Handelsprofessorn ser näringslivet ta större hänsyn

De politiska beslutsfattarna ligger ofta efter de ledande företagen när det gäller hållbarhetsfrågor.
Det menar Lin Lerpold, tillförordnad professor med inriktning mot hållbarhet på Handelshögskolan i Stockholm.

”Hållbarhet är i dag mer integrerat i affärsmodellen och man ser det som en affärsmöjlighet i stället för att betrakta det som filantropi, kostnader eller risk”, säger Lin Lerpold, tillförordnad professor med inriktning mot hållbarhet på Handelshögskolan i Stockholm
”Hållbarhet är i dag mer integrerat i affärsmodellen och man ser det som en affärsmöjlighet i stället för att betrakta det som filantropi, kostnader eller risk”, säger Lin Lerpold, tillförordnad professor med inriktning mot hållbarhet på Handelshögskolan i StockholmBild:Amanda Lindgren

”I Sverige har man ofta likställt hållbarhet med miljöfrågor, men på sista tiden har fokus ökat på sociala frågor och det har kommit en förståelse för att de ofta hänger ihop med miljömässig hållbarhet”, säger Lin Lerpold.

Sedan flera år tillhör hon Sveriges ledande forskare på området hållbarhet i företag. Hennes fokus har bland annat legat på mikrofinans, fattigdom och hur globala leverantörskedjor påverkar mänskliga rättigheter.

En av de största utvecklingarna hon har sett de senaste åren har skett på globalt håll, där FN har tagit fram hållbarhetsmålen Agenda 2030. Detta dokument tar upp 17 mål med 169 delmål, och innehåller alltifrån att fattigdom ska utrotas och att öka jämställdheten, till att bevara haven och att bekämpa klimatförändringen.

”De olika hållbarhetsaspekterna påverkar varandra. Smutsigt vatten är lika mycket en social fråga som en miljöfråga och många av världens konflikter handlar om miljörelaterade problem såsom att styra vattenområden. Målen hänger ihop och påverkar varandra”, säger Lin Lerpold.

Fenomenet att företag vill ta ett samhällsansvar är dock inget nytt. Lin Lerpold menar att det bara har sett ut på olika sätt genom åren.
Hon tar upp de svenska brukssamhällen som växte fram i takt med industrialiseringen. Gruv-, järn- och pappersbolag bidrog då till att utveckla sina lokalsamhällen.
Förutom att skapa arbetstillfällen byggde bolagen vägar och hus, tog hand om utbildning och försåg sina anställda med fritidsaktiviteter.

”Den stora skillnaden är att hållbarhet i dag är mer integrerat i affärsmodellen och att man ser det som en affärsmöjlighet i stället för att betrakta det som filantropi, kostnader eller risk.”

Begreppet hållbarhet innefattar såväl miljömässiga som sociala aspekter. Lin Lerpold menar därför att det är omöjligt att klassa enskilda företag eller branscher som ”bäst”, då de är bra på olika delar av hållbarhet.
Klart är dock att företagen ofta ligger före lagstiftarna.

”H & M har exempelvis satt press på både den kambodjanska och den bangladeshiska regeringen att öka minimilönerna för att jämna ut spelreglerna på marknaden. I Sverige driver till exempel företagsnätverket Hagainitiativet frågor som rör tydligare lagar på klimatfronten”, säger Lin Lerpold.

Ett annat exempel där företagen ligger före lagstiftarna finns i det som kallas konfliktmineraler. Där planerar EU för nya direktiv som ska begränsa företagens möjlighet att ta in och använda mineraler från krigshärjade länder.
Men de ledande företagen står väl rustade för förändringar i ramverket.

”I USA finns redan sådana lagar och eftersom många av de största bolagen är etablerade på båda sidor av Atlanten förhåller de sig redan till liknande regelverk”.

Förutom sin roll som forskare är Lin Lerpold även chef för handelshögskolans centrum för hållbarhetsforskning, Misum. Centret startade i januari 2015 genom finansiering från miljöforskningsstiftelsen Mistra.
Totalt gick Mistra in med 55 miljoner kronor över fem år för att starta Misum.
Misum har även över ett Mistrafinansierat program inom hållbarhet i finansiella system. Där har Mistra skjutit till 30 Mkr under fyra år.

”Vi har fått bättre möjligheter att forska brett om hållbarhet och mer strategiskt uppmärksamt. Nu är vi 25 forskare på Misum och 50 forskare på finansprogrammet som är inriktade på hållbarhetsforskning och integrerar med alla de ordinarie institutionerna här på Handels”, säger Lin Lerpold.

Misum har även arbetat för att få in hållbarhet i utbildningarna och sedan höstterminen 2016 är hållbarhetsfrågor obligatoriskt för alla programstudenter på Handelshögskolan.
På kandidatprogrammet Business and Economics innebär det att kursen Global Challenges har lagts till ovanpå de ordinarie kurserna. Kursen utgör en 25-procentig ökning av studierna, och för att få in detta har Handelshögskolan även fått 40 Mkr från Global Challenge Foundation fördelat på tio år.

”Det är många som har bidragit till förändringarna, inte minst vår rektor. Men jag är i alla fall stolt över att hållbarhet har blivit en viktig del i alla våra utbildningar”, säger Lin Lerpold.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?