Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Här är restaurangen som säljer oönskad mat

MALMÖ 

Restaurangen Spill, som serverar mat av råvaror som annars skulle slängas, växlar nu upp i fyra gånger så stora lokaler i Malmö.

”Vi gör det här för att driva fram en förändring”, säger krögaren Erik Andersson.

Krögarparet Erik Andersson och Ellinor Lindblom har båda med en bakgrund på Michelinkrogen Daniel Berlin Krog.
Krögarparet Erik Andersson och Ellinor Lindblom har båda med en bakgrund på Michelinkrogen Daniel Berlin Krog.Foto:Lars Jansson

En tallrik med dagens lunch – fläskfilé med blomkål, rotselleri och äpple – landar på bordet. 

”Vårt mål är att maten som serveras ska bestå av hundra procent matsvinn. I dag når vi upp till 96 procent”, säger Erik Andersson. 

Foto:Lars Jansson

På hemsidan kan kunderna själva följa hur många procent av dagens rätt som består av matsvinn. Och skulle inte all mat gå åt under lunchserveringen får maten ytterligare en chans att användas vidare. Via appen Karma säljs gårdagens mat till halva priset. 

”Vi köper in matsvinnet till rabatterat pris, vi får ingenting gratis. Ofta sorteras dessa råvaror bort på grund av exempelvis skönhetsfläckar eller för att sista förbrukningsdag är nära. Men det är absolut inget fel på maten.”

Paret Erik Andersson och Ellinor Lindblom slog upp portarna till sin matidé våren 2018. Nu har de redan växt ur kostymen och i veckan öppnade restaurangen upp i nya lokaler i det gamla Kockumshuset i Malmö. 

”Tidigare hade vi plats för 24 matgäster, här har vi plats för närmare 90 personer. Det är ett jättesteg vi tar nu”, säger han.

Foto:Lars Jansson

Erik Andersson kommer närmast från en mångårig roll som kökschef på Michelinkrogen Daniel Berlin Krog i Skåne Tranås. 2017 klev han av för att hitta nya idéer.

”Under ledigheten besökte jag en massa leverantörer, som jag lärt känna. Jag gick runt på ett lager när jag såg en vagn i hörnan som var konstigt packad. I lådorna fanns kött, frukt, grönsaker och de berättade att allt skulle kastas. Det var samma sak hos flera olika leverantörer.” 

Där och då föddes tanken. Och frun Ellinor Lindblom – som då var restaurangchef på Daniel Berlin Krog – nappade direkt.

”Vi gillar båda den här branschen väldigt mycket. Kan man göra något som dessutom förändrar den till det bättre är det extra roligt”, säger hon. 

Varje år slängs 1,3 miljoner ton mat bara i Sverige. Under arbetet med restaurangen har ett starkt engagemang för matfrågan vaknat hos krögarparet. 

”En tredjedel av all mat som produceras i världen slängs. Det är alldeles för billigt att producera och slänga mat i dag. Och det är inte leverantörernas eller butikernas fel, utan hela systemets”, säger Erik Andersson. 

”Produktion av mat, liksom hanteringen av svinnet, har en enorm påverkan på klimatet globalt. Just nu pratar alla om flygskatt, men matsvinnet är det förvånansvärt tyst om. Det måste bli mycket dyrare att slänga mat och därför förespråkar vi en matskatt. EU har satt upp en vision om att halvera matsvinnet till 15 procent. Det kanske inte är ett rimligt mål, men en matskatt skulle åtminstone snabba på en förändring.”

Och engagemanget har vaknat i branschen. Flera branschaktörer växer nu med just matsvinnet i fokus: Matsmart säljer exempelvis enbart matvaror som av olika skäl hamnar utanför butikshyllorna, och med digital teknik hjälper Whywaste matbutikerna att få bättre koll på varornas hållbarhet. Restaurang Spill märker också av det ökade intresset. På 550 nyrenoverade kvadratmeter i Västra Hamnen ökar nu möjligheterna att ta emot större sällskap och växla upp cateringverksamheten. 

”Det är många företag som vill att jag kommer och pratar om matsvinn i samband med att vi serverar vår mat. Intresset för den här frågan är enormt, och nu får vi möjlighet att utveckla verksamheten och nå ut till ännu fler med ett hållbart och grönt tänk”, säger Erik Andersson. 

För en kock med fortsatt höga ambitioner innebär konceptet också en utmaning i köket. Framförhållningen kunde, av förklarliga skäl, varit bättre. 

”Varje dag får jag aktuella listor från leverantörerna på vad som finns att tillgå just nu. Helst vill jag veta måndag morgon vad jag ska servera tisdag lunch, men det är inte alltid det går. Vår kvällsdiskussion hemma handlar ofta om vad vi ska laga i morgon. Vi har de här råvarorna, vad kan vi göra med dem? Det har gett mig en otrolig nytändning som kock.”

 


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?