Hans Bolander: Skandalen sätter fingret på bristerna

Skandalerna kring turerna i Falcon Funds, som Dagens industri avslöjade, sätter fingret på flera av de största bristerna på det statliga premiepensionstorget. Det har varit öppet för var och en som velat kalla sig fondförvaltare. Dessutom har djupt oseriösa säljbolag utnyttjat kunders inloggning och på senare tid bank-id för att utföra fondbyten som ofta gör mer skada än nytta.

Nybörjare inom fondbranschen, klåpare och finansskojare dras naturligtvis, liksom seriösa och etablerade fondbolag, som flugor till en sockerbit när staten öppnar en marknadsplats där miljardbelopp ska förvaltas åt svenska folket.

En naturlig åtgärd från start hade varit att kvalitetsgranska de fondbolag som ville konkurrera om vårt obligatoriska fondsparande. Men istället var dörrarna vidöppna för alla som kunde fylla i några blanketter. Först nu, i oktober, har Pensionsmyndigheten infört ett nytt så kallat samarbetsavtal som ger myndigheten lite större muskler att agera.

Frågan är om det räcker. Jag är tveksam.

Varför inte istället titta på hur arbetsmarknadens parter upphandlar förvaltare av tjänstepensionen. Förutom att kräva låga avgifter, vilket PPM har en bra modell för, ställs tuffa kvalitetskrav på fond- och försäkringsbolag som ska vara med.

I tjänstepensionssystemet ITP, för privatanställda tjänstemän, får bara fonder vara med som kan visa upp en mycket god historisk avkastning i förhållande till risk. Analysen gäller resultat på fem, tre och ett års sikt. Särskilt hårda krav ställs på en så kallad entréfond, den fond som för många kunder blir det första valet.

Vid behov kan revisorsintyg krävas in och parterna gör fortlöpande kontroller av pensionsaktörerna. Liknande krav ställs i andra upphandlingar, exempelvis Avtalspension SAF-LO.

För pensionsbolag med så kallad tradlivförvaltning krävs grönt ljus av Finansinspektionen, som varje år ser över bolagens utsikter att klara av sina löften.

En annan fråga är vilka möjligheter Finansinspektionen har att granska fondbolagen på statens fondtorg. Svaret är inga, om bolagen har juridiskt säte utanför landet. Kontrollen av Falcon Funds på Malta gick inte så bra. Fler ruttna äpplen kan finnas på fondtorget.

En rimlig åtgärd är att på något sätt säkerställa att den svenska Finansinspektionen kan utöva tillsyn. De utländska fondbolag som vill vara med bör ju kunna lösa problemet med en svensk hemvist, på samma sätt som den svenska fondbranschen i många fall har Luxemburg som bas.

Svenska folkets pensionstorg ska inte vara en tummelplats för bedragare. Pensionsförvaltningen är för viktig för att släppa loss vind för våg.


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?