Annons

Här hyllas Gasellvinnarna i norr – stort fokus på omställning: "Tror på stark uppstuds"

Coronapandemin tog stor plats på höstens första Gasellevent – där Gasellvinnarna i Sveriges fyra nordligaste län utsågs. Förmågan att anamma och skynda på digitaliseringen är en nyckel för att klara krisen, menar flera av gästerna. 

Anna Ekelund, nyhetschef på Di och Andreas Johansson, programledare på DiTV, modererade Gaselleventet.
Anna Ekelund, nyhetschef på Di och Andreas Johansson, programledare på DiTV, modererade Gaselleventet.Foto:Jesper Frisk
Tobias Lindfors, vd för Student Consulting.
Tobias Lindfors, vd för Student Consulting.Foto:Jesper Frisk
Katarina Lundahl, chefsekonom på Unionen.Foto:Jesper Frisk
Daniel Stark, strategi- och affärsutvecklingschef på Telia, och Katarina Lundahl, chefsekonom på Unionen.
Daniel Stark, strategi- och affärsutvecklingschef på Telia, och Katarina Lundahl, chefsekonom på Unionen.Foto:Jesper Frisk

Normalt hyllas årets Gasellföretag under festliga former med mat, dryck och inte minst jublande publik. Den här hösten är annorlunda och Dagens industri uppmärksammar vinnarna under flera digitala galor. 

Först ut var på torsdagen var vinnarna i landets fyra nordligaste län. Faktum är att tre av de fyra länen – Jämtland, Västernorrland och Norrbotten – återfinns på topp fem i riket när det gäller antal Gaseller per 100.000 invånare. 

Att det handlar om län med stark ekonomisk utveckling hindrar inte att det finns orosmoln. Årets listor sträcker sig till 2019 och därmed syns följderna av coronapandemin inte i boksluten. 

Men pandemin tog ändå plats i alla samtal under programmet. Katharina Lundahl, chefsekonom på Unionen, sade att krisen kan ge extra fart för de företag som snabbt förmår att förändra verksamheten. 

”I Sverige är vi bra på att ställa om. Och om det är något företagen behöver göra nu så är det att ställa om snabbt. Teknik och digitalisering är en nyckel för att lyckas”, säger hon. 

Flera av de övriga gästerna i programmet beskrev hur deras verksamhet förändrats under coronaåret. Tobias Lindfors, fyrfaldig gasellvinnare och vd för bemanningsföretaget Student Consulting, berättade att företaget i allt större utsträckning matchar arbetsgivare och konsulter digitalt. De fysiska anställningsintervjuerna har blivit färre.

För butikskedjan Indiska har pandemin inneburit ett lyft för e-handeln samtidigt som många butiker har haft det svårt. 

”I Norge och Finland har butikerna tidvis varit stängda och även i Sverige ser vi en nedgång, i synnerhet i storstäderna”, säger vd:n Karin Lindahl. 

Men att butikerna skulle försvinna helt tror Karin Lindahl inte.

”Hälften av vår e-handelskunder väljer att hämta ut sin vara i butik, så den kopplingen är viktig”.

I årets första Gasellprogram konstaterades att vi sannolikt kommer att få se ett fortsatt tapp nästa år. Men återhämtningen kan gå snabbt, tror Katharina Lundahl på Unionen.  

”Den här krisen blir djup, men vi kommer ur den snabbare än finanskrisen. För mot den fanns inget vaccin. En dag är den här krisen slut och då tror jag på en väldigt stark uppstuds för svensk och global ekonomi”, säger hon. 

Innehåll från Malmö stadAnnons

”En subkultur som blivit en miljardindustri”

Den omsätter lika mycket som den svenska exporten av järnmalm och har därmed blivit en av Sveriges basnäringar. Spelutvecklingsbranschen har utvecklats till en miljardindustri. Dess epicentrum ligger i Malmö.

– Att branschen lockar hit människor från världens alla hörn är tack vare Malmös internationella atmosfär, säger Peter Lübeck på Game Habitat.

Det är lätt att starta, utveckla och etablera företag i Malmö. Läs mer om näringsliv et i Malmö här. 

Avatar, Tom Clancy´s The Division, James Bond och Sayonara Hearts. Några av världens största och mest kritikerrosade spel är skapade av spelutvecklingsbolag som alla har kontor i Malmö. 

Hur kommer det sig att Malmö blivit ett globalt nav inom den här framgångsindustrin? 

Flera faktorer spelar in, menar Peter Lübeck. Han är vd för intresseorganisationen Game Habitat, vars syfte är att skapa bästa möjliga förutsättningar för spelutvecklingsindustrin i södra Sverige att fortsätta växa och utvecklas. 

Massive Entertainments flytt från Ronneby till Malmö i början av 2000-talet gjorde avtryck på flera sätt, konstaterar Peter Lübeck.

– Nordic Game Conference, Europas ledande spelutvecklarkonferens, startades kort därefter och har sedan dess anordnat årliga sammankomster i Malmö. Några år senare slog The Game Assembly upp dörrarna i stan. Idag rankas skolan som en av de tio främsta utbildningarna i världen inom spelutveckling. 

I stort sett alla som gått utbildningen erbjuds arbete efteråt.

”Massives framgångar har banat väg”

Allt sammantaget gjorde att den globala spelutvecklingsbranschen fick upp ögonen för Malmö. Sedan dess har det rullat på, i en otrolig tillväxttakt. 

– Massives framgångar har banat väg för en mängd etableringar av medelstora spelföretag, som Sharkmob och Avalanche Studios Group. Dessutom finns en uppsjö av små så kallade indies, fåmansföretag, som är nischade inom särskilda områden och som besitter stor konstnärlig och artistisk förmåga. 

Peter Lübeck fortsätter:

– Idag har vi skapat ett ekosystem av olika aktörer och studior som omsätter 2,5 miljarder. I Malmö finns idag 75 bolag med anställda från 66 olika nationaliteter.

Att Malmö fortsätter locka globala talanger inom spelutvecklingsindustrin – och som väljer att stanna här – handlar om stadens unika fördelar, säger Peter Lübeck. I dagarna släppte föreningen en undersökning som har analyserat hur de som arbetar inom spelutveckling trivs inom såväl sin bransch som i regionen. Svaren är entydiga.

– I stort sett alla uppger att Malmö är en stad som är lätt att etablera sig i. Här är folk öppna och trots att det är en liten stad, globalt sett, finns ett kulturellt utbud som kan mäta sig med vilken global storstad som helst. De är nöjda med branschen, men ännu mer nöjda med att leva och verka just här.

Kommunalrådet närvarade

Stadens engagemang i branschen tror Peter Lübeck också är en bidragande orsak till att tillväxttakten i Malmö varit så stark.

– Jag minns inför starten av vår förening, Game Habitat. Redan på vårt första möte med staden närvarade Malmös högsta kommunalråd, Katrin Stjernfeldt Jammeh. Det sa mycket tyckte jag, att staden på riktigt är intresserad av att förstå och skapa goda förutsättningar för nya näringar att etablera sig här. 

– Den levnadsstandard som finns i Malmö hade varit svår att uppnå i vilken europeisk storstad som helst, då Malmös bostadspriser ligger på helt andra nivåer än exempelvis Stockholms, Köpenhamns eller Londons, förklarar Peter Lübeck.

Stockholm är i absoluta tal räknat, fortfarande en större spelstad än Malmö, säger Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen. Men Malmö har vuxit enormt som spelhubb de senaste åren. 

– Malmö är ett minisverige i vilken typ av spel och bolag som finns och produceras. Det är många av Stockholmsbolagen som har kontor i Malmö. Det finns också utländska bolag som valt att lägga sitt Sverigekontor i Malmö, som IO Interactive, säger hon.

Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.
Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.

Närheten till The Game Assemblys spelutbildning är en annan stark dragningskraft för Malmö, menar hon.

– I kursplanen ingår praktik och det är vanligt att man får jobb på samma plats direkt efter examen. 

Därför ser hon inga mörka moln framåt trots att Sverige går in i en lågkonjunktur. 

– Jag har svårt att se att vi skulle tappa i branschen, kanske att ökningen går lite långsammare och att bolagen blir mer försiktiga i sina satsningar, jag är övertygad om att det kommer vara fortsatt stor efterfrågan på kompentent personal. Människor vill ha nya spelupplevelser, på det sättet är det en konjunktursäker bransch.

Se Game Habitats film om spelstaden Malmö här 

Allt fler människor och företag söker sig till Malmö – läs mer om näringslivet här 

 

 

 

Mer från Malmö stad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Malmö stad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera