1515

Här är fondkundernas viktigaste hållbarhetskrav

Tryck på när det gäller klimatet och rent vatten. Den uppmaningen riktar fondkunderna till SEB när banken frågar om ägaransvaret.

Foto:Thanassis Stavrakis

Med 600 miljarder kronor under förvaltningen är SEB:s fonder en stor ägare i både svenska och utländska bolag. Det ger stora möjligheter att påverka i hållbarhetsfrågor enligt banken.

”Tidigare sprang vi på allt, men vi måste prioritera och samverka med andra stora investerare för att kunna påverka”, säger Hans Ek, vd SEB Investment Management.

Banken har bett närmare 7.000 kunder att ranka de tre främsta av FN:s 17 hållbarhetsmål. De två största områdena blev att bekämpa klimatförändringen samt tillgången till rent vatten och sanitet. Varannan kund hade dessa områden på sin lista över de tre främsta målen.

”Klimatfrågorna blir synliga för var och en, antingen i Sverige eller på resor. Sociala och etiska frågor blir ofta andrahandsrapporter, därför är det naturligt att klimatet ligger i topp”, säger Hans Ek.

Gabriel Lundström, SEB:s Sustainability Manager på Företag & Privatkunder, är inte heller förvånad över att klimatfrågan kommer högt.

”Det var däremot lite förvånande att sociala frågor kom långt ned på kundernas val. Samtidigt vet vi om att klimatfrågor och vatten ligger högt på agendan hos kunderna”, säger han.

Bara drygt var tionde kund nämnde områden som jämställdhet, fattigdom, anständiga arbetsvillkor och biologisk mångfald på sina val av topp tre.

Som nummer tre av de 17 målen kommer ”God utbildning för alla” med 29 procent av rösterna.

”Det är lite förvånande, men efter att ha läst kommentarer i undersökningen så menar många att det behövs utbildning för att förstå klimatfrågornas vikt”, säger Gabriel Lundström.

Efter en analys av kundernas önskemål genomför banken nu tre åtgärder.

”I oktober gick SEB med i ett globalt arbete kring vattenfrågor, CDP Water. Det handlar om att identifiera problemen och föreslå åtgärder. Vi deltar också i gruppen IIGCC, som syftar till att påverka de 100 bolagen globalt som står för de största utsläppen. Den tredje åtgärden är att vi arbetar på att få till ett samarbete kring utbildningsfrågor”, säger Hans Ek.

Kan ni öka trycket?
”Ja, vi siktar på att även använda kapitalet i våra pensionslösningar till påverkan i hållbarhetsfrågor.”


Innehåll från RTSAnnons

Nöjdare medarbetare med en funktionell digital arbetsplats

Oskar Schager, Sales Specialist på RTS.
Oskar Schager, Sales Specialist på RTS.

Pandemin har varit en katalysator för utvecklingen av den digitala arbetsplatsen. När många arbetsplatser inte längre är knutna till en fysisk plats behöver företag säkerställa att system och teknik fungerar minst lika bra som när alla är på samma plats. Bolaget RTS har nolltolerans mot IT-strul och hjälper företag att göra den digitala omställningen funktionell och smidig.

RTS är en verksamhetsnära specialist inom IT som bl a säljer enheter, sköter logistik och återtag inom IT. Målet är att förse arbetsplatser med de plattformar som behövs för att teknik och system ska fungera säkert och smärtfritt. Bolaget är Nordens högst certifierade partner till VMware, som bl a har utvecklat en virtualiseringsplattform för applikationer och desktop.

VMware har flera lösningar som säkerställer en väl fungerande digital arbetsplats. Det centrala oavsett lösning är att de sätter användarens unika behov i fokus genom den mest säkra och enkla åtkomsten till användarnas arbetsverktyg på den enhet som passar användaren bäst vid varje givet tillfälle, samtidigt som silverfats-upplevelsen inte längre behöver innebära en utmattad IT-avdelning.

– Det bästa är att användarna själva inte behöver hantera systemen och från ett IT-perspektiv underlättar dessa program när folk vill använda olika typer av enheter, säger Fredrik Hallgårde, Team Leader för Digital Workspace på RTS.

Underlätta för användare

För att en digital arbetsplats ska fungera smärtfritt behöver man kunna hantera alla typer av enheter över internet via en molntjänst. Identitets- och kontohantering måste kunna fungera för att man ska kunna ha ett gemensamt konto som kan säkras och appliceras på alla tjänster.

– Oavsett om du är lagerarbetare, kör lastbil och använder digitala hjälpmedel i ditt arbete, jobbar hemifrån eller på kontor ska allt vara möjligt att hanteras på en och samma plattform. En användare ska inte behöva ringa servicedesk eller åka in till kontoret för att exempelvis ändra ett lösenord eller få ny mjukvara, säger Fredrik Hallgårde.

En konkurrensfördel

RTS tror att hur väl den digitala arbetsplatsen fungerar kan ha stor påverkan på anställdas inställning till sitt arbete. En smidig digital arbetsplats kan vara avgörande för om en anställd vill arbeta kvar eller till och med användas som konkurrensfördel vid ny rekrytering.

– Tänk dig att det istället gäller kontorsmiljön. Vill du sitta med fin utsikt eller i ett skrymsle? Det är viktigt att det är härligt att jobba, om inte så kommer de anställda så småningom söka sig bort från arbetsplatsen, säger Oskar Schager, Sales Specialist på RTS.

Om RTS

RTS är en helhetsleverantör inom IT-produkter, lösningar och tjänster med högt kompetenta specialister inom framförallt klienter, datacenter, virtualisering och infrastruktur. RTS är den mest certifierade partnern till VMware i Norden och den enda med 4 st Master Service Competencies inom VMware-lösningar.

Läs mer om RTS här 

 

Mer från RTS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RTS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?