1515
Annons

Här gror de svenska finanstopparnas vinsatsningar

Det bubblar och jäser i det svenska näringslivet. Finansfolk och direktörer driver champagnehus och vinodlingar från Kullahalvön till såväl södra Frankrike som Bulgarien. 

Di:s kartläggning leder även till Piemonte, men råkar också på villospår i såväl Göteborg som tyska Rheingau. 

Finansmannen Håkan Guldkula, Bengt Thomaeus vingård Monte Rosola och förvaltaren Christer Gardell.
Finansmannen Håkan Guldkula, Bengt Thomaeus vingård Monte Rosola och förvaltaren Christer Gardell.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från AlronAnnons

Saneringsbranschen måste gå till att ha en cirkulär affärsmodell

Kristoffer Ceder, platschef på Alron, och Linus Berg, hållbarhetschef på Ocab, vill visa att med samarbete skapas en bättre cirkulär hantering.
Kristoffer Ceder, platschef på Alron, och Linus Berg, hållbarhetschef på Ocab, vill visa att med samarbete skapas en bättre cirkulär hantering.

Att luktsanera exempelvis möbler och textilier efter en brand för att kunna återbruka dem är något som gynnar miljön, bland annat genom minskad avfallshantering och resursslöseri. Genom nya miljövänliga produkter och kunskapsutbildningar vill nu Alron, ihop med sina samarbetspartners, dra sitt strå till stacken för att visa att företag i saneringsbranschen gärna går i bräschen för en minskad klimatpåverkan.

– Att luktsanera efter en brand var något som var betydligt vanligare förr om åren. Tyvärr har det blivit allt vanligare att försäkringsbolagen erbjuder sina kunder kontantersättning så att kunden kan köpa en ny produkt/vara istället för att sanera den. Jag tycker att försäkringsbolagen har tappat miljöaspekten här då sanering verkligen kan bidra till ett minskat klimatavtryck, säger Kristoffer Ceder, platschef på Alron.

Alron, som är Skandinaviens ledande leverantör av mikrobiologiska produkter, system och tjänster till saneringsbranschen, bildades av 1977 och var ett av de första avknoppningsföretagen från Lunds universitet och KTH. 

– Vi har drivits av en miljömedvetenhet redan från början och sedan 2015 har vi utvecklat en helt ny produktportfölj av väteperoxidbaserade produkter i linje med gällande direktiv som har uppnått bättre effektivitet och miljöprofil. Våra produkter lämnar inga farliga restprodukter, berättar Kristoffer Ceder.

Sanering minskar klimatavtrycket

En viktig del i Alrons goda utveckling genom åren har varit det nära samarbete man har med sina leverantörer och kunder. En av Alrons äldsta samarbetspartners är Ocab, ett rikstäckande sanering- och avfuktningsföretag som finns på 60 platser i Sverige, som också sätter miljöaspekterna högt på agendan. 

– Vi i branschen måste visa försäkringsbolag och deras kunder nyttan av sanering, att våra tjänster och produkter möjliggör miljö och kostnadsbesparingar. Det är exakt det som behöver ske för att motverka dagens slit och slängsamhället. Exempelvis kan en sanering av en soffa istället för att kassera och köpa nytt ge en miljöbesparing* på 91 procent, och för ett par jeans hela 99 procent. Till det kommer också en ekonomisk snitt besparing på 92 procent för de två varorna. Tillsammans med Alron vill vi verkligen få upp det här på agendan och utbilda marknaden. För tillsammans kan vi göra så mycket mer och skapa en bättre cirkulär hantering, menar Linus Berg, hållbarhetschef på Ocab. 

Under de drygt 40 år som Alron har funnits har företaget byggt upp en unik kompetens inom saneringsbranschen. 

– Vi var först med att jobba med väteperoxidbaserade produkter men har under åren fått många som kopierat oss. Men de företagen besitter inte samma kunskap kring forskning och utveckling som vi har byggt upp genom åren. Den skulle jag vilja säga är unik. Det är också något som vi vill dela med oss av och det gör vi bland annat genom vår Alron Academy. Där tar vi fram, i nära samarbete med våra kunder, utbildningar för att möta deras behov. Exempelvis så har vi ihop med Ocab skapat en ny digital utbildning så att de kontinuerligt kan utbilda sin personal i förståelsen av de produkter de ska använda, avslutar Kristoffer Ceder.

Om Alron
Alron grundades 1977 och var är ett av de första avknoppningsföretagen från Lunds universitet och KTH. Alrons affärsidé bygger på omvandlingen av forskningsresultat inom områdena mikrobiologi, organisk kemi och ytkemi till praktiskt användbara produkter och metoder med minsta möjliga miljöpåverkan vid produktion, användning och avyttring. Alron tillverkar idag produkter för desinficering, avfallsnedbrytning och luktkontroll. 

Läs mer om Alron här!  

*Besparingarna är beräknade på soffa med pris på 10 081 kronor och ett par jeans med pris 1001 kronor. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Alron och ej en artikel av Dagens industri

Billigare att köra elbil – trots högt elpris

Trots höga elpriser är det fortfarande billigare att köra elbil än bensin- och dieselbilar.

”Men det är klart, fortsätter elpriserna att öka kraftigt resten av året, så minskar de här skillnaderna”, säger Sofia Linder, chefsekonom på branschorganisationen Mobility Sweden.

Elbilar, som ofta har ett dyrare inköpspris än motsvarande som drivs på bensin och diesel, har kunnat locka med billigare milkostnad. Och det gäller fortfarande, trots att elpriserna har gått upp.

”Ser man på helåret och drivmedelskostnaden att köra en bil så är det fortsatt en stor fördel för elbilen”, säger Sofia Linder.

Priset på el varierar kraftigt mellan de fyra elprisområdena som Sverige är indelat i, och är dyrast i södra Sverige. Därför är det främst där som prisskillnaderna mellan att köra en elbil och bensin- eller dieselbil vid vissa tillfällen skulle kunna jämnas ut.

”Beroende på hur både bensin- och dieselpriset och hur elpriset utvecklas de kommande månaderna, så kan det för en enskild månad bli så att driftkostnaderna är i nivå med varandra eller att elbilen skulle kunna vara dyrare att köra”, säger Sofia Linder.

Om man räknar på att en bensinbil i snitt kommer en mil på 0,73 liter, var milkostnaden i augusti omkring 14:40 kronor. Om man jämför med att en elbil i snitt drar 2 kilowattimmar på en mil, behöver kilowattpriset vara runt 7:20 kronor för att milkostnaden ska vara lika hög som för bensinbilen. 

Bilköparna verkar inte ha skrämts bort av de höga elpriserna. Antalet nyregistrerade elbilar i augusti tyder på att intresset för att skaffa elbil fortsätter att öka.

”Det är ju fortfarande så att alternativen som de flesta har, alltså bensin och diesel, också är relativt dyra nu”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på konsumentorganisationen M Sverige.

Men det finns också andra orosmoment kring elen som kan få bilköpare att fundera en extra sväng kring hur det skulle fungera med en elbil. En sådan fundering är om elen rent generellt kommer att räcka i och med att allt mer el behövs, enligt Carl-Erik Stjernvall.

”Där tror jag väl att det är en bild som kanske inte når tillräckligt många, just att vi har ett rätt stort överskott, och exporterar mycket el”, säger han.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera