1515

Här är Volvos nya självkörande bil

Volvo Cars startar sitt stora test av självkörande bilar med endast två familjer. Och till en början måste de köra själva.

I säkerhetens namn har Volvo valt att gå långsamt fram.

Bild:Karin Olander

"För oss är det viktigaste att förstå hur människorna upplever tekniken", säger Marcus Rothoff, projektledare för Drive Me.

Volvo Cars har kallat sitt projekt Drive Me världen största självkörandetest för helt vanliga människor i vanlig trafik. Bolaget har presenterat planer på att upp till hundra bilar ska testas av familjer och att bilarna på en förutbestämd slinga runt Göteborg ska kunna färdas på egen hand.

Men det startar i mindre skala både sett till antal och hur autonoma bilarna är.

Den första familjen fick symboliskt nycklarna av vd:n Håkan Samuelsson redan i januari under bilmässan i Detroit. Men det dröjde till förra veckan innan de och familjen Simonovski, som är den andra familjen som valts ut bland de över tusen som skickat in ansökan, fick tillgång till bilarna.

Di och ett fåtal andra svenska och internationella medier har fått träffa familjerna. Familjen Simonovski, som består av Sasko och Anna samt barnen Elin och William, bor i Långedrag och på garageuppfarten står en XC90 laddhybrid med kameror invändigt som filmar både föraren, passagerarna och pedalerna. Allt för att Volvo ska kunna dokumentera försöksfamiljens reaktioner och beteenden.

"Det känns väldigt roligt att vara med i utvecklingen av självkörande bilar. För egen del tror jag att den bästa nyttan är när man sitter i bilköer och det är tråkig körning. Annars tycker jag om att köra bilen själv", säger Sasko Simonovski, som brukar köra till jobbet på Ericsson på Lindholmen.

"Jag känner mig nyfiken på den nya tekniken och tror att man vänjer sig snabbt. Kamerorna glömmer man snabbt bort", säger Anna Simonovska som jobbar på Handelsbanken.

Jämfört med en vanlig XC90 har testbilen fler kameror och radarsensorer och dessutom en laserradar (lidar) i fram. Extra datorer ligger under golvet i bagaget och tredje sätesraden har tagits bort. Men i dagsläget får inte familjen använda mer avancerade system än vad som finns även i andra Volvobilar. Det handlar om förarstödsystemet Pilot Assist som kan styra så att bilen håller sig innanför linjerna, den kan hålla hastigheten och avstånd till framförvarande bil och bromsa själv. Liknande system har flera andra tillverkare som Mercedes-Benz, BMW, Lexus och Audi.

"Föraren har ansvaret för körningen i det här stadiet, men bilen är kapabel till mer självkörande och det kommer att utökas efter hand. Under kontrollerade former på bana kommer familjerna också att få testa autonom körning på en högre nivå", säger Marcus Rothoff.

Hade ni för ambitiösa planer tidigare?
"Vi har tekniken, men vi måste vara säkra på att människor förstår den. Det värsta vore en olycka för att föraren inte har varit säker på sin roll. Syftet med projektet är att gå från övervakad körning till oövervakad körning och på vägen dit vill vi få information om hur tekniken upplevs av folk i deras vardag. Det är väsentligt för att hamna rätt när vår första självkörande bil lanseras, säger Marcus Rothoff.

Bilarna som ingår i försöket nu håller sig på nivå 2 på den internationella skalan som går från 0 till 5 där högsta nivån är ett fordon som varken har ratt eller pedaler. Volvo planerar att 2021 lansera en självkörande bil på nivå 4, där bilen kan ta över kontrollen i vissa trafikmiljöer och då har fordonstillverkaren ansvaret.

Förutom de två testfamiljerna som har fått de första bilarna tillkommer tre familjer under våren som får bilar de ska testa i cirka 1,5 år. Projektet kommer att växa allt eftersom med fler deltagare och också mer avancerad teknik.

Autonom körning är en av de stora trenderna i bilvärlden och det pågår en kapplöpning mellan både etablerade tillverkare och it-företag som Googles bilföretag Waymo och taxijätten Uber som Volvo nyligen har slutit avtal med om leverans av bilar. Häromveckan gick General Motors ut med att man planerar att ha robottaxi 2019. Flera andra tillverkare har satt 2020 eller 2021 som årtalet när självkörande bilar kommer ut på marknaden.

"Utvecklingen går snabbt och det vi säkert kan säga är att mixen av fordon kommer att vara annorlunda om några år", säger Marcus Rothoff.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?