1515

Här är el-scootrarna definitivt inte välkomna – ”inte på humör”

Människor som vill glida omkring på en el-scooter i australiensiska Sydney kan fortsätta drömma. Transportminister Andrew Constance är ytterst negativ till färdmedlet. 

Gatorna i Sydney lär inte få höra suset av en el-scooter som passerar inom snar framtid. Delstatens transportminister är nämligen ytterst negativ till färdmedlet.
Gatorna i Sydney lär inte få höra suset av en el-scooter som passerar inom snar framtid. Delstatens transportminister är nämligen ytterst negativ till färdmedlet.Foto:Mostphotos

De är farliga, ett obehag och kommer snart att skräpa ner på gatorna om de tillåts, enligt Andrew Constance som är ansvarig för transporter och vägar i delstaten New South Wales där bland annat mångmiljonstaden Sydney ligger. 

El-scootrarna är i dag olagliga på allmän väg. Och med tanke på Constance inställning till dem lär detta inte ändras i närtid. Han sade nyligen under en budgetförhandling  att han inte var ”på humör” att ens utvärdera om fordonen kan tillåtas. 

”Om vi blickar ut i resten av världen och ser vad som händer kring elscootrarna så är det en katastrof. Folk dör, scootrarna lämnas på gatorna, de skräpar ner i parker och på promenadstråk, människor faller över dem”, säger Constance till sajten News.com.au.

Inställningen till el-scootrarna är dock inte densamma över hela Australien. I bland städerna Brisbane och Adelaide testas och utvärderas just nu el-scootrarna. I Sydney lägger man istället krutet på att bygga ut cykelvägarna.

”Det är fokuset nu”, säger Constance.

 

 


Innehåll från AppliconAnnons

Innovativ kärnbanksplattform som möter framtidens behov

Victoria Sundberg, CEO, Applicon.
Victoria Sundberg, CEO, Applicon.

Vid upphandling av en kärnbanksplattform finns det mycket att tänka på gällande lösningen och leverantören. Som bank ska man förvänta sig att plattformen tillgodoser ens behov samtidigt som den underlättar innovation. Fintechbolaget Applicon är experter på att implementera kärnbanksplattformar och erbjuder en egen unik lösning – så kan din bank få det bästa av två världar. 

Världen rör sig snabbare än någonsin och som bank behöver man följa med i teknikutvecklingen. Dagens bankkunder har andra krav i dag än vad de hade för tio år sen, därför gäller det att välja en kärnbanksplattform som är anpassad för den svenska marknaden. Kärnbanksplattformen ska även ha stor innovationskraft, kunna göra analys, vara lätt att integrera och vara skalbar. 

– Man ska välja en leverantör som vet vad de håller på med och du ska välja en standardplatta som är enkel att använda och integrera mot, annars kommer affärsutvecklingen att bli lidande. Helst ska du göra ett val som innebär att du inte behöver byta ut plattformen igen, utan kan lägga all framtida kraft på kunderbjudandet, säger Andreas Eliasson, Head of Sales & Business Development på Applicon. 

Liten spelare där den enskilde kunden får stort fokus

Applicon är en lokal partner som är specialiserad på kärnbanksprocesser och implementationer, tillsammans med SAP erbjuder de en egen kärnbanksplattform. Med deras stora kunskap har de en framskjuten plats på arenan. 

– I det unika samarbetet med SAP kan vi bygga kundunika lösningar, där man får det bästa av två världar. Man får en standardplattform av en global aktör som driver teknikutvecklingen och en lokal leverantör som kan bank. Med Origo som huvudägare av Applicon får man även stabilitet, kapacitet och långsiktighet, säger Victoria Sundberg, CEO på Applicon. 

En annan viktig del att tänka på i valet av kärnbanksplattform är att den ska vara en möjliggörare för fler affärer, där det ska gå att driva gemensamma initiativ. Applicon säkrar att man som bank ligger i det finansiella ekosystemet. Ett exempel är hur Avanza Bank och Landshypotek Bank samarbetar kring bolån, där Avanza kan erbjuda det via sin plattform, men lånen ligger i Applicons plattform. 

Framtidens bankerbjudande

Ekosystem är en viktig del av framtiden, men det handlar också om att se potentialen i data. I dag är kärnbankplattformen undanskuffad, där data i den inte utnyttjas. Framtidens bankerbjudande kommer att se möjligheten i data och ge personlig finansiell rådgivning utifrån den.

– Med hjälp av data kommer bankerna kunna ge ännu bättre rådgivning. Man behöver ha en tydlig plattform som möjliggör att man får ut värdet av data, så banken i sin tur kan omsätta det i smarta, individanpassade tjänster till sina kunder. Med oss som leverantör och med vår lösnings förmåga att hantera realtidsanalys tillåts detta, avslutar Victoria Sundberg. 

Så väljer du kärnbanksplattform.

Om Applicon

Applicon är ett fintechbolag som i över 25 år har arbetat med ett stort antal banker och finansföretag i Sverige och Norden. Vi har bred erfarenhet av bank-, finans- och affärsprocesser, förvaltning, systemutveckling och implementation av standardsystem samt anpassning av internationella banksystem. Vårt tekniska kunnande och vana att jobba nära verksamheten i kombination med djup branscherfarenhet har gjort oss till specialister på IT-tjänster inom bank och finans.

 

Mer från Applicon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Applicon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?