Allting började med att Jonas Sjöström i sin tidigare tjänst på ett annat bolag upptäckte att det fanns ett stort behov hos elbolagen att bygga om och modernisera sina ställverk. Han blev involverad i ett sådant projekt och började ta reda på mer. Det var dock inte aktuellt att gå vidare med inriktningen mot ställverk hos den dåvarande arbetsgivaren, så Jonas Sjöström startade eget.
Hösten 2015 startade Infracon sin verksamhet. De två första åren hyrde Jonas Sjöström in personal inom betong- och markläggning, och det handlade mycket om just ställverk.
Förenklat kan man beskriva det som att Sveriges elnät sträcker ut sig över Sverige med elledningar i olika storlekar. I varje ”vägkorsning” finns ett ställverk ägt av ett elbolag som kräver sin egen infrastruktur.
”Hela Sveriges elnät är från 1960-talet. När jag hade sonderat ställverksmarknaden hade jag upptäckt att bolagen som äger elnäten började välja att investera i ställverken. Vi gör infrastrukturen runt omkring, som vägar och allt som behövs.”
2017 blev en milstolpe när Jonas Sjöström bestämde sig för att anställa de betongarbetare han tidigare hade hyrt in till projekten.
”Det satte mer press på att vidga mängden jobb”, säger Jonas Sjöström.
Bolaget växte. I början av 2020 utvidgades verksamheten med en markavdelning vilket gjort att Infracon i dag konkurrerar med jättar som NCC och Skanska när det gäller väg- och brobyggen.
”Vi kombinerar markjobb och betongjobb, vilket inte är en så vanlig kombination. För gemene man kan det kanske verka snarlikt men det är olika arbetsgrupper.”
”I ett bostadsprojekt kan vi alltså åta oss att först göra markanläggningen och sedan fortsätta med betongjobbet ända till den platsgjutna stommen.”

Jonas Sjöström konstaterar att markarbetet är beroende av att betongen kommer fram, och betongen är beroende av att marken levererar en yta som betongen kan stå på.
”Vi äger hela processen vilket gör att det för en beställare krävs mycket mindre samordning.”
Bland de pågående projekten finns exploateringsområden åt Örebro kommun, såsom arbete med vägar, avlopp, brobyggen, förberedande av nya villatomter med mera.
En förändring som växte fram som en följd av tillväxten är att Jonas Sjöström inte längre är bolagets vd.
”När tillväxtresan började och jag insåg hur mycket personal vi började bli så kände jag att jag inte var den som var bäst lämpad att vara vd. Det är mycket administrativt, och mycket annat som jag varken är bäst på eller tycker är roligast.”
I slutet av 2019 inleddes därför processen med att ta in en annan vd. Per Wallstedt började den 1 januari i år, och han har en bakgrund från Örebroföretaget Byggtema.
”Jag ville ha någon som varit med på en tillväxtresa tidigare och det har Per varit på Byggtema. Det finns många potthål att köra ner i längs vägen och med hans erfarenhet skulle vi kanske kunna undvika en del av dem.”
Att släppa vd-rollen har Jonas Sjöström inte upplevt som speciellt svårt.
”Nej, jag ser att det gynnar företaget och frigör tid för mig som jag kan lägga på sådant som jag är bättre på.”
Utan vd-ansvaret blir Jonas Sjöströms roll friare, och han har lagt mycket kraft på att skapa en struktur och organisation som passar det växande företaget som omsatte 218 miljoner kronor 2020.
”Nu har vi en organisation som klarar runt 400-450 miljoner kronor i omsättning med det arbetssättet vi har i dag. Ska vi högre än det skulle vi nog vara tvungna att starta lokalkontor på andra orter, vilket inte finns med i planerna än så länge i alla fall.”
Även privat gillar Jonas Sjöström ett aktivt liv.
”Jag åker en hel del skidor, helst utförsåkning och kör racing på bana i klassen Legends.”