ANNONS:
Till Di.se

Handlaren som inte ens minns en lågsäsong

  • STÅR STADIGT PÅ FYRA HJUL. Per Salomonsson, medgrundare av Salab. Foto: Joey Abrait

Salabs grundare Per Salomonsson flänger vanligtvis runt mellan kunder i fjällen för att leverera skotrar, fyrhjulingar och andra fordon.

Men under sommaren får alla rycka in i butiken på hemmaplan i Sveg.

Per Salomonsson startade Salab tillsammans med sin pappa Rune och sin bror Lars på 1980-talet.

Numera är det bröderna som driver bolaget. Pappan har gått i pension sedan många år men har svårt att hålla sig borta.

”Han är här i stort sett varje dag och plockar skräp”, säger Per Salomonsson.

Själv är han oftast inte på kontoret utan flänger runt mellan områden som Lofsdalen och Vemdalen för att sköta leveranser. Men på sommaren får han hålla sig hemma i Sveg för att täcka upp bemanningen under semestertiderna.

På gårdsbacken står tio fyrhjulingar som ska upp till en uthyrningsverksamhet i fjällen så fort nummerplåtarna har kommit och kan monteras på.

”Utan turismen lever det inte, så enkelt är det”, säger Per Salomonsson.

Han minns inte senast en lågkonjunktur kändes i fjällen. Köpstarka turister har hållit liv i näringslivet från år till år.

Det finns dock ett moln på den annars ljusa himlen. Skotrarna tillverkas i USA. Även tillverkare i Europa importerar sina motorer från andra sidan Atlanten.

Därmed påverkar plötsligt geopolitiken hur det ska gå för Salab. Men Per Salomonsson tar det som det kommer.

”Det finns så mycket annat man kan oroa sig för”, säger han.

På väggen hänger fortfarande en Yamahaskylt, trots att Salab bytte till Polaris för flera år sedan efter att den japanska tillverkaren hade krävt att bolaget skulle bli en enmärkeshandlare. Men kunder stannar kvar så länge servicen är bra, enligt Per Salomonsson.

”När vi bytte märke fick vi ändå med oss 90–95 procent av kunderna vi hade”, säger han.

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies