1515

Här är Fingerprints prognos för 2017

Fingerprint Cards prognoser för nästa års intäkter och rörelsemarginal var bägge under marknadens förväntningar.

Biometribolaget justerar samtidigt ned prognosen för 2016, enligt dess pressmeddelanden inför torsdagens kapitalmarknadsdag.

Fingerprints vd Christian Fredrikson
Fingerprints vd Christian FredriksonBild:Joey Abrait

FPC lämnar en intäktsprognos på 7,5-9,5 miljarder kronor för 2017. Rörelsemarginalen för 2017 ”förväntas överstiga 35 procent".

I SME Direkts sammanställning från 1 november väntade sig analytikerna en försäljning på 8,56 miljarder kronor 2017. Spannet låg då på 5,5-11,7 miljarder kronor.

Analytikerna räknade med att marginalerna skulle sjunka från 2016 års nivåer, och snittestimatet för bruttomarginalen låg på 44,8 procent. Rörelsemarginalen väntades uppgå till 36,3 procent 2017.

"Verkligheten börjar komma ikapp Fingerprint. Det var väntat att konkurrensen skulle hårdna, men den har vuxit oroväckande snabbt", säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

För helåret 2016 väntar sig FPC att intäkterna kommer att ligga i intervallet 6,6-6,8 miljarder kronor - lägre än den tidigare prognosen om 7,2-7,5 miljarder som lämnades samtidigt som rapporten för tredje kvartalet. Rörelsemarginalen för 2016 bedöms fortfarande bli omkring 40 procent.

I samband med den senaste rapporten, i slutet av oktober, sa vd:n Christian Fredrikson att bolaget hade "en visibilitet som ger en rimligt bra syn på de kommande kvartalen till mitten av 2017".

Men nu konstateras att bolagets intäkter under fjärde kvartalet har ökat "i lägre takt än förväntat".

"Den förväntade starka säsongsbetonade volymtillväxten i fjärde kvartalet har uteblivit, påverkad av tidigare lageruppbyggnad i hela leveranskedjan", skriver Fingerprint i pressmeddelandet.

FPC skriver även att bristen på vissa andra komponenter, som har påverkat smartphonevolymerna negativt under kvartalet, och ökad konkurrens har påverkat intäkterna negativt.

"Fingerprint bedömer att dessa faktorer även kommer att påverka intäkterna för första kvartalet 2017." 

Under morgonens telefonkonferens konstaterade vd:n att bolaget nu måste bli bättre på att förstå lagersituationen längs hela mobiltelefonbranschens värdekedja.

"Vi är i början av kedjan, det är därför vi missade den här gången. Vi gör mycket för att få en bättre förståelse för hela kedjan framgent", säger Christian Fredsikson och fortsätter:

Han sa även att bolaget inte förlorat kunder, men att vissa tagit in flera sensorleverantörer, och specificerade det främsta skälet till prognosmissen.

"Huvudskälet är lageruppbyggnaden och bristen på komponenter, inte konkurrenssituationen."


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?