Hans Vestberg om nya toppjobbet i New York: ”Jag hade någon form av dröm”

Efter fyra månader på toppjobbet som vd för amerikanska Verizon har Hans Vestberg rotat sig med familjen i New York.

Men alla drömmar är inte uppfyllda. När karriären tar slut vill börs-vd:n jobba fullt ut med svensk idrott.

Det är för Hudiksvalls Tidning/Hela Hälsingland som Hans Vestberg, uppvuxen i Hudiksvall, öppenhjärtigt berättar om sitt nya liv i metropolen New York. Efter att ha fått gå från Ericsson ERIC B -0,71% Dagens utveckling under dramatiska former 2016, då kritiken mot svag utveckling i bolaget nådde stormstyrka, lyckades Hans Vestberg sommaren 2017 landa ett jobb som teknikchef på den amerikanska teknikjätten Verizon.

För drygt ett år sedan utnämndes 53-åringen till vd med en årslön på cirka 14 Mkr. Till detta kommer övriga ersättningar.

I intervjun berättar Hans Vestberg att hela familjen sedan skolstarten nu bor i USA. Tidigare pendlade teknikchefen mellan Sverige och USA. 

Dottern har börjat på college och sonen går på High School. Hemma pratar alla svenska, och Hans Vestberg har kvar sin hälsingedialekt.

Turbulensen kring hans sista år som vd för Ericsson har han lagt bakom sig.

”Det är sånt som händer. Stora företag och stort ansvar. Man gör sitt bästa varje dag man kommer till jobbet”, säger han i intervjun.

Efter Ericsson tänkte han ägna all kraft åt att få jobba med den svenska ansökan till vinter-OS 2026. Då hörde Verizon av sig.

”Jag hade väl någon form av dröm att jobba för ett stort amerikanskt företag. Jag tänkte att 'jag ska nog göra en resa till, och den här resan är otroligt spännande'”.

Som inbiten handbollsspelare, från Strand till allsvenskan i Hellas, brinner han för svensk idrott. Han har varit ordförande för Handbollsförbundet och även för Sveriges olympiska kommitté.

Idrotten är också det område han tänker komma tillbaka till när karriären i näringslivet tar slut.

”I slutändan vill jag ju jobba med idrott, det har alltid varit min dröm att tillföra något till idrotten. Idrotten fostrade mig, idrotten gav mig i princip allt jag har”, säger han i intervjun.


Innehåll från Danske BankAnnons

Hälsojättens VD: ”En trygg bankpartner i alla tillväxtfaser”

För ett par år sedan gick det nästan bara att hitta hälsoprodukter i specialbutiker. Idag finns de i praktiskt taget alla livsmedelsbutiker. Midsona, som står bakom många av svenskarnas favoritvarumärken inom hälsoprodukter, har växt snabbt. Och Danske Bank har varit en trygg partner genom företagets tillväxtfaser. 

Läs mer om hur ditt företag kan få hjälp av Danske Banks experter. 

Midsona startade 1892 av den skånska grosshandlaren Wilh Sonesson och i dag är Midsona en europeisk koncern noterad på Nasdaq Stockholm. Fram till 2011 hade företaget en bred produktportfölj med allt från schampo till läkemedel. Då tog ledningen beslutet att renodla verksamheten och fokusera på hälsa och hållbarhet – något man aldrig ångrat. Målet är att alla Midsonas produkter ska vara växtbaserade eller vegetariska år 2030. Med på transformationen har Danske Banks kundteam varit som kunnat ge specialistråd genom alla tillväxtfaser. 

– Hälsa och hållbarhet, mindre kött och mer vegetariskt, är några växande megatrender i samhället som vi följt länge och anammat i vår produktutveckling. Vi har kunnat växa snabbt och under hela vår expansion och transformation har vi haft en bra dialog med bankens specialister, säger Peter Åsberg, VD och koncernchef på Midsona.

Förvärv som kräver finansiering

Idag är Midsona ledande i Norden inom områden som ekologisk och plantbaserad mat, hälsolivsmedel och konsumenthälsa med kända varumärken som Kung Markatta, Happy Bio, Friggs, Urtekram, Earth Control, Davert, Helios, Celnat och Vegitalia. Fler varumärken adderas kontinuerligt.

– Vi har expanderat genom att stärka våra egna varumärken, men framförallt genom förvärv, och där har vi haft god hjälp av Danske Bank med finansiering och rådgivning, säger Peter Åsberg.

Sedan 2017 har samma konsolideringsresa påbörjats i Europa via Tyskland, Frankrike och Spanien med visionen att bli en av de ledande aktörerna i Europa. För att hitta effektiva Cash Management-lösningar och lämplig finansiering av expansionen krävdes, enligt Peter Åsberg, en ömsesidig och nära relation med banken.

– Banken måste ha goda insikter i vår bransch och förstå resonemanget bakom vår affärsstrategi. På så sätt har förutsättningar skapats för oss att kunna få långsiktigt finansiellt stöd. Genom sin bredd och spetskunskap har Danske Bank på ett föredömligt sätt agerat som en finansiell partner till Midsona, säger Peter Åsberg. 

”Bankrelationen måste gå bortom siffrorna”

Vårt samarbete med Danske Bank sker genom ett väl sammansatt kundteam. En övergripande affärsansvarig har skräddarsytt teamet efter våra behov av produkter och tjänster. Det kan handla om allt från diskussioner om lösningar inom Cash Management till mer strategiska frågor, som exempelvis lämplig kapitalstruktur eller sparring vid förvärvstransaktioner, säger Peter Åsberg.

Peter Åsberg råder andra företagsledare med målet att växa sin verksamhet, och kanske göra en internationell expansion, att se till att företagets bankkontakt är genuint intresserad av verksamheten och vill bidra till att utveckla affären.

– Det är viktigt för oss att vara lyhörda och följa med i utvecklingen av Midsonas verksamhet, säger Claes Kylberg, Danske Banks regionchef för södra Sverige och tillika kundansvarig för Midsona.

– Midsonas goda utveckling är ett fint kvitto på att vi har agerat på rätt sätt vid rätt tidpunkt. Inför större strategiska beslut vill vi gärna vara med på ett tidigt stadium för att tillsammans skapa mesta möjliga värde. Härigenom signalerar vi båda en önskan om en djup, långsiktig relation och ett bevis på ömsesidigt förtroende, avslutar Claes Kylberg.

Men hur vet man att intresset är genuint? Peter Åsberg menar att det är en kombination av saker som adderar till något bra.

– Det märks genom att personerna är pålästa och intresserade – att man inte gömmer sig bakom siffror, utan även förhåller sig till andra värden och kan ge råd anpassade efter företagets tillväxtfas. Det har vi fått och det har varit viktigt. 

Hållbarhet i fokus framöver

Fokus under det kommande året för Midsona, är att utöka varumärkesportföljen, effektivisera verksamheten och investera i egen produktion. Allt ska ske så hållbart som möjligt och som ett exempel kan nämnas att år 2025 ska alla våra förpackningar vara av återvunnen plast. 

Och Midsonas satsning på hållbarhet och miljö har varit framgångsrik. I november 2020 utsåg Dagens Industri Midsona till en första plats i kategorin Dagligvaruhandel för Sveriges mest hållbara bolag.

– Hållbarhet är en central del av vår affärsidé och alla framgångar inom det området gynnar oss som företag – idag och i framtiden, säger Peter Åsberg.

Läs mer om hur ditt företag kan få hjälp av Danske Banks experter. 

Mer från Danske Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Danske Bank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?