1515

Hans företag samlar svensk sport

Han lämnade det välbetalda byråjobbet för att kasta sig in i en oviss lågmarginalbransch. Men för Robert Larsén, en av hjärnorna bakom Svenskalag, handlar entreprenörskap inte primärt om att tjäna pengar utan om att tjäna kunder.

Andreas Kiellarson, Robert Larsén och Stefan Pettersson på Östgötaportens innerplan.
Andreas Kiellarson, Robert Larsén och Stefan Pettersson på Östgötaportens innerplan.Foto:Henrik Lenngren
Robert Larsén, Andreas Kiellarson och Stefan Pettersson på Östgötaportens innerplan.
Robert Larsén, Andreas Kiellarson och Stefan Pettersson på Östgötaportens innerplan.Foto:Henrik Lenngren

Redan vid 18 års ålder hade Robert Larsén stenkoll på sin ekonomi. Varenda krona, oavsett om den spenderades på hårvax eller en drink på krogen, bokfördes i en speciell kassabok i Excel.

På samma sätt – med koll på små detaljer – driver han numera eget bolag med åtta anställda. Eftersom Svenskalag vänder sig till idrottsföreningar, och därmed verkar i en lågmarginalbransch, har det varit avgörande.

”Vi måste hela tiden vara på tårna och kan inte lansera funktioner som inte är helt genomtänkta. Det ska fungera i dag, i morgon och om tio år. Vi har helt enkelt inte råd att rätta till saker i efterhand utan måste vara kostnadsmedvetna i allt vi gör.”

Tillsammans med en kollega grundade Robert Larsén företaget 2006, parallellt med att han var anställd på en webbyrå. Det var då han fick i uppdrag att skapa en ny hemsida till Svärtinge SK, men i stället beslutade sig för att bygga en tjänst som skulle kunna fungera för vilket lag eller idrottsklubb som helst.

Tre år senare lämnade Robert Larsén sin anställning för att satsa på svenskalag.se – då tillsammans med den tidigare byråkollegan Stefan Pettersson, expert på användargränssnitt och att knacka kod.

”Vi fick ingen pangstart direkt och omsatte 30.000 kronor första året. Vi insåg att det inte gick att tuffa på i den takten, så antingen fick vi lägga ned eller storsatsa. Det blev alternativ två”, säger Stefan Pettersson.

Drygt tio år senare har gänget bakom Svenskalag byggt ett heltäckande system där föreningar och klubbar kan administrera medlemsregister, hemsida, fakturering och närvarohantering på träningar och matcher. I fjol ökade företaget sin omsättning från 4 Mkr till 5,1 Mkr.

”Vi arbetar med tusentals idrottsföreningar över hela landet; föreningar som är verksamma inom ett åttiotal idrotter. Under de första sju åtta åren arbetade vi i princip inte med försäljning och marknadsföring av tjänsten. Den ’sålde sig själv’ via goda referenser och genom att vi var villiga att förstå och hjälpa alla nya kunder”, säger Andreas Kiellarson, marknadschef sedan tre år tillbaka.

Vilket behov fyller ni bland klubbarna i dag?

”Man kan säga att vi tillgängliggör moderna it-tjänster till organisationer som traditionellt sett inte jobbat med digitala system i den dagliga verksamheten. Användarvänlighet kommer alltid i första hand. Vi har sedan starten jobbat systematiskt med att göra tjänsterna så enkla att använda för alla inblandade i föreningen.”

Robert Larsén påpekar att de aldrig utvecklar något med det primära syftet att de ska tjäna pengar på det.

”Det kan låta klyschigt, men vi fokuserar på att arbeta med saker som är bra för våra kunder och deras verksamhet i både första, andra och tredje hand. Det innebär att pengar är sekundärt. Rent affärsmässigt kan det låta dumt och det finns såklart många andra, betydligt mer ekonomiskt attraktiva, användningsområden för den enorma kodbas som vi utvecklat under flera år.”

Men?

”Med detta ser vi att gör en bra insats för väldigt många människor, samtidigt som vi själva har roligt och får arbeta med områden vi brinner för. Detta är helt i linje med våra visioner från dag ett.”

Varken Robert Larsén eller Stefan Pettersson har något större intresse av att kika i backspegeln, och har inte heller ångrat sina karriärsprång.

”I dag är det fantastiskt kul att gå till jobbet varje dag. Jag längtar hit på måndagar och jag känner att jag satsar på företagandet för min egen skull. Att säga att ’det här är mitt företag’ gör mig faktiskt rätt stolt”, säger Robert Larsén.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?