Fjällturismen växer så det knakar och de svenska fjällen lockar både svenska och internationella turister. Men de är långt ifrån de billigaste, visar Forex Banks Skiindex. Di listar prisnivån på 28 skidorter.
Stina Ollila
Skidåkningen kan bli billigare än man tror. Till höger Brezovica i Kosovo, där priset ligger 78 procent lägre än i Åre.Bild:AP
Snön har kommit tidigt både i Sverige och Alperna och flera skidorter har redan öppnat sina liftsystem. Det betyder att det är hög tid att boka vintersemestern och den som inte vill spendera hela semesterkassan på liftkortet har anledning att prisjämföra.
Priserna mellan skidorterna varierar nämligen kraftigt mellan olika resmål, visar Forex Banks nya Skiindex, som listar prisnivån på 28 skidorter runtom i världen.
Billigast är Brezovica i Kosovo med en prisnivå som är 78 procent lägre än svenska Åre. Den högsta toppen på orten är 2.500 meter över havet och den stora mängden snö har gjort den populär bland snowboardåkare och de som gillar att åka offpist.
Även polska Zakopane och bulgariska Pomporovo hör till de skidorter som har lägst prisnivå, enligt indexet.
”Brezovica i Kosovo är en mindre ort, men som har stora ambitioner. Tvåan på listan, polska Zakopane är nog mer känt för många”, säger Tom Friberg, kommunikationschef på Forex Bank, enligt ett pressmeddelande.
Amerikanska Aspen och Jackson Hole är de absolut dyraste skidorterna, enligt Forex Skiindex. Den främsta förklaringen är att kronan är svag mot dollarn.
”Det gör att många orter i Alperna och USA ligger något högre i pris än vanligt, men där finns många orter som erbjuder en oslagbar skidupplevelse”, säger Tom Friberg, enligt ett pressmeddelande.
Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.
Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.
2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs.
50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.
Får hjärtan att bulta
En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.
Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider.
För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.
Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.
Bekväm och säker – i alla situationer
Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.
Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.
På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.
Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser.