ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 24 MAJ Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Här är resebolagen som får bottenbetyg

1. Wizz Air, Ungern, 18 ärenden. 2. Norwegain Air Shuttle, Norge. 14 ärenden. 3. Air Berlin, Tyskland. 8 ärenden. 4. Lufthansa, Tyskland. 7 ärenden. 5. Nextjet Sverige, Örnsköldsvik. 7 ärenden. 6. Ryanair, Irland. 5 ärenden. 7. Thomson Airways, Storbritannien. 3 ärenden. 8. Vueling Airways, Spanien. 3 ärenden. 9. British Airways, Tyskland. 2 ärenden. 10. British Midland regional, Storbritannien. 2 ärenden. Källa: Vagabond.

Flygbolaget Wizz Air är värst av de värsta i år igen, och får en förstaplats på den “svarta listan”.

Flygbolagen är ofta dåliga på att ersätta resenären för förseningar, överbokningar och inställda flyg. Här är 10 i topp på Vagabonds och Råd och Röns “svarta lista” över de sämsta flygbolagen.

Listan presenteras en gång om året av tidningen Vagabond, i samarbete med Råd & Rön, och visar de resebolag som vägrat kompensera sina kunder för flygförseningar, överbokningar och borttappade bagge, trots rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Ungerska Wizz Air försvarar sin förstaplacering och blir därmed flygbolag som är sämst på att ersätta sina resenärer två år på raken. Under året har de totalt 18 ärenden av inställda flyg och förseningar som inte kompenserats till resenärer. Det skriver tidningen Vagabond.
På den svarta listans andraplaceringen kommer det Norska Norwegain Air Shuttle som har vägrat att följa ARN:s rekommendationer i 14 fall. Bland annat har resenärer vägrats ombordstigning, flyg har varit försenade och flyg har ställts in.

”Man ska komma ihåg att ARN inte är en domstol. Vi följer nämndens beslut i nio fall av tio men när vi anser att de har gjort en helt felaktig bedömning väljer vi att inte följa deras rekommendationer. Det kan till exempel handla om att det varit en strejk, ett blixtnedslag, eller andra saker som orsakat förseningen som vi inte kan påverka”, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian, till SVT.

Resenärer kan få ersättning med upp till 600 euro om deras flyg är mer än tre timmar försenade. Den som vill ha kompensation ska i första hand vända sig till flygbolaget.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies