Annons

Har passerat drömgränsen – satsar på att expandera utomlands

Tredjepartslogistikföretaget Dreamlogistics inledde året med ett storförvärv. Men mästargasellen har också lyckats växa organiskt tack vare en ökad e-handel.

Jonas Ahlgren, vd för Dreamlogistics.
Jonas Ahlgren, vd för Dreamlogistics.

”Med hög flexibilitet har vi kunnat parera att det hos vissa kunder blev en total lockdown på grund av pandemin, främst hos kunder som levererar till andra företaget. Samtidigt som de kunder som är e-handlare i många fall slagit försäljningsrekord. Och en del är både och”, säger Jonas Ahlgren, vd och medgrundare av TPL-företaget Dreamlogistics.

Tillsammans med Lars Brånedal grundade Jonas Ahlgren 2005 e-handelsföretaget Dreamgroup med underklädesföretaget Uppercut.se med säte i Jönköping. Bolaget växte snabbt och blev Gasellföretag tre gånger. Men 2016 sålde grundarna Uppercut och startade Dreamlogistics med fokus på tredjepartslogistiktjänster. Samtidigt flyttades huvudkontoret hem till Habo.

”Vi hade samlat en gedigen kompetens under åren kring plock och packa och lagerhållning som snabbväxande e-handlare och vi hade dessutom hjälpt andra e-handlare. Så det var tredjepartslogistik vi ville fokusera på och inte själva vara e-handlare längre”, säger Jonas Ahlgren.

”I Habo fanns bra lagerlokaler så vi ville skapa arbetstillfällen på vår hemort.”

Den lönsamma tillväxten har fortsatt med Dreamlogistics som hittills belönats med tre Gasellpriser. Och i fjol passerade bolaget drömgränsen 100 miljoner kronor i omsättning. 

”Drömmålet uppnåddes med råge för vi omsatte 175 miljoner kronor, en ökning med 38 procent jämfört med året innan. Vi har växt i takt med våra kunder. Från start var det små och medelstora företag som kontaktade oss men numera är det mest stora företag som behöver stora lagerutrymmen.”

Tillväxten sker nu både organiskt och genom förvärv. I januari i år köpte man Reach Logistics i Jönköping som omsätter 76 Mkr. Därmed expanderar man geografiskt med lagerlokaler även i Borås och Göteborg som komplement till bolagets lager i Ängelholm, Jönköping och Habo. Dessutom är man i startgroparna för en utlandsexpansion.

”Tillväxt finns i vårt DNA så vi vill fortsätta växa. I år blir omsättningen runt 350 Mkr. I den här branschen måste man växa eller så försvinner man. När pandemin avtar är planen att följa med våra kunder ut i Europa och erbjuda lokal lagring på deras europeiska marknader”, säger Jonas Ahlgren.

”Men samtidigt som vi i nuläget klarat oss bra i pandemin så måste vi vara beredda på att vi längre fram kan drabbas genom att företag skjuter upp beslut om nya logistiklösningar.”

 


Innehåll från FastighetsbyrånAnnons

”Det är dags för bindande bud vid bostadsköp”

Bostadsaffärerna skulle kunna bli tryggare för både säljare och köpare ifall budgivningen blev bindande i Sverige. Det menar i alla fall Johan Engström, vd för Fastighetsbyrån. 

Fastighetsbyrån erbjuder tryggare budgivning med BankId 

Du har precis lagt det vinnande budet på drömbostaden. Du och din partner har skålat i champagne och ska nu åka till mäklaren för att skriva på kontraktet. Då brummar det i fickan. ”Tyvärr har säljaren bestämt sig för att gå vidare med en annan köpare.” 

Va? Men det var ju klart?!

Många känner tyvärr igen sig i den här situationen. Andra har upplevt upptrissade budgivningar med anonyma köpare som sedan plötsligt försvinner när priset är tillräckligt högt.

Bidrar till osäkerhet

Johan Engström menar att dessa situationer bidrar till att skapa såväl stor osäkerhet för köpare och säljare, som bristande tillit för mäklaryrket. Inte sällan förekommer rykten och spekulationer om lockpriser och riggade budgivningar. 

– Mäklaren är enligt lag skyldig att presentera varje inkommet bud till säljaren, även om det är anonymt och kommer i sista sekund. Men det föder en hel del onödig stress och osäkerhet för alla inblandade. 

Han poängterar ironin i att vi i Sverige har invaggats i tron att muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga – men när det gäller livets största affär är detta som bortblåst. Han menar dock att det kan finnas en potentiell lösning i sikte. 

– I våra grannländer Norge och Danmark använder man sig av bindande bud, och det tror jag vi skulle ha glädje av här i Sverige också. Då blir varje bud mer seriöst och genomtänkt, vilket skulle ge en lugnare budgivning och en ökad trygghet genom hela processen. 

”Marknaden är redo”

I Norge fungerar bindande bud ungefär som ett offertförfarande, att budet måste inkomma inom en viss tidsfrist. Om säljaren accepterar inom den tidsramen är affären i hamn. I Danmark är alla bud hemliga och öppnas vid samma tidpunkt. Gemensamt för de två länderna är att det bud man lägger är juridiskt bindande. Men i Sverige är som bekant ingenting klart förrän kontraktet är påskrivet. 

– Jag tror att det finns stort intresse för bindande bud i Sverige, säger Johan Engström. På Fastighetsbyrån har vi sedan ett par år tillbaka erbjudit möjligheten att lägga bud digitalt med hjälp av Bank-ID, men vi kan fortfarande inte neka anonyma budgivare. 

En snabb titt på inkomna anmälningar till Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) bekräftar att det ofta handlar om upplevda oegentligheter med budgivning och lockpriser. Skulden hamnar inte sällan på mäklaren, som i regel alltså bara gör sitt jobb.

– Man kan tro att vi får högre priser genom att spela på osäkerhet. Men jag tror vi kan få bättre harmoni på marknaden om alla vet precis vad som gäller. Bindande bud skulle ge både säljare, budgivare och mäklare en större trygghet och jag tycker att politikerna så fort som möjligt ska utreda hur det skulle kunna utformas på ett sätt som gynnar alla, avslutar Johan Engström. 

Frågor och svar om budgivningar

Mer från Fastighetsbyrån

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fastighetsbyrån och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?