Annons

Hans bilder berättar den nakna sanningen om Stockholm

En ny fotobok berättar den nakna sanningen om Stockholms klubbliv under 90-talet.  

”Det var under de åren som Sverige och Stockholm grundlade sin ställning som kreativt centrum inom mode, musik, media och it”, säger fotografen Stefan Holm Mardo, som ligger bakom boken.

Foto:Stefan Holm Mardo
Foto:Joey Abrait
Foto:Stefan Holm Mardo
Foto:Stefan Holm Mardo
Foto:Stefan Holm Mardo
Foto:Joey Abrait

Boken ”No limit - Stockholm Clubland 1992-1995”, som precis är släppt, innehåller över 200 foton på en hel klubbgeneration som satte Sverige på den kreativa kartan.

”Innan dess, på 1980-talet, var vi väldigt anonyma ute i världen. Vi förknippades mest med isbjörnar och heta blondiner. Nöjeslivet och rapporteringen kring det var lite DDR-mässig och vi levde fortfarande med två tv-kanaler”, säger Stefan Holm Mardo.

”Men så föll Berlinmuren 1989 och strax därefter gick vi in i en finanskris. Ur detta föddes en ny, kreativ klubbgeneration som ville något nytt i Stockholm. Den nya klubbmusiken bestod av house och techno och även modet var explosivt och extrovert”, fortsätter han. 

Internationella tidningar som The Face och i-D och nystartade MTV Europe fick upp ögonen för Stockholms exhibitionistiska klubbscen och Stockholm kom att betraktas som ett kreativt mecka. 

Exempel på klubbkids som var med under den här perioden är artisterna Leila K och Camilla Henemark, författaren Per Hagman, artisten och sedermera regissören Johan Renck, modeskaparen Lars Wallin, stylisten och modedesignern Ingela Klemetz, dansaren och musikproducenten Vito Ingrosso samt programledarna Josefin Crafoord, Peter Siepen och Jonas Hallberg. 

Musikproducenterna Denniz Pop och Max Martin slog också igenom med artister som Ace of Base och Army of Lovers vid den här tiden och började samarbeta med världsartister som Backstreet Boys och Britney Spears. 

Stefan Holm Mardo, som själv var ett flitigt klubbkid, hade klubbarrangörernas uppdrag att fånga utelivet. 

”Sedan sålde jag bilderna till Vecko-Revyn, så det var en vinn-vinn-situation. Alla andra levde i nuet och bara festade, att fota ansågs vara för turister så jag var ganska ensam om att ta bilder på klubbarna. Eftersom det här vara före internets och de sociala mediernas intåg så sitter jag på unikt material, det här har blivit lite av en bortglömd period”, säger Stefan Holm Mardo.

Några av de mest tongivande klubbarna var Vegas, 2001, Gino och Dennis Hopper Room på Sturecompagniet.  

”Legendariska Vegas fanns bara ett år, 1994-1995, och det var den mest banbrytande klubben. Där försökte alla klubbkids bräcka varandra med porriga outfits med mycket hud, glitter och neonfärger. Det var ett glammode med mycket humor och ironi. Jag hade tur som fick plåta den spektakulära eran när den stod på topp, det var väldigt roligt.”

Tillsammans med Mikael Bohman, som arbetade på Z-TV under de galna klubbåren, har Stefan Holm Mardo sökt upp 108 av det tidiga 1990-talets klubbprofiler för att intervjua och fotografera dem på nytt. 

”Vi har pratat om tidsandan, musiken, dansen, vad man hade på sig och vad klubbscenen betydde för dem. Vi har fått höra många fantastiska anekdoter”, säger han. 

”No limit - Stockholm Clubland 1992-1995” är en coffee table-bok på 216 sidor som ges ut på engelska. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från LexusAnnons

Dolda fällor när du jämför olika SUV-modeller

Den självladdande elhybriden Lexus NX 300h är en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.
Den självladdande elhybriden Lexus NX 300h är en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.

Det kan vara en utmaning att jämföra hur mycket olika bilar kostar.

Vad som egentligen ingår i priserna kan nämligen skilja sig åt mellan olika tillverkare.

Så här undviker du dolda prisfällor.

Välutrustad från start – här är Lexus NX 300h

Vid en första anblick kan drömbilen se ut att vara prisvärd. Men när man börjar granska detaljerna upptäcker man ofta en annan verklighet. Olika typer av utrustning kräver ofta extrainvesteringar, speciellt när det handlar om SUV:ar i premiumklassen. Det kan handla om viktiga saker som säkerhet, komfort eller miljöprestanda. Viktiga detaljer man sällan vill kompromissa med. När man är nöjd med utrustningen finns det en överhängande risk att priset blir betydligt högre än vad man hade räknat med.

Det finns positiva undantag där tillverkarna erbjuder bilar som har en bra utrustningsnivå redan i grundutförandet och därmed gör det lättare för sina kunder att få en bra bild av slutpriset. Ett exempel är den självladdande elhybriden Lexus NX 300h, en SUV i mellanklassen som gjort succé i Sverige.

Lexus NX har en självladdande elhybriddrivlina som standard. Det innebär att NX erbjuder en effektiv elmotor tillsammans med en fyrcylindrig bensinmotor vilket ger en sammanlagd kraft på 197 hästkrafter.

Lexus NX 300h har inte bara automat som standard utan även många andra detaljer som bidrar till en trevligare upplevelse bakom ratten. Några exempel är multimedia-skärm, ljudanläggning från Pioneer® med åtta högtalare och Bluetooth, bi-LED-strålkastare och 17-tums lättmetallfälgar. Som standard finns också 2-zons klimatanläggning och backkamera.

En rad säkerhetssystem som Aktivt krockskyddssystem, Antispinn/Antisladd, Automatiskt avbländande helljus, Körfältsassistans och Vägskyltsavläsare ingår också.

Dessutom finns utrustningsnivåerna Comfort, Business, Executive, F Sport, F Sport S och Luxury med detaljer som förhöjer upplevelsen av Lexus NX 300h ytterligare. Oavsett vilken utrustningsnivå man väljer framgår det tydligt vad man får för sin extrainvestering, vilket gör det enkelt att se den totala kostnaden.

Välutrustad från start – här är Lexus NX 300h

Mer från Lexus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lexus och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?