1515

Har passerat drömgränsen – satsar på att expandera utomlands

Tredjepartslogistikföretaget Dreamlogistics inledde året med ett storförvärv. Men mästargasellen har också lyckats växa organiskt tack vare en ökad e-handel.

Jonas Ahlgren, vd för Dreamlogistics.
Jonas Ahlgren, vd för Dreamlogistics.

”Med hög flexibilitet har vi kunnat parera att det hos vissa kunder blev en total lockdown på grund av pandemin, främst hos kunder som levererar till andra företaget. Samtidigt som de kunder som är e-handlare i många fall slagit försäljningsrekord. Och en del är både och”, säger Jonas Ahlgren, vd och medgrundare av TPL-företaget Dreamlogistics.

Tillsammans med Lars Brånedal grundade Jonas Ahlgren 2005 e-handelsföretaget Dreamgroup med underklädesföretaget Uppercut.se med säte i Jönköping. Bolaget växte snabbt och blev Gasellföretag tre gånger. Men 2016 sålde grundarna Uppercut och startade Dreamlogistics med fokus på tredjepartslogistiktjänster. Samtidigt flyttades huvudkontoret hem till Habo.

”Vi hade samlat en gedigen kompetens under åren kring plock och packa och lagerhållning som snabbväxande e-handlare och vi hade dessutom hjälpt andra e-handlare. Så det var tredjepartslogistik vi ville fokusera på och inte själva vara e-handlare längre”, säger Jonas Ahlgren.

”I Habo fanns bra lagerlokaler så vi ville skapa arbetstillfällen på vår hemort.”

Den lönsamma tillväxten har fortsatt med Dreamlogistics som hittills belönats med tre Gasellpriser. Och i fjol passerade bolaget drömgränsen 100 miljoner kronor i omsättning. 

”Drömmålet uppnåddes med råge för vi omsatte 175 miljoner kronor, en ökning med 38 procent jämfört med året innan. Vi har växt i takt med våra kunder. Från start var det små och medelstora företag som kontaktade oss men numera är det mest stora företag som behöver stora lagerutrymmen.”

Tillväxten sker nu både organiskt och genom förvärv. I januari i år köpte man Reach Logistics i Jönköping som omsätter 76 Mkr. Därmed expanderar man geografiskt med lagerlokaler även i Borås och Göteborg som komplement till bolagets lager i Ängelholm, Jönköping och Habo. Dessutom är man i startgroparna för en utlandsexpansion.

”Tillväxt finns i vårt DNA så vi vill fortsätta växa. I år blir omsättningen runt 350 Mkr. I den här branschen måste man växa eller så försvinner man. När pandemin avtar är planen att följa med våra kunder ut i Europa och erbjuda lokal lagring på deras europeiska marknader”, säger Jonas Ahlgren.

”Men samtidigt som vi i nuläget klarat oss bra i pandemin så måste vi vara beredda på att vi längre fram kan drabbas genom att företag skjuter upp beslut om nya logistiklösningar.”

 


Innehåll från AJ ProdukterAnnons

Skolstolen Yngve förbättrar barnens arbetsmiljö

Vilka är det som vet vad som krävs av en stol som ska användas i skolor? Skolbarnen själva så klart. Därför tog AJ Produkter hjälp av just dem när de skulle designa sin senaste skolstol. Resultatet blev både snyggt och bekvämt.

Så ger skolstolen Yngve ge barnen en bättre arbetsställning 

Skolan är barnens arbetsplats, och precis som vuxna har rätt till en välanpassad arbetsmiljö har även barnen det. 

– Vi har arbetat länge för att barn ska ha en lika bra arbetsmiljö som vuxna, och när EU införde en ny standard för skolmöbler ville vi göra en skolstol som skulle uppfylla både reglerna och barnens egna önskemål, säger Jonas Emanuelsson, produktchef inom segmentet utbildning på AJ Produkter.

AJ Produkter är vana vid att ta fram egna produkter – närmare 30 procent av företagets sortiment är resultatet av egen design och produktion – men här insåg man att man behövde hjälp. Ska man utveckla möbler för barn, ja då behöver barnen såklart vara med i utvecklingsarbetet.

– Därför träffade vi barn från olika skolor för att lyssna på deras önskemål. Vi ville veta hur de upplevde de stolar de använde då, vad var bra, vad var mindre bra och hur skulle deras drömstol se ut.

Sitta vända åt olika håll och ha ett ”skönt gung”

Och det var flera aspekter som var viktiga för barnen. Dels ville de kunna sitta på stolen vända åt olika håll och ha ett ”skönt gung”, dels ville de att stolen skulle gå att justera i höjd eftersom alla barn faktiskt inte är lika långa.

– De önskemålen stämmer väl överens med vår ambition på AJ Produkter. Vi vet ju hur viktigt det är att byta arbetsställning med jämna mellanrum, eftersom stillasittande i samma position påverkar både kroppen och inlärningsförmågan negativt. Därför vill vi att våra produkter för skolor ska göra det enkelt för barnen att både sitta bekvämt och att byta arbetsställning.

Jonas Emanuelsson, produktchef inom segmentet utbildning på AJ Produkter.
Jonas Emanuelsson, produktchef inom segmentet utbildning på AJ Produkter.

För att nå de här målen skapades en stol med ett y-format ryggstativ som gör det enkelt att både använda ryggstödet som just ett ryggstöd, men också som ett magstöd om man väljer att vända sig och jobba åt andra hållet. 

AJ Produkters designer ritade också in ställbara fotstöd för att kunna ge barn i alla storlekar en god arbetsställning, samtidigt som hon såg till att designa stolen så att den kan hängas upp på skolbänken efter dagens slut för att ge lokalvårdarna en bättre arbetsmiljö.

– Allteftersom stämde vi också av med barnen, så att den stol vi tog fram verkligen skulle motsvara vad de önskade sig. Och nu är den färdiga stolen här, i tre olika höjder, godkänd både av EU-kraven och av eleverna själva.

Så ger skolstolen Yngve ge barnen en bättre arbetsställning 

Mer från AJ Produkter

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AJ Produkter och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?