Annons

Här är Volvos nya självkörande bil

Volvo Cars startar sitt stora test av självkörande bilar med endast två familjer. Och till en början måste de köra själva.

I säkerhetens namn har Volvo valt att gå långsamt fram.

I Göteborg ska några familjer nu testa Volvos självkörande bilar. I det första steget handlar det mest om förarstöd, där Volvos tekniker ska undersöka hur föraren agerar. Men 2021 siktar Volvo på att ha bilar som kan köra helt på egen hand.

.
Bild:Karin Olander

"För oss är det viktigaste att förstå hur människorna upplever tekniken", säger Marcus Rothoff, projektledare för Drive Me.

Volvo Cars har kallat sitt projekt Drive Me världen största självkörandetest för helt vanliga människor i vanlig trafik. Bolaget har presenterat planer på att upp till hundra bilar ska testas av familjer och att bilarna på en förutbestämd slinga runt Göteborg ska kunna färdas på egen hand.

Men det startar i mindre skala både sett till antal och hur autonoma bilarna är.

Den första familjen fick symboliskt nycklarna av vd:n Håkan Samuelsson redan i januari under bilmässan i Detroit. Men det dröjde till förra veckan innan de och familjen Simonovski, som är den andra familjen som valts ut bland de över tusen som skickat in ansökan, fick tillgång till bilarna.

Di och ett fåtal andra svenska och internationella medier har fått träffa familjerna. Familjen Simonovski, som består av Sasko och Anna samt barnen Elin och William, bor i Långedrag och på garageuppfarten står en XC90 laddhybrid med kameror invändigt som filmar både föraren, passagerarna och pedalerna. Allt för att Volvo ska kunna dokumentera försöksfamiljens reaktioner och beteenden.

"Det känns väldigt roligt att vara med i utvecklingen av självkörande bilar. För egen del tror jag att den bästa nyttan är när man sitter i bilköer och det är tråkig körning. Annars tycker jag om att köra bilen själv", säger Sasko Simonovski, som brukar köra till jobbet på Ericsson på Lindholmen.

"Jag känner mig nyfiken på den nya tekniken och tror att man vänjer sig snabbt. Kamerorna glömmer man snabbt bort", säger Anna Simonovska som jobbar på Handelsbanken.

Jämfört med en vanlig XC90 har testbilen fler kameror och radarsensorer och dessutom en laserradar (lidar) i fram. Extra datorer ligger under golvet i bagaget och tredje sätesraden har tagits bort. Men i dagsläget får inte familjen använda mer avancerade system än vad som finns även i andra Volvobilar. Det handlar om förarstödsystemet Pilot Assist som kan styra så att bilen håller sig innanför linjerna, den kan hålla hastigheten och avstånd till framförvarande bil och bromsa själv. Liknande system har flera andra tillverkare som Mercedes-Benz, BMW, Lexus och Audi.

"Föraren har ansvaret för körningen i det här stadiet, men bilen är kapabel till mer självkörande och det kommer att utökas efter hand. Under kontrollerade former på bana kommer familjerna också att få testa autonom körning på en högre nivå", säger Marcus Rothoff.

Hade ni för ambitiösa planer tidigare?
"Vi har tekniken, men vi måste vara säkra på att människor förstår den. Det värsta vore en olycka för att föraren inte har varit säker på sin roll. Syftet med projektet är att gå från övervakad körning till oövervakad körning och på vägen dit vill vi få information om hur tekniken upplevs av folk i deras vardag. Det är väsentligt för att hamna rätt när vår första självkörande bil lanseras, säger Marcus Rothoff.

Bilarna som ingår i försöket nu håller sig på nivå 2 på den internationella skalan som går från 0 till 5 där högsta nivån är ett fordon som varken har ratt eller pedaler. Volvo planerar att 2021 lansera en självkörande bil på nivå 4, där bilen kan ta över kontrollen i vissa trafikmiljöer och då har fordonstillverkaren ansvaret.

Förutom de två testfamiljerna som har fått de första bilarna tillkommer tre familjer under våren som får bilar de ska testa i cirka 1,5 år. Projektet kommer att växa allt eftersom med fler deltagare och också mer avancerad teknik.

Autonom körning är en av de stora trenderna i bilvärlden och det pågår en kapplöpning mellan både etablerade tillverkare och it-företag som Googles bilföretag Waymo och taxijätten Uber som Volvo nyligen har slutit avtal med om leverans av bilar. Häromveckan gick General Motors ut med att man planerar att ha robottaxi 2019. Flera andra tillverkare har satt 2020 eller 2021 som årtalet när självkörande bilar kommer ut på marknaden.

"Utvecklingen går snabbt och det vi säkert kan säga är att mixen av fordon kommer att vara annorlunda om några år", säger Marcus Rothoff.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Life science-bolag behöver ha koll på sina siffror

Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.
Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.

Rätt ekonomisk information i rätt tid är viktigt inom Life Science för att dessa bolag ska kunna gå ut med denna till investerare och på marknaden. Noterade bolag har i tillägg specifika regler och rapporteringstider att följa. 

– Det är extra roligt att jobba med life science- och utvecklingsbolag just för att de är så intresserade av sina siffror, säger Malin Wikstrand, redovisningskonsult på Accountor. 

Malin Wikstrand sitter på Accountors Lundakontor i Medicon Village Science Park. Accountor har haft kontor där sedan 2012 då Medicon Village startade upp, idag en nätverksmiljö med 150 företag och organisationer med tillsammans 2200 medarbetare. Det är en intressant miljö att finnas i och Accountor har life science samt forsknings- och innovationsföretag härifrån som kunder. Hon tycker det är inspirerande att sitta nära kunder. 

– Det är roligt att man kan stöta på varandra, ta en kaffe eller lunch och lyssna på hur det går för deras projekt. Det är en häftig miljö att sitta i, säger Malin Wikstrand. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountors samarbete med Life Science-bolag. 

Börsnotering ställer fler krav

Malin Wikstrand tycker om att jobba med bolag som har tydliga rutiner. Att sätta upp rutiner och att arbeta helt digitalt är hennes vardag. Är bolagen börsnoterade har de fler krav på sin ekonomiska information och på transparens. 

– Det är roligt att vara med i den processen, säger Malin Wikstrand. 

Effektiviserar och professionaliserar

Ett bolag hon jobbar med, Pledpharma, noterades på Nasdaq förra året.  

– Sedan vi började jobba med Accountor har vi gått över från mycket manuell hantering av ekonomiarbetet till helt digitalt arbete. Utöver att digitaliseringen har effektiviserat ekonomiarbetet ger den också en skalbarhet. Vi kan växa utan något större merarbete. Arbetet flyter dessutom på obehindrat oavsett var i världen vi är samtidigt som vi samarbetar med Malin Wikstrand i Lund och Peter Einarsson, senior advisor på Accountor, i Stockholm, säger Yilmaz Mahshid, PhD, CFO på Pledpharma. Han fortsätter:

– Övergången till Nasdaq med rapportering enligt IFRS gör att det behöver vara bra kvalitet på rapporteringen samt att vi är mer pålästa då vi genomgår granskning från många håll. Processerna och arbetet inom ekonomi har professionaliserats till en helt annan nivå och Accountor har varit en del utav den professionaliseringen. 

Fakta Accountor 

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda, varav 270 konsulter på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountor här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?