1515

Här är ställena där du smittas av coronaviruset

Nästan 43.000 personer har hittills konstaterats smittade av coronaviruset i Sverige. Den verkliga siffran är förmodligen mångdubbelt högre.

Men var någonstans smittas folk egentligen? Nyckelordet är ”nära”. En enda missriktad, virusspäckad nysning kan vara nog för att trilla dit.

Nästa helg släpps reserestriktionerna, men fortfarande sprids smittan i landet. Under den gångna veckan har mellan ett par hundra och över tusen nya sjukdomsfall konstaterats varje dag. Ändå sägs spridningen vara på väg ned, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell.

”Det är ändå så att färre läggs in för intensivvård nu. Att antalet nya smittade är på samma nivå beror nog på att vi testar fler nu”, säger han.

Frågan är: Var smittas vi?

Hemma
”Internationellt, utifrån till exempel stora kinesiska studier, är det mycket som pekar på att det sker inom familjen, där ser man att det finns ett mönster. Det handlar om långa nära kontakter, inte bara att man springer förbi, säger Anders Tegnell.

Maria Rotzén Östlund, biträdande smittskyddsläkare i Region Stockholm, är inne på samma linje.

”Därför är det extra viktigt att man inte träffar äldre, så att de inte får den där första nysningen på sig om man precis blir sjuk”, säger hon.

Arbetsplatsen
Allt handlar om nära kontakt, förklarar Anders Tegnell.

”Riskkontakter etableras på avstånd mindre än två meter. Det händer på arbetsplatser”, säger han.

”Man ska ha möten på håll, och inte vara för tätt inpå varandra. Det räcker sannolikt att bli nyst på en gång om det är mycket virus i nysningen, så man ska inte vara nära varandra”, säger Maria Rotzén Östlund.

Kollektivtrafik
Avstånd gäller också i kollektivtrafik, som tunnelbanan eller bussen, förklarar hon. Fast det kan vara svårt i bland, när folk står packade i rusningstid.

”Om man märker att det är särskilt trångt i en vagn så är det bäst att byta”, säger hon

Tåg, flygplan
Tåg och flygplan är också situationer då man riskerar att vara för nära varandra, om inte tillräckliga åtgärder vidtas. Nu när vi får resa igen är det extra viktigt att tänka på det.

”Distansen på två meter gäller fortfarande. Det kan dock vara svårt på flygplan”, säger Maria Rotzén Östlund.

Restauranger och barer
”Restauranger kan vara ett ställe då man är nära, och sitter en längre tid”, säger Anders Tegnell.

Köbildning utanför kan också vara ett problem, enligt Maria Rotzén Östlund.

”Jag vet att de flesta jobbar jättemycket med säkerheten. Men det händer att gäster flyttar runt bord. Där har man själv ett ansvar”, säger Maria Rotzén Östlund.

Det händer att folk dricker ur varandras glas på krogen, konstaterar hon, men det måste absolut undvikas nu, understryker hon.

Nya kontakter
Anders Tegnell förklarar det som ska undvikas är nya kontakter, det vill säga att träffa sådana som man vanligtvis inte är nära.

”Då blir det färre smittkedjor. Fransmännen talar om att man ska leva kvar i sin bubbla. Då blir det ingen spridning vidare.”

Fast smittan kan ju ändå komma in i bubblan via de kontakter med andra som man ändå har. Då gäller det att hålla den där, och inte umgås med nya människor, konstaterar han.

Utomhus
Utomhus är oftast bra, och det är ju dit vi hänvisas för att träffa andra, på avstånd. Men även här finns risker.

”I parkerna i Stockholm är det för tätt. Det innebär en risk det också”, säger Maria Rotzén Östlund.

 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?