1515

Hans grävbolag banar väg för nya Kiruna: "Vansinnigt roligt"

KIRUNA. När Kiruna omvandlas är Mikael Johansson där med sina grävmaskiner. Denna höst fullbordas den nya sträckningen av E10. 

”Det är andra gången jag är med och flyttar vägen. Jag hoppas att det blir en tredje gång”, säger han.

Anton Johansson, grävmaskinist.
Anton Johansson, grävmaskinist.Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

I de östra delarna av Kiruna arbetar grävmaskinerna med att göra vägbanan redo för asfaltering. Grävmaskinisten Anton Johansson på MJ Schakt o Planering är en av många som har bråda dagar denna höst. 

”Han är en riktigt duktig ’grävis’. Att hitta bra grävmaskinister är svårt, jag håller hårt i dem som jobbar hos mig”, säger hans chef, Mikael Johansson, ägare till företaget. 

Den nya sträckningen av E10, sju kilometer ny väg norr om Kiruna, ska vara körklar i slutet av oktober. Vägen mellan Karhuniemi i väster och Tuollovaara i öster är helt nödvändig eftersom den gamla sträckningen ligger för nära gruvan. Vägen stängdes redan i maj på grund av rörelser i marken till följd av gruvdriften. 

Kirunaborna tar förändringarna med jämnmod. De är nödvändiga för att gruvan ska fortleva och den stora omvandlingen av staden har nu pågått i 15 år.

”Vi har varit inblandade i nästan alla jobb som innefattar stadsomvandlingen. Nya spillvattenledningar, den nya järnvägen och nu E10”, säger Mikael Johansson. 

Stående på den nya Europavägen, med Kirunas nya centrum i bakgrunden, konstaterar han att det faktiskt är andra gången han är med och flyttar vägen. 

”Jag hoppas att det blir en tredje gång också”, säger Mikael Johansson. 

Han har jobbat med grävmaskiner i nästan hela sitt liv. Att det skulle bli så var nästan självklart. Pappan hade ett eget företag i branschen och Mikael Johansson skojar om att han har maskinerna i blodet sedan barndomen. 

”Att köra grävmaskin var det absolut roligaste jag visste”, säger han. 

Det var inte bara själva maskinerna som fascinerade, han fastnade också för arbetsuppgifterna. 

”I grund och botten är det ett så vansinnigt roligt arbete. Jag älskar verkligen att köra grävmaskin och allt som blir när man jobbar med en grävmaskin. Det går att förändra mycket på kort tid, man ser så tydliga resultat”, förklarar Mikael Johansson. 

Redan som 17-åring tog han steget och började arbeta heltid i familjeföretaget. 

”Man kan säga att jag blev klar med gymnasiet lite i förtid”, säger Mikael Johansson med ett skratt. 

I 13 år körde han grävmaskin i sin fars företag, sedan var tiden inne att starta eget. Han investerade i en egen grävmaskin och började jobba själv. I tre år fortsatte han på det sättet, men sedan blev jobben för många för att klara allt på egen hand. 

”När vi jobbade med flytten av järnvägen blev jag tvungen att investera i en maskin till.”

Så har det fortsatt. I takt med att jobben har blivit fler har företaget investerat i fler maskiner och anställt nya grävmaskinister. Som entreprenör är Mikael Johansson en försiktig general som växer organiskt.

”Vi har byggt på med en maskin per år, det har absolut inte exploderat utan vi har vuxit stegvis. Jag har försökt hålla kvaliteten, vilket har gjort att jag inte alltid vuxit så snabbt”, säger han. 

Likväl har företaget fått ett ordentligt lyft de senaste åren. Med en ökning av omsättningen på över 400 procent tar sig MJ Schakt o Planering hela vägen till toppen av Gasellistan i Norrbotten. 

En viktig förklaring är att bolaget fick ett stort kontrakt i LKAB:s järnmalmsgruva i Svappavaara.

”Vi har service i dagbrotten. Vi lastar in material i krossen, vi flyttar de stora eldrivna grävmaskinerna och har allmänt underhåll, vi gör allt det som behövs för att en gruva ska fungera.”

I dag har företaget 12 grävmaskiner och en hjullastare. Förutom uppdraget åt LKAB och vägbyggena har företaget uppdrag i den gigantiska vindkraftparken Markbygden, väster om Piteå. MJ Schakt o Planering är medlem i BDX, en organisation med tyngdpunkten i norra Sverige som har 300 medleverantörer. Samarbetet betyder mycket när stora uppdrag ska utföras. 

Tiden då Mikael Johansson själv satt bakom spakarna på en maskin är förbi. Nu jobbar han mestadels från kontoret i garaget, där han delar utrymme med sonens motorcrosscykel. 

”Mitt jobb är att se till att alla ska ha jobb och bra förutsättningar att jobba”, säger han. 

Att medarbetarna mår bra och har roligt på jobbet är grunden för företagets framgångar. Och även nyckeln inför framtiden. 

De stora kontrakten i Malmfälten löper över tre till fem år. För att få nya uppdrag, och inte stå med overksamma maskiner, är bra personal nödvändigt.

”Behåller jag den personal som är kärnan i allt så har jag stora chanser att behålla de stora jobben och få nya jobb. Kunderna är ute efter föraren som sitter i maskinen, det är inte mig de vill ha. Att mitt namn står på maskinen spelar ingen roll”, säger Mikael Johansson. 

Priserna på järnmalm är höga och LKAB producerar så mycket det kan i sina gruvor. Stadsomvandlingen fortsätter och nya projekt i Kiruna väntar runt hörnet. Bland annat ska Copperstone Resources börja bryta koppar på nytt i Viscariagruvan. 

”Det ser väldigt bra ut på gruvsidan, det kommer nya jobb. Vi kommer fortsätta att växa, det är målet.”

 


Innehåll från BillogramAnnons

Hur kunder betalar har stor inverkan på företags kundförluster

För Telenors uppstickare – Vimla inom telekom och Ownit inom bredband – har användarvänligheten alltid varit ett viktigt fokus och därför bytte båda företagen till en ny helhetslösning för fakturering och betalningar via Billogram. Förhoppningen innan bytet var att få till smidigare processer och förbättra kundupplevelsen, men efteråt blev flytten av kunder till automatiska betalsätt ett minst lika uppskattat resultat.

Läs mer om lösningen

Förutom det kostsamma manuella arbetet med att skicka tiotusentals fakturor i tid, drogs både Vimla och Ownit med en hel del tekniska utmaningar rörande betalprocessen. Därtill kom hanteringen av stora mängder betalningsrelaterade kundtjänstärenden.

Med bytet till en digital betallösning kunde många faktorer, som tidigare orsakat missnöje och missförstånd för kunderna, designas bort. När olika processer automatiserades och slutkunden fick tillgång till fler och enklare betalsätt lyckades Vimla reducera sina kundtjänstärenden med över 40 procent de första 6 månaderna. Antalet kunder som betalar i tid har också ökat med 14 procent sedan övergången till Billogram.

Andra, viktiga effekter återfanns i kundernas vilja att anamma automatiska betalningssätt, såsom autogiro och direktbetalningar. Här erbjuder Billogram enkla verktyg för effektiv konvertering som lett till att båda företagen upplevt markanta ökningar på 100 procent (Vimla på 2 år) respektive 53 procent (Ownit efter 1 år) från bytet till ny fakturalösning och fram till idag. De automatiska betalsätten innebär stora fördelar – förbättrat kassaflöde och reducerad risk för felbetalningar och kundtapp.

Läs mer om Vimla och Ownits val av Billogram som partner

Genom att närmare studera Vimlas resultat kunde Billogram konstatera att risken för kundtapp är hälften så stor vid automatiska betalningar. Samtidigt kunde man se att risken för kundtapp är nästan tre gånger så stor för kunder som missar sin betalning än för dem som betalar i tid. För kunder som får en påminnelse är risken för kundtapp hela sex gånger så hög.

Datainsikterna baseras på AI-teknologi och ligger till grund för hur Billogram utvecklar sin produkt. Tekniken används för att skapa en bättre betalningsupplevelse för slutkunden. Ett viktigt fokus då betalningen i många fall är den mest förekommande och viktigaste interaktionen mellan kund och företag.

– Det finns en enorm potential i att omvandla betalningstillfället från transaktion till något som kan stärka och bygga långsiktiga kundrelationer. Samtidigt effektiviseras processer och kunden får en smidigare upplevelse, säger Fredrik Runéus, kundansvarig på Billogram.

Genom tydliga sammanställningar av resultatet får Billograms kunder en konkret bild av fördelarna med att använda plattformen – något som ofta innebär att de ångrar att de inte tog steget tidigare. Särskilt med tanke på hur snabbt det går att genomföra.

– Vår integrationsprocess skiljer oss från mer tungrodda lösningar. Vi har sett exempel där det totalt sett bara krävts 45 projekttimmar för kunden att implementera lösningen. På ett snabbt och smidigt sätt kan vi hjälpa våra kunder att addera modern och avancerad funktionalitet som ger slutkunderna ökad valfrihet och en bättre kundupplevelse. Det blir en win-win för båda parter, avslutar Fredrik.

Kontakta Billogram för att ta reda på mer om deras lösning

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?