ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Hans bilder berättar den nakna sanningen om Stockholm

  • Foto: Stefan Holm Mardo
  • Foto: Joey Abrait
  • Foto: Stefan Holm Mardo
  • Foto: Stefan Holm Mardo
  • Foto: Stefan Holm Mardo
  • Foto: Joey Abrait

En ny fotobok berättar den nakna sanningen om Stockholms klubbliv under 90-talet.  

”Det var under de åren som Sverige och Stockholm grundlade sin ställning som kreativt centrum inom mode, musik, media och it”, säger fotografen Stefan Holm Mardo, som ligger bakom boken.

Boken ”No limit - Stockholm Clubland 1992-1995”, som precis är släppt, innehåller över 200 foton på en hel klubbgeneration som satte Sverige på den kreativa kartan.

”Innan dess, på 1980-talet, var vi väldigt anonyma ute i världen. Vi förknippades mest med isbjörnar och heta blondiner. Nöjeslivet och rapporteringen kring det var lite DDR-mässig och vi levde fortfarande med två tv-kanaler”, säger Stefan Holm Mardo.

”Men så föll Berlinmuren 1989 och strax därefter gick vi in i en finanskris. Ur detta föddes en ny, kreativ klubbgeneration som ville något nytt i Stockholm. Den nya klubbmusiken bestod av house och techno och även modet var explosivt och extrovert”, fortsätter han. 

Internationella tidningar som The Face och i-D och nystartade MTV Europe fick upp ögonen för Stockholms exhibitionistiska klubbscen och Stockholm kom att betraktas som ett kreativt mecka. 

Exempel på klubbkids som var med under den här perioden är artisterna Leila K och Camilla Henemark, författaren Per Hagman, artisten och sedermera regissören Johan Renck, modeskaparen Lars Wallin, stylisten och modedesignern Ingela Klemetz, dansaren och musikproducenten Vito Ingrosso samt programledarna Josefin Crafoord, Peter Siepen och Jonas Hallberg. 

Musikproducenterna Denniz Pop och Max Martin slog också igenom med artister som Ace of Base och Army of Lovers vid den här tiden och började samarbeta med världsartister som Backstreet Boys och Britney Spears. 

Stefan Holm Mardo, som själv var ett flitigt klubbkid, hade klubbarrangörernas uppdrag att fånga utelivet. 

”Sedan sålde jag bilderna till Vecko-Revyn, så det var en vinn-vinn-situation. Alla andra levde i nuet och bara festade, att fota ansågs vara för turister så jag var ganska ensam om att ta bilder på klubbarna. Eftersom det här vara före internets och de sociala mediernas intåg så sitter jag på unikt material, det här har blivit lite av en bortglömd period”, säger Stefan Holm Mardo.

Några av de mest tongivande klubbarna var Vegas, 2001, Gino och Dennis Hopper Room på Sturecompagniet.  

”Legendariska Vegas fanns bara ett år, 1994-1995, och det var den mest banbrytande klubben. Där försökte alla klubbkids bräcka varandra med porriga outfits med mycket hud, glitter och neonfärger. Det var ett glammode med mycket humor och ironi. Jag hade tur som fick plåta den spektakulära eran när den stod på topp, det var väldigt roligt.”

Tillsammans med Mikael Bohman, som arbetade på Z-TV under de galna klubbåren, har Stefan Holm Mardo sökt upp 108 av det tidiga 1990-talets klubbprofiler för att intervjua och fotografera dem på nytt. 

”Vi har pratat om tidsandan, musiken, dansen, vad man hade på sig och vad klubbscenen betydde för dem. Vi har fått höra många fantastiska anekdoter”, säger han. 

”No limit - Stockholm Clubland 1992-1995” är en coffee table-bok på 216 sidor som ges ut på engelska. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer