1515

Handelskammartoppen tackar för sig

Efter sex år som vd för de svensk-amerikanska handelskamrarna i USA är Johan Marcus på väg tillbaka till Stockholm.

Johan Marcus.
Johan Marcus.Foto:Felicia Åkerman

Di möter honom en solig eftermiddag vid den kontorsbyggnad som förutom handelskammaren också huserar Sveriges ambassad i utkanten av den amerikanska huvudstaden.

Snart släpps kapacitetsbegränsningarna för barer, restauranger och underhållningslokaler i Washington DC. Närmare hälften av invånarna är redan färdigvaccinerade.

”Det har varit en otrolig fart och effektivitet. Det är något speciellt med USA, de kan göra det där extra”, säger Johan Marcus.

Barack Obama var fortfarande president när Johan Marcus anlände till Washington. När flyttlasset tillbaka till Stockholm går till sommaren är det efter en global kris som skakat både världsekonomin och USA i grunden.

Nedervåningen i House of Sweden, ritat av arkitekterna Gert Wingårdh och Tomas Hansen, brukar vara skådeplats för både handelskammarens och ambassadens evenemang. Efter att lokalerna stått tomma i över ett år kommer dörrarna dock snart att öppnas igen.

För precis ett år sedan befann sig USA:s ekonomi fortfarande i fritt fall. Men trots det beskriver Johan Marcus en optimism bland handelskammarens medlemsföretag även när pandemin härjade som värst. Över 60 procent var lönsamma under 2020 och ungefär lika många planerar att öka investeringarna.

”Många har ändå klarat det relativt bra. Många av de traditionella svenska företagen hade fortfarande en efterfrågan”, säger han.

När det mesta nu pekar på en fortsatt kraftig uppgång för den amerikanska ekonomin resten av året ser han ett stort intresse bland svenska företag att rida på den amerikanska återhämtningsvågen.

”Det finns ett sug att komma hit och vara med på den här uppgången”, säger Johan Marcus.

Sverige är redan den 13:e största investeraren i USA och svenska företag står för drygt 380.000 jobb i landet. Men konkurrensen på den amerikanska marknaden är stenhård. För svenska företag som vill lyckas på andra sidan Atlanten har det blivit viktigare att vara tidigt på plats och satsa på spetskompetens för att lyckas med en amerikansk expansion. 

Innan han kom till handelskammaren i Washington startade Johan Marcus bland annat upp Business Swedens kontor i Kenya och Nigeria. Han ser vissa likheter mellan hur snabbt utvecklingen kan gå i den typen av tillväxtmarknader och i USA.

”Här har de fortfarande lite mer av en go-getter-attityd. Och samtidigt har de sånt som Nobelpris, Nasa och en otroligt avancerad ekonomi”, säger Johan Marcus.

Svenska företag gynnas dock särskilt av flera av de strukturella förändringar som just nu väller fram i USA:s ekonomi och politik. Under president Joe Biden och en kongress som med knapp majoritet kontrolleras av Demokraterna har exempelvis hållbarhetsfrågorna hamnat i hetluften på ett nytt sätt.

”Sverige har varit tidiga med viss lagstiftning och att sätta upp mål. Det försprånget är en unik konkurrensfördel för svenska företag, men vi måste vara på tå”, säger han.

Hur villkoren kommer att se ut för utländska företag i USA framöver är dock fortfarande oklart. ”America first”, Donald Trumps protektionistiska slogan, har bytts mot ”Buy American” under Joe Biden. 

Så länge svenska företag är redo att investera i sin amerikanska verksamhet behöver det inte vara ett problem enligt Johan Marcus.

”Är man på en stor marknad är det rimligt att man har en viss tillverkning där. Man blir en del av samhället och infrastrukturen”, säger han.

Ett större osäkerhetsmoln är då förhandlingarna om högre företagsskatter som just nu pågår mellan Vita huset och kongressen.

Johan Marcus säger att han än så länge inte hört mycket oro från sina medlemmar om framtida skattehöjningar men tror att det beror på att läget fortfarande är så oklart. Detsamma gäller inflationsoron som upprepade gånger greppat finansmarknaderna under våren och som också synts i 

”I dagsläget är det nog mest börsen och analytiker som oroar sig över det. Men det är klart att att hög inflation och högre räntor kan vara illa, hotet skapar en osäker börs.”

Att den amerikanska politiken är kraftigt polariserad är knappast en nyhet. Johan Marcus beskriver hur en av de saker som förvånande honom mest när han först kom till landet var hur tydliga de politiska skiljelinjerna var även i medielandskapet.

Motsättningarna har knappast minskat under åren med Donald Trump. Trycket på näringslivet att ta ställning i kontroversiella politiska frågor har ökat. Tidigare i år kritiserade exempelvis en lång rad storföretag den nya vallagen i delstaten Georgia – och fick snabbt mothugg av Republikaner.

Att dras in alltför mycket i USA:s hårda politiska debatt leder ofta till snedsteg enligt Johan Marcus.

”Det är väldigt lätt att gå fel. Kan man undvika politiken tror jag att man ska göra det. Man kan vara med och driva samhället mot något bättre och skapa välstånd och hållbarhet genom teknikutveckling, bra produkter och innovation”, säger han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?