. Bara dessa kommer att anställa ytterligare 400 personer.”

Transporterna kommer också att anpassas, E4:an ska dras om, hamnen muddras, Norrbotniabanan få ny sträckning och SAS ska utöka sina turer till staden, men även annan infrastruktur som boende, skolor och affärer.  

”Kommunen har talat om 10.000 jobb totalt som en följd av satsningen”, säger Jesper Wigardt. 

Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt.
Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt.Foto:Johan Gustafsson

 

 

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?