Här är Volvos nya elbil

Volvos nya elbil heter C40 och är den första bil som företaget byggt för bara eldrift från början. Bilen har två elmotorer och en räckvidd på 42 mil och kommer bara att säljas över nätet.

Nya Volvo C40
Nya Volvo C40

2030 är det bara elbilar som gäller för Volvo Cars. Och dom ska bara säljas online.

Så det gäller att skynda på. För hittills har elversionen av XC40 varit den enda modellen i sortimentet utan bensin- eller dieselbil under huven.

Nu har Volvo dock dragit skynket från elbil nummer två, nya C40. Modellen är den första bil som företaget bygger för enbart eldrift, och den kommer alltså inte finnas med någon typ av fossilt driven motor.

Nya C40 är också den första bil från Volvo som uteslutande kommer att säljas över nätet, alltså i linje med den nya strategi företaget presenterat.

När utvecklingschefen Henrik Green presenterade bilen sa han att räckvidden på 42 mil ska ses som en start och att den kommer att förbättras efter hand i och med uppdateringar av mjukvaran. Som de flesta stora biltillverkare erbjuder Volvo nu uppdateringar över internet, vilket innebär att man inte ska behöva åka till verkstaden för att uppdatera bilen.

Bilen har en hög sittposition men en relativt låg taklinje jämfört med till exempel XC40, som byggs på samma plattform. C40 ser också ut att ha i princip samma interiör som XC40.

Batteriet på 78 kWh ska kunna laddas till 80 procent på 40 minuter och under skalet har C40 Googles operativsystem Android vilket ger tillgång till Google Maps och it-jättens röststyrning. Med C40 skickar Volvo också med obegränsad dataanvändning.

Som kommande elbilar från Volvo har C40 en interiör som är fri från läder och skinn.

Drivlinan känns igen från elversionen av XC40 och från Polestar 2. Det innebär 408 hästkrafter och 660 Nm i vridmoment. 0-100 km/tim går på 4,9 sekunder. 

Vad bilen kostar har Volvo inte avslöjat ännu. Men med tanke på att XC40 kostar från 699.000 kronor med samma drivlina kan man tänka sig ett pris däromkring för nya C40.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?