1515

Här är terroristernas favoritapp

En mobilapp som Rakhmat Akilov kommunicerade med vid dådet i Stockholm har blivit populär bland terrorister.

Men appen är också användbar i samband med naturkatastrofer och protester mot auktoritära regimer.

De krypterade apparna såsom Zello, Whatsapp och Telegram, är populära hos terrorister likaväl som frihetskämpar.
De krypterade apparna såsom Zello, Whatsapp och Telegram, är populära hos terrorister likaväl som frihetskämpar.Bild:Izabelle Nordfjell/TT

När Rakhmat Akilov skulle utföra sitt dåd i fjol i centrala Stockholm kommunicerade han flitigt med höga företrädare för Islamiska staten (IS) i Irak, tyder en granskning på som TT deltagit i. Han pratade med sina IS-kontakter, chattade och skickade bilder. Han bad om tips på spränganordningar, skickade en lojalitetsbekännelse till IS och förvissade sig om att hans attentatsplaner – i terrororganisationens ögon – var ideologiskt och religiöst försvarbara.

Inte minst använde han appen Zello, utvecklad i USA, som krypterar trafiken och allmänt beskrivs som en "walkie-talkie" för såväl tal som text och bildöverföring.

Zello är skapad för att klara begränsad täckning och drar inte mycket batteri, vilket gör den särskilt lämpad för utsatta förhållanden, såsom oroshärdar och katastrofområden. På sin sajt ger Zello exempel på hur appen använts: Av oppositionella i Turkiet som velat undvika censuren; i Venezuela av regimkritiska demonstranter; av offer för orkanerna Irma och Harvey (som i fjol drabbade Karibien och USA) som sökt hjälp och kontakt med anhöriga när andra kommunikationer rasat samman.

Appen är alltså idealisk för såväl kampen för frihet och människors överlevnad som för terrorister som vill krossa människors liv och frihet.

I boken "ISIS: Inside the Army of Terror" från 2015 skriver säkerhetsexperterna Hassan Hassan och Michael Weiss att appen är populär just bland Islamiska statens anhängare. Eftersom användare inte bara har individuella konton, utan också kan bilda större grupper, kan Zello användas som en radiokanal: Propaganda såsom hatpredikningar och uppmaningar till terrorhandlingar basuneras ut till stor publik.

Salman Abedi dödade 22 människor, varav flera barn, i samband en konsert med artisten Arian Grande i Manchester den 22 maj i fjol. Hans kommunikation med en överordnad, via just Zello, visar ohyggliga likheter med Akilovs. Även Abedi söker tillåtelse att döda civila. "Visa ingen nåd", blir svaret.

2015 förklarade Zellos vd Bill Moore att bolaget skulle anstränga sig för att "minimera att appen används av dåliga människor". Vad som skett på den fronten sedan dess är oklart. Sökningar på Akilovs kontakter visar att flera av dem och andra liknande konton är aktiva.

Zello reagerade med "förtvivlan" när Stockholmsdådet ägde rum, skriver företagets teknikchef Alex Gavrilov till TT. "Efter attacken samarbetade Zello i utredningen med svensk polis och (USA:s federala polis) FBI genom att erbjuda teknisk hjälp och information", fortsätter han.

Med 100 miljoner användare "är det tyvärr oundvikligt att folk använder appen till onda handlingar", skriver Gavrilov.

Han svarar inte på frågan om huruvida Zello tänker stänga av Akilovs kontakter.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Innehåll från TakedaAnnons

Covid tydliggör vårdens reformbehov

Vatroslav Mateljic, vd på Takeda Sverige.
Vatroslav Mateljic, vd på Takeda Sverige.

Under pandemin har det svenska vårdsystemet på många sätt svarat upp väl mot de utmaningar det ställts inför. Samtidigt blev strukturella brister tydligare. Nu behövs ett ”nytt vårdtänk” där vårdens parter samarbetar för ett hållbart system med patienten i centrum.

Läkemedelsbolaget Takeda arbetar i Sverige framförallt med sällsynta sjukdomar, gastroenterologi, neurovetenskap och onkologi. För ett par år sedan presenterade Takeda sin vision ”Hållbar vård i partnerskap”. Målet är att förbättra patienternas livskvalitet och patientmedverkan genom sektoröverskridande samarbeten mellan privat och offentlig sektor, implementeringen av modern teknik som distansmonitorering och datadriven diagnostik och vård. Under pandemin har man på Takeda sett hur de omdaningsbehov inom vården som belystes i deras vision blivit ännu tydligare.

– Tyvärr har pandemin inneburit att vårdsystemet hamnat efter med diagnostisering av framförallt cancer samt kroniska och sällsynta sjukdomar. För många kommer sjukdomen att upptäckas försent och bli svårbehandlad. I vår vision pekar vi tydligt på behovet av en omfokusering mot innovativa digitala lösningar som möjliggör tidiga diagnoser och därmed en tidigt insatt vård för patientens bästa, säger Vatroslav Mateljic, vd på Takeda Sverige.

– Särskilt akut är situationen för de 400 000 personer i Sverige som idag lever med sällsynta sjukdomar och redan nu väntar åratal på diagnos. För dessa personer finns dessutom ett stort behov av en snabbare och mer jämlik tillgång till nya innovativa och mer precisa läkemedel. Den nyligen presenterade WAIT-rapporten från EFPIA visar att Sverige ligger långt ifrån toppen när det gäller tillgänglighet av nya innovativa läkemedel för denna grupp. För att lösa detta krävs en öppen dialog rörande dagens ersättningsmodeller, vilka i större utsträckning bör baseras på värdet läkemedlet tillför enskilda patienter och dess anhöriga, fortsätter han.

Takeda vill med sin vision driva på en förändring av vårdsystemet.

Läs mer om det nya vårdtänket i Sverige här.

– Läkemedelsbolag har ett mycket speciellt och stort ansvar. Vi måste tänka bortom de läkemedel vi tillverkar och samarbeta brett med alla aktörer inom hälso- och sjukvårdssystemet för att utveckla nya lösningar som bidrar till en framtida hållbar vård. Vi välkomnar alla att diskutera och delta i vårt visionsarbete framåt, avslutar Vatroslav Mateljic.

Om :

Takeda är ett globalt läkemedels- och biofarmaceutiskt bolag från Japan som har funnits i 240 år. I Sverige fokuserar Takeda framförallt på sällsynta sjukdomar, neurovetenskap, gastroenterologi och onkologi.

 Läs mer om Takeda här.

 

Mer från Takeda

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Takeda och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?