1515
Annons

Här ansöker flest om elcykelpremien

Halland, Gotland och Östergötland ligger i topp när det kommer till hur många som sökt ersättning för inköp av elcykel, visar statistik från Naturvårdsverket.

Foto:Roald, Berit

Flest antal ansökningar om ersättning för köp av elcykel och liknande batterifordon har kommit från Stockholm. Men tittar man i stället på antalet ansökningar per 1.000 invånare kommer Stockholm först på en 14:e plats. Då är det Halland, Gotland och Östergötland som ligger först, följda av Skåne, Kronoberg och Blekinge.

"För de som hävdat att detta är ett storstadsfenomen så blir det ganska intressant när det visar sig att Stockholm hamnar så pass långt ner. Det som nu ska bli intressant att titta på är ju en kvalitativ studie för att se om de som har köpt en sån här faktiskt har ändrat sitt resebeteende", säger Tomas Hallquist, enhetschef för miljöbidrag på Naturvårdsverket.

Värmland, Gävleborg och Norrbotten kommer längst ner på listan.

"Men man kan tänka att de län där det både finns mer folk under sommaren och där sommaren också gjorde sitt inträde lite tidigare ligger lite högre. Norra delen av landet kanske kommer igen på slutet."

Det kommer fortfarande in runt 3.000 ansökningar i veckan till Naturvårdsverket och siffror från cykelbranschen visar att försäljningen av elcyklar är fortsatt hög, säger Hallquist. Totalt har 53 600 ansökningar kommit in och de flesta av dem gäller just elcyklar, även om premien också omfattar batteridrivna mopeder och motorcyklar samt en del fordon för personer med fysisk funktionsnedsättning.

Men det finns runt 134 miljoner kvar och bidraget har utökats med 40 miljoner kronor för att även omfatta elutombordare till båtar.

Det stora problemet har varit att oväntat många har ansökt manuellt i stället för via nätet. 28 miljoner kronor har "låsts" för att försäkra sig om att alla de som ansökt manuellt inte ska drabbas om pengarna tar slut.

"Vi har anställt fler nu som bara sitter och matar in de manuella ansökningarna i systemet och vi beklagar att det har tagit lång tid", säger Tomas Hallqvist.


Innehåll från InfrontAnnons

Så kan kostnaden hållas nere när tjänster för självbetjäning inom bank och finans digitaliseras

Zlatko Vucetic, CEO på Infront.
Zlatko Vucetic, CEO på Infront.

De aktörer på finansmarknaden som står starka efter pandemin är de som kan erbjuda en plattform med digitala tjänster till sina kunder.

Det säger man på finansteknikbolaget Infront. 

– Fler och fler aktörer på finansmarknaden inser att de måste digitalisera sina tjänster om de ska kunna konkurrera med nya aktörer i branschen, säger Zlatko Vucetic, CEO på Infront.

När hela världen numera är online förväntar folk sig snabb åtkomst till digitala tjänster för all sina behov, och värdepappersmarknaden är inget undantag. 

Det oroliga omvärldsläget har dessutom bidragit till en ökad volatilitet på de finansiella marknaderna. Det i sin tur har lett till att bankkunder kräver en snabb och enkel tillgång till investeringsverktyg där de kan följa marknaderna och hantera orderläggning via mobila enheter när det passar dem.

– Att digitala tjänster har blivit en del av de flesta människors vardag är ingen hemlighet. Men just digitala tjänster för privatinvesterare som vill sköta sina egna investeringar är lite efter kurvan, säger Zlatko Vucetic.

Hög tid utveckla digitalt erbjudande

Trots att man har åstadkommit stora framsteg inom digitalisering på senare år så visar studier gjorda av bankplattformen Mambu tillsammans med Financial Times Focus och Oliver Wyman att det finns mycket kvar att göra för att möta kundens förväntningar. 

Studierna framhåller att banker och andra finansiella institutioner måste utveckla sitt digitala erbjudande snabbt för att undvika att tappa marknadsandelar till teknikkunniga konkurrenter.

–Det finns ett behov hos flera aktörer att modernisera och digitalisera sitt erbjudande, samtidigt som de behöver se över sina kostnader för sina system. Därtill behöver de hitta en lösning som är flexibel och skalbar med minimalt underhåll, säger Zlatko Vucetic.

Så kan fällor inom digitalisering undvikas

Digitaliseringen har sina utmaningar. Tydligast är kostnaden av att underhålla och kontinuerligt utveckla och uppdatera systemen. Här spelar ”Software-as-a-Service” (SaaS) en ledande roll.

En annan utmaning är det arv som man bär på. Medan banker, kapitalförvaltare och nätmäklare ser minskande marginaler delvis på grund av den ökande kostnaden av säkerhet och regelverk som krävs av myndigheterna, så kämpar de samtidigt med ineffektiva legacy-system som inte stödjer skalbarhet. 

Infront levererar smidig digitalisering

Genom att välja att jobba med en partner som kan erbjuda investeringslösningar som de driftar kan aktörer på finansmarknaden minimera sina resurs- och underhållskostnader och fortfarande erbjuda sina kunder den senaste teknologin.

– Vi ser en ökande efterfråga för våra lösningar som gör det möjligt för banker och kapitalförvaltare att erbjuda olika digitala tjänster beroende på kundens behov, allt i bankens egen miljö, säger Zlatko Vucetic och avslutar: 

– Finansiella rådgivarna kan inte längre lita enbart på att kundrelationer hanteras med personliga kontakter. Nyckeln är en lättåtkomlig, lättanvänd och kostnadseffektiv teknologisk plattform som ger kunderna kommandot över sina egna investeringar. Och det kan vi leverera.

Läs mer här. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Infront och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?