1515
Annons

Häng med medarbetarna och baka muffins – tipsen för att bli ett mer innovativt företag

”Baka inga bröllopstårtor”. Det var det konkreta rådet på hur man blir ett mer innovativt företag som Lisa Lindström, medgrundare på Doberman, gav under vårens sista Gasellträff. Ihop med Mentimeters vd samtalade hon också om vikten av ha ett positivt idéklimat i organisationen om man vill vara ett livskraftigt bolag. 

Johnny Warström, vd och medgrundare Mentimeter, Lisa Lindström medgrundare till Doberman och Andreas Johansson, programledare i DiTV, i samtal under vårens tredje Gasellmingelar.
Johnny Warström, vd och medgrundare Mentimeter, Lisa Lindström medgrundare till Doberman och Andreas Johansson, programledare i DiTV, i samtal under vårens tredje Gasellmingelar.Foto:Pax Engström

Innotationskraft är avgörande för bolag som vill förbli relevanta – ändå är det många ledare som brottas med hur man ska skapa en arbetsplats som ger plats för kreativitet. Med det som utgångspunkt arrangerades på onsdagen vårens sista Gasellmingelar, en blandning mellan ett mingel och webbinar, där Lisa Lindström medgrundare till designbyrån Doberman som i fjol köptes upp av konsultjätten EY, var en av gästerna. 

”Det krävs modiga ledare för att lyckas med innovation. Man måste våga stå kvar i osäkerhet, vänja sig vid att fråga 'vad lärde vi oss av det här?' i stället för 'vad gick fel?' och säga ja, mer än nej”, var några av de erfarenheter hon delade med sig av efter många år av kreativt ledarskap. 

Hennes råd var också att inte bli ”för kär i idéer” som är oprövade på kunder - vilket kostar mycket tid och pengar om satsningen är fel. För att konkretisera använde hon sig av en metafor:

”Baka inga bröllopstårtor! De blir ändå oftast sockerkaka av dem. Baka i stället små muffins att testa på kunderna. De kostar mindre att slänga om ingen vill ha dem, och är ett bra sätt att hela tiden ta små, små steg framåt i processen för att säkerställa att man är på rätt väg.” 

Samtalet leddes av Andreas Johansson, programledare i DiTV, och i studion fanns också Johnny Warström, vd och medgrundare till omröstningstjänsten Mentimeter, som har utsetts till Gasellföretag de senaste tre åren. 

”Om ditt företag inte utvecklas kommer bolaget att dö. Det gäller att ta risk om man vill finnas kvar om tio år”, sa han.

Johnny Warström höll också med om vikten av att hela tiden utgå från kunderna för att skapa ett gott innovationsklimat på en arbetsplats. Men han betonade även att det är av lika stor vikt att lyssna in medarbetarna. 

”Det är teamen som skapar resultat, produkter och affärer. Som ledare gäller det att vara inlyssnande, för genom att lyssna släpper man också kontrollen”, sa han och Lisa Lindström fyllde på:

”Häng med medarbetarna! Genom att förstå människors olikheter, och att inte ha samma regler för alla, skapar vi en arbetsplats som är inkluderande och då vågar människor ta större risker och testa mer.”

Bitcoinbedrägerier ökar: ”Numera är det varje dag”

Investeringsbedrägerierna i Sverige ligger fortsatt på höga nivåer. Under andra kvartalet har Finansinspektionen även noterat att bedragarna förfinat sina metoder ytterligare.

Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.
Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.Foto:SORAPOP UDOMSRI, Jesper Frisk.

Under förra veckan uppmanade Finansinspektionen (FI) återigen Sveriges konsumenter att vara försiktiga. Nuvarande bedrägerivågen är stor och omfattande. Det handlar framför allt om kryptovalutan Bitcoin, säger Lars Malmström, chef för konsumentavdelningen på FI. Han konstaterar att anmälningarna kring bedrägerierna ökat.

”Förut brukade jag säga att personer som blivit lurade hörde av sig flera gånger i veckan, numera är det varje dag.”

Bedragarnas metoder varierar, och de anpassar sig snabbt till vad som fungerar för tillfället. Lars Malmström beskriver ett typiskt händelseförlopp som att bedragarna först hittar sina offer via sociala medier. Där luras de att investera några tusen kronor i kryptovalutor eller populära aktier. I själva verket förs pengarna över direkt till bedragarna, det görs ingen investering.

”Oftast är det bara början. Den låtsasinvestering som gjorts framställs som lyckad, och offret dras med och luras att sätta in mer och mer pengar. Hela processen kan pågå i flera månader.”

”Första gången man möter det här så undrar man kanske hur personer kan gå på detta. I själva verket är det väldigt svårt att skilja bedragarnas hemsidor från den generelle nätmäklarens, och de är mycket skickliga i sin kommunikation. När konsumenterna till slut försöker realisera sina iscensatta vinster eller stoppa förluster inser de att de blivit lurade. Offren har i genomsnitt förlorat flera hundratusen kronor”, säger Lars Malmström.

I FI:s senaste varning lyfts även ett fall från Högsta Domstolen upp. FI konstaterar att offret fått tillbaka nästa hela sitt förlorade belopp, men att det för denna dom rört sig om att offret själv inte fört över sina pengar till bedragarna. Om man på egen hand initierat en överföring är det fortsatt nästan omöjligt att få tillbaka sitt förlorade belopp.

FI tror att det viktigaste för att komma till rätta med bedrägerierna är att göra konsumenter mer medvetna.

”Att motverka den här typen av bedrägerier är inte heller bara viktigt för den enskilda konsumenten, utan även för finansbranschen i stort. Alla ska kunna spara och känna sig trygga”, säger Lars Malmström.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera